Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodologia badań społecznych [2403-PE-121-s1] Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodologia badań społecznych [2403-PE-121-s1]
Zajęcia: Semestr letni 2019/20 [2019/20L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 388
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Lwowska 1) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Magdalena Cuprjak
Literatura:

obowiązkowa:

Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konarzewski K. (2001). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa WSiP.

Nachmias C. F., Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Rubacha K. (2012). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa.

Sławecki B. (2012). Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, w: D. Jemielniak (red.). Badania jakościowe. Podejścia i teorie (57-87). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

uzupełniająca:

Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Aranowska E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Flick U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kozinets R. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Palka S. (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP.

Silverman D. (2007). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Zakres tematów:

Zajęcia I.

- podstawy badań społecznych: cechy poznania naukowego, wyjaśnienia naukowe, paradygmaty;

Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją, Rozdział I: U podstaw badań nad edukacją, s. 12-39

Sławecki B. (2012). Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, w: D. Jemielniak (red.). Badania jakościowe. Podejścia i teorie (57-87). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zajęcia II.

- planowanie procesu badawczego w strategii ilościowej i jakościowej (zmienne, wskaźniki);

Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją, Rozdział II: Planowanie procesu badawczego: Konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych, s. 40-97.

Konarzewski K. (2001). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa WSiP, s. 38-42; 45-47.

Zajęcia III.

- planowanie procesu badawczego: formułowanie problemów i hipotez badawczych;

Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją, Rozdział II: Planowanie procesu badawczego: Formułowanie hipotez i pytań badawczych s. 97-115.

Konarzewski K. (2001). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa WSiP, s. 42-44; 47-49.

Zajęcia IV.

- metody doboru próbki badawczej: populacja, próbka badawcza, metody doboru próbki badawczej;

Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją, Rozdział III: Metody doboru próbki badawczej s. 116-128.

Zajęcia V.

- schematy badań pedagogicznych: - schemat etnograficzny, schemat studium przypadku, schemat badań historycznych

Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją, Rozdział VIII: Schemat etnograficzny, s. 318-328.

Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją, Rozdział IX: Schemat studium przypadku (SP), s. 329-336.

Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją, Rozdział X: Schemat badań historycznych (BH) s. 337-343.

Zajęcia VI.

- schematy badań pedagogicznych c.d.: schemat eksperymentalny, schemat quasieksperymentalny i przekrojowy

Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją, Rozdział XI: Schemat eksperymentalny (E), s. 344-357.

Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją, Rozdział XII: Schemat quasi-eksperymentalny (QE) i przekrojowy (P), s. 358-367.

Zajęcia VII.

- zajęcia podsumowujące/kolokwium/prezentacja badań

Metody dydaktyczne:

studia literatury, analiza przykładowych badań empirycznych, praca zdalna - dyskusja podczas spotkań za pośrednictwem Office Teams lub wykonywanie zadań na Platformie Moodle

Metody i kryteria oceniania:

Skład oceny końcowej:

aktywność/obecność: 3 p.

praca zaliczeniowa/kolokwium: 7 p.

Suma max: 10 p.

10 p. bdb

9 p. db+

8 p. db

7 p. dst +

6 p. dst

Uwagi:

I rok pedagogika - I stopnia st. stacj.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)