Seminarium magisterskie [2403-PE-1090-s2]
Rok akademicki 2019/20
Seminarium,
grupa nr 6
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [2403-PE-1090-s2] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019/20]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 364 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Lwowska 1) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jarosław Horowski |
Literatura: |
Ablewicz K., Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, Kraków 1994. Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków 2003. Bocheński J. M., Ku filozoficznemu myśleniu. Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych, Warszawa 1986. Bronk A., Filozoficzna hermeneutyka w sporze o obiektywność poznania, w: tenże, Zrozumieć świat współczesny, Lublin 1998, s. 115–144. Bronk A., Hermeneutyka. W naukach humanistycznych, w: J. Walkusz i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 6, Lublin 1993, kol. 770–774. Bronk A., Pedagogika i filozofia: uwagi metafilozoficzne, w: P. Dehnel, P. Gutowski (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wrocław 2005, s. 9–27. Gałkowski S., Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Lublin 2003. Gnitecki J., Elementy metodologii badań w pedagogice hermeneutycznej, Zielona Góra 1996. Gnitecki J., Metodologia badań w pedagogice hermeneutycznej, Poznań 2007. Gutek G. L., Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2003. Horowski J., Koncepcja integralnego, cielesno-duchowego rozwoju człowieka w ujęciu pedagogiki tomistycznej, w: P. Błajet (red.), Ciało – edukacja – umysł, Bydgoszcz 2010, s. 43–59. Horowski J., O dojrzewaniu do moralności cnoty w kontekście kultury postmodernistycznej, „Acta Universitatis Nicolai Copernici – Pedagogika” 27 (2011), s. 83–101. Horowski J., Tomistyczna myśl pedagogiczna w Polsce wobec idei personalizmu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2 (2011), s. 29–60. Kamiński S., Typy filozofii, „Roczniki filozoficzne KUL” 1 (1964), s. 5–16. Krüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005. Krüger H.-H., Pfaff N., Metody badań pedagogicznych, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 2: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, Gdańsk 2006, s. 1–48. Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków 2000. Lewowicki T., Filozofia i pedagogika – tradycja i współczesność związków inspirujących teorię i praktykę edukacyjną, „Colloquia Communia” 2 (2003), s. 17–24. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009. Maritain J., Nauka i mądrość, Warszawa–Ząbki 2005. Maritain J., Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: F. Adamski (red.), Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993, s. 61–79. Mounier E., Co to jest personalizm?, w: E. Mounier, Co to jest personalizm? oraz wybór innych prac, Kraków 1960, s. 159–252. Nowak M., Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: F. Adamski (red.), Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej, Kraków 1993, s. 39–57. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Rubacha K., Budowanie teorii pedagogicznych, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Warszawa 2006, s. 59–68. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. 1: Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu, Toruń 2003. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. 2: O integralną wizję człowieka i jego rozwoju, Toruń 2007. Sztobryn S., Filozofia i pedagogika – wzajemne relacje. Stanowisko pedagogów okresu międzywojennego w świetle literatury czasopiśmienniczej, „Colloquia Communia” 2 (2003), s. 25–39. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2003. Turlejska B., Monografia pedagogiczna i studium przypadku, w: S. Palka (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998, s. 75–87. Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998. Wołoszyn-Spirka W., Filozoficzne aspekty wychowania, w: A. M. de Tchorzewski (red.), Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz 2002, s. 49–63. |
Zakres tematów: |
W ramach seminarium dyplomowego z teorii wychowania studenci mogą podejmować badania hermeneutyczne, opracowując koncepcje poszczególnych aspektów wychowania, obecne we współczesnych teoriach wychowania. W trakcie kolejnych zajęć: - formułowane są problemy badawcze, - wyznaczane są horyzonty badań hermeneutycznych, - omawiane są sensy podstawowych kategorii pedagogicznych, - przedstawiane są wyniki badań uczestników seminarium. |
Metody dydaktyczne: |
Pogadanka, giełda pomysłów, studium przypadku, wykład problemowy, referatu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminarium magisterskiego jest określenie przedmiotu badań, sformułowanie problemu badawczego, wyznaczenie horyzontów poznania oraz przygotowanie pierwszego rozdziału pracy magisterskiej. Ocena uzależniona jest od oceny badań zaprezentowanych w pierwszym rozdziale pracy. |
Uwagi: |
I rok II stopnia- st. stacj.- dr hab. Jarosław Horowski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.