Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu [1800-F1-KR-NJL] Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu [1800-F1-KR-NJL]
Zajęcia: Semestr letni 2019/20 [2019/20L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Jadwiga Sarwińska
Literatura:

Literatura podstawowa:

Osiński W. Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.

Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. O procesie nauczania ruchu. OW M Wrocławski, Bydgoszcz 2015

Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa 1999.

Bondarowicz M. Zabawy w grach sportowych. WSiP, Warszawa 1995.

Literatura uzupełniająca:

Bartkowiak E. Sportowa technika pływania. Biblioteka Trenera, Warszawa 1995.

Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2000.

Cieślicka M. Śmiglewska M. Szark-Eckard M. Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy w wodzie. Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011.

Nowotny J. i wsp. Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003.

Łatyszkiewicz L., i wsp. Piłka ręczna, koszykówka i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999.

Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności

fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013.

Ostrowski A. Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa 2003.

Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996.

Szopa J., Grabowski M. Europejski Test Sprawności

Fizycznej. AWF, Kraków 1991.

Zakres tematów:

Semestr 1.

1. Podstawowe zasady korzystania z sali sportowej i basenu pływackiego (BHP) podczas organizowania i prowadzenia zajęć o charakterze ruchowym.

2-3. Gimnastyka w fizjoterapii – ćwiczenia organizacyjno-porządkowe, podstawowe pozycje wyjściowe i ćwiczenia kształtujące.

4-5. Metodyka gier i zabaw ruchowych.

6-7. Gry i zabawy ruchowe w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku.

8. Ćwiczenia przygotowujące do zajęć w wodzie (na brzegu basenu i z wykorzystaniem środowiska wodnego)

9-10. Ćwiczenia w wodzie (metodyka ćwiczeń oswajających, wypornościowych i oddechowych).

11-12. Poślizgi na grzbiecie i na piersiach z wydechem do wody – ruchy napędowe nóg.

13. Gry i zabawy z wykorzystaniem ćwiczeń wypornościowych, oddechowych oraz poślizgów z użyciem ruchów napędowych nóg – zabawowe formy skoków do wody.

14-15. Ruchy napędowe ramion w pływaniu na grzbiecie z użyciem pracy nóg i wykorzystaniem przyborów.

17-18. Ruchy napędowe ramion w pływaniu na piersiach z użyciem pracy nóg i wydechem do wody oraz wykorzystaniem przyborów.

19. Gry i zabawy z wykorzystaniem ruchów napędowych nóg i rąk w pływaniu na grzbiecie i piersiach.

20. Nawroty i koki startowe w pływaniu na grzbiecie oraz na piersiach.

20-21. Ćwiczenia ruchów napędowych nóg w stylu klasycznym na grzbiecie i piersiach z wykorzystaniem przyborów.

22-23. Ruchy napędowe rąk w stylu klasycznym z wykorzystaniem pracy nóg i użyciem przyborów.

24. Ćwiczenia koordynacyjne i zabawy w nauczaniu umiejętności pływackich.

25. Pływanie dystansowe.

1. Zapis i prowadzenie ćwiczeń kształtujących.

2. Toki i konspekty zajęć ruchowych.

3-4. Metodyka i technika gier zespołowych w procesie usprawniania ruchem.

5-6. Zabawy oparte na elementach zespołowych gier sportowych w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku.

7. Testowanie sprawności fizycznej

8. Kształtowanie wydolności poprzez ćwiczenia w wodzie.

9-10. Wybrane ćwiczenia z metodyki nauczania stylu motylkowego – „delfina”

11-12. Przybory i ćwiczenia koordynacyjne w pływaniu i terapii w wodzie.

13. Aqua aerobik jako forma terapii w wodzie.

14-15. Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na ćwiczeniach oswajających, wypornościowych i oddechowych.

17-18. Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na poślizgach i ruchach napędowych nóg i rąk.

19-20. Ćwiczenia terapeutyczne z wykorzystaniem środowisku wodnego i elementów techniki pływania.

21-22. Inne techniki pływania i skoków do wody – wybrane elementy ratownictwa wodnego.

23-24. Samodzielne prowadzenie zajęć w wodzie opartych na nauce pływania – doskonalenie umiejętności pływackich.

25. Sprawdzian poziomu wydolności opartej na umiejętnościach pływackich „Test Coopera”

Metody dydaktyczne:

pokaz, metody praktycznego działania, odtwórcze, usamodzielniające, twórcze oraz dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, symulacje, filmy.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

Sprawdziany teoretyczne (0 – 5 punktów; > 80%): C.W6,C.U6, K3

Przedłużona obserwacja (0 – 5 punktów; > 50%): K3, C.U4, C.U7

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnych wyników sprawdzianów teoretycznych i praktycznych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych (uzyska odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów).

Ocenę końcową stanowi wynik egzaminu pisemnego zweryfikowany o ± 0,5 pkt. rezultatem zaliczenia ćwiczeń (zal – obniża ocenę 4,5 i 5,0, a zal+ podwyższa ocenę 3,0,

3,5 i 4,0):

Uwagi:

2 grupa ćwiczeniowa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)