Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedeutologia [2403-PE-210-s1] Semestr zimowy 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedeutologia [2403-PE-210-s1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 301
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Lwowska 1) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Falkowska
Literatura:

Literatura podstawowa:

Kwiatkowska H., , Pedeutologia, Warszawa 2008.

Kotusiewicz A., Kwiatkowska H., Pedeutologia: badania i koncepcje metodologiczne, Warszawa 1993.

Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 2000.

Okoń W., Osobowość nauczyciela, Warszawa 1958.

Smołalski A., Pedeutologia historyczna, Wrocław 2006.

Literatura uzupełniająca:

Dróżka W., Nauczyciel, autobiografia pokolenia, Kielce 2002.

Gadamer H. G., O uczących i uczonych, w: Dziedzictwo Europy, H. G. Gadamer, przełożył i wstępem opatrzył A. Przyłębski, Warszawa 1992, s. 99-103.

Jadczak R., Mistrz i jego uczniowie, Warszawa 1997.

Korczyński S., Rzeczywisty i postulowany obraz nauczyciela, Opole 2001.

Legowicz J., O nauczycielu mistrzu samego siebie, w: Pedeutologia - badania i koncepcje metodologiczne, pod red. A. Kotusiewicz, H. Kwiatkowskiej, W. P. Zaczyńskiego, Warszawa 1993, s. 15-25.

Kupisiewicz Cz., M. Kupisiewicz, Poczet wybitnych nauczycieli, Pułtusk 2006.

Nowicki A., Nauczyciele, Lublin 1981.

Szulakiewicz W., Istota i swoistość zawodu nauczyciela domowego (Bronisława Ferdynanda Trentowskiego pedeutologia utylitarna), w: Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, pod red. K. Jakubiaka i A.Winiarza, Bydgoszcz 2004, s. 305 –314.

Szulakiewicz W., O uczących i uczonych. Szkic z pedeutologii historycznej, w: Wdzięczność i zobowiązanie. Myśl Jana Pawła II źródłem inspiracji współczesnego środowiska akademickiego, pod red. Cz. Kustry, Toruń 2009, s.43-51.

Nauczyciel, tradycje, współczesność, przyszłość. Studia i szkice pod red. S. Wołoszyna , „Studia Pedagogiczne” 1978, T. 39.

Smołalski A., Osoba i zawód nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej do 1939 r., Wrocław 1983.

Smołalski A., Struktura zawodowa nauczycielstwa w Polsce do 1939 r., Opole 1996.

Smołalski A., Uposażenie nauczycieli w Polsce. Zarys historyczny do 1939 r., Opole 1990.

Smołalski A., Wizje nauczyciela w polskiej myśli pedagogicznej do 1939 r., Opole 1997.

Zakres tematów:

Główne nurty i kierunki badań pedeutologicznych

Ideał nauczyciela- osobowość, normy i powinności pedagogiczne

Nauczyciel a wychowanie

Nauczyciel a edukacja

Etyczne uwarunkowania zawodu nauczyciela

Nauczyciel wobec wyzwań wspólczesności

Metody dydaktyczne:

Inscenizacja, opis, pogadanka, metoda doświadczeń, referatu i projektu.

Uwagi:

II rok pedagogika - I stopnia st. stacj.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)