Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu [1800-F1-KR-NJL]
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu [1800-F1-KR-NJL] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Jadwiga Sarwińska |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Osiński W. Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003. Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. O procesie nauczania ruchu. OW M Wrocławski, Bydgoszcz 2015 Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa 1999. Bondarowicz M. Zabawy w grach sportowych. WSiP, Warszawa 1995. Literatura uzupełniająca: Bartkowiak E. Sportowa technika pływania. Biblioteka Trenera, Warszawa 1995. Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2000. Cieślicka M. Śmiglewska M. Szark-Eckard M. Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy w wodzie. Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011. Nowotny J. i wsp. Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Łatyszkiewicz L., i wsp. Piłka ręczna, koszykówka i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999. Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013. Ostrowski A. Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa 2003. Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996. Szopa J., Grabowski M. Europejski Test Sprawności Fizycznej. AWF, Kraków 1991. |
Zakres tematów: |
Semestr 1. 1. Podstawowe zasady korzystania z sali sportowej i basenu pływackiego (BHP) podczas organizowania i prowadzenia zajęć o charakterze ruchowym. 2-3. Gimnastyka w fizjoterapii – ćwiczenia organizacyjno-porządkowe, podstawowe pozycje wyjściowe i ćwiczenia kształtujące. 4-5. Metodyka gier i zabaw ruchowych. 6-7. Gry i zabawy ruchowe w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku. 8. Ćwiczenia przygotowujące do zajęć w wodzie (na brzegu basenu i z wykorzystaniem środowiska wodnego) 9-10. Ćwiczenia w wodzie (metodyka ćwiczeń oswajających, wypornościowych i oddechowych). 11-12. Poślizgi na grzbiecie i na piersiach z wydechem do wody – ruchy napędowe nóg. 13. Gry i zabawy z wykorzystaniem ćwiczeń wypornościowych, oddechowych oraz poślizgów z użyciem ruchów napędowych nóg – zabawowe formy skoków do wody. 14-15. Ruchy napędowe ramion w pływaniu na grzbiecie z użyciem pracy nóg i wykorzystaniem przyborów. 17-18. Ruchy napędowe ramion w pływaniu na piersiach z użyciem pracy nóg i wydechem do wody oraz wykorzystaniem przyborów. 19. Gry i zabawy z wykorzystaniem ruchów napędowych nóg i rąk w pływaniu na grzbiecie i piersiach. 20. Nawroty i koki startowe w pływaniu na grzbiecie oraz na piersiach. 20-21. Ćwiczenia ruchów napędowych nóg w stylu klasycznym na grzbiecie i piersiach z wykorzystaniem przyborów. 22-23. Ruchy napędowe rąk w stylu klasycznym z wykorzystaniem pracy nóg i użyciem przyborów. 24. Ćwiczenia koordynacyjne i zabawy w nauczaniu umiejętności pływackich. 25. Pływanie dystansowe. 1. Zapis i prowadzenie ćwiczeń kształtujących. 2. Toki i konspekty zajęć ruchowych. 3-4. Metodyka i technika gier zespołowych w procesie usprawniania ruchem. 5-6. Zabawy oparte na elementach zespołowych gier sportowych w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku. 7. Testowanie sprawności fizycznej 8. Kształtowanie wydolności poprzez ćwiczenia w wodzie. 9-10. Wybrane ćwiczenia z metodyki nauczania stylu motylkowego – „delfina” 11-12. Przybory i ćwiczenia koordynacyjne w pływaniu i terapii w wodzie. 13. Aqua aerobik jako forma terapii w wodzie. 14-15. Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na ćwiczeniach oswajających, wypornościowych i oddechowych. 17-18. Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na poślizgach i ruchach napędowych nóg i rąk. 19-20. Ćwiczenia terapeutyczne z wykorzystaniem środowisku wodnego i elementów techniki pływania. 21-22. Inne techniki pływania i skoków do wody – wybrane elementy ratownictwa wodnego. 23-24. Samodzielne prowadzenie zajęć w wodzie opartych na nauce pływania – doskonalenie umiejętności pływackich. 25. Sprawdzian poziomu wydolności opartej na umiejętnościach pływackich „Test Coopera” |
Metody dydaktyczne: |
pokaz, metody praktycznego działania, odtwórcze, usamodzielniające, twórcze oraz dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, symulacje, filmy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Sprawdziany teoretyczne (0 – 5 punktów; > 80%): C.W6,C.U6, K3 Przedłużona obserwacja (0 – 5 punktów; > 50%): K3, C.U4, C.U7 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnych wyników sprawdzianów teoretycznych i praktycznych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych (uzyska odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów). Ocenę końcową stanowi wynik egzaminu pisemnego zweryfikowany o ± 0,5 pkt. rezultatem zaliczenia ćwiczeń (zal – obniża ocenę 4,5 i 5,0, a zal+ podwyższa ocenę 3,0, 3,5 i 4,0): |
Uwagi: |
2 grupa ćwiczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.