Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa [2513-s1ROM2L-SPJ]
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa [2513-s1ROM2L-SPJ] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksandra Walkiewicz |
Literatura: |
Fragmenty dzieł do wyboru spośród poniższej listy: 1. ANUSIEWICZ J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1995. 2. BAYLON Ch., FABRE P., Initiation à la linguistique, Paris, Nathan, 1990. 3. BARTMIŃSKI J., Językowe podstawy obrazu świata, UMCS, Lublin 2009. 4. CHISS J.L., FILLIOLET J., MAINGUENEAU D., Introduction à la linguistique française, tome II: Syntaxe, communication, poétique, Hachette, 2001. 5. CHRUSZCZEWSKI P. P., Językoznawstwo antropologiczne. Zadania i metody, Wrocław 2011. 6. DUBOIS J.(dir.), Dictionnaire de linguistique et des sciences du langage, Larousse 1994 7. GARRIC N., Introduction à la linguistique, Paris, Hachette, 2001. 8. GARY-PRIEUR M-N., Les termes clés de la linguistique, éd. du Seuil, 1999. 9. HEINZ A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, W-wa, PWN, 1983. 10. JAKOBSON R., Essais de linguistique générale, t.1-Les fondations du langage, Paris, éd. de Minuit, 1963; t.2-Rapports internes et externes du langage, Paris, 1973. 11. KARDELA H. (red.), Podstawy gramatyki kognitywnej, 1994. 12. LAKOFF G., JOHNSON M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988. 13. LANGACKER R. W., Wykłady z gramatyki kognitywnej, przeł. H. Kardela, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Skłodowskiej-Curie, Lublin 1995. 14. MALHERBE M., Les langages de l’humanité, Paris, Ed. Seghers, 1983. 15. MARTIN R., Comprendre la linguistique, PUF, 2002. 16. MARTINET A., Eléments de linguistique générale, Paris, 1960. 17. MILEWSKI T., 1965, Językoznawstwo, Warszawa. 18. MONNERET P., Exercices de linguistique, Paris, PUF, 1999. 19. POLAŃSKI K.(red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1995. 20. SAUSSURE F. de, Cours de linguistique générale, Paris, Payot, 1972. 21. SIOUFFI G., VAN RAEMDONCK D., 100 fiches pour comprendre la linguistique, Rosny, Bréal, 1999. 22. TABAKOWSKA E., (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 23. TABAKOWSKA E., 2004, Kognitywizm po polsku – wczoraj i dziś, Kraków. 24. TOMASZKIEWICZ T., Texte et image dans les communications aux masses, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 1999. 25. WIERZBICKA A., 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. 26. WIERZBICKA A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. 27. WILCZYŃSKA W., La compréhension orale en langue étrangère en tant que construction du sens, UAM, Poznań 1993. 28. ZAWADOWSKI L., 1966, Lingwistyczna teoria języka, Warszawa. |
Zakres tematów: |
Treści programowe (semestr zimowy i letni): Na zajęciach realizowane będą tematy spośród następujących modułów: 1. Sémiologie et linguistique (systèmes sémiologiques, système linguistique) 2. Communication non linguistique et communication linguistique 3. Langue et parole 4. Énonciation. Langage et fonctions 5. Sens, signification, signifié 6. Relations sémanitiques 7. Sens, signification et contexte 8. Sémantique et syntaxe 9. Sémantique de la phrase 10. Stylistique et rhétorique 11. Sociolinguistique, psycholinguistique et philosophie du langage 12. Écoles linguistiques du XXe siècle 13. Linguistique culturelle et cognitive 14. Position de la linguistique appliquée 15. Bilinguisme, multilinguisme, alphabétisation , analphabétisme, glottodidactique, traductologie |
Metody dydaktyczne: |
Poszukujące |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach świadczące o znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i bieżącym przygotowywaniu się do zajęć. 2. Obecność na zajęciach – dopuszczalne 2 nieobecności. 3. Przygotowanie prezentacji na temat zaproponowany na zajęciach. |
Uwagi: |
II rok, filologia romańska s1, lingwistyka stosowana: j. francuski z j. hiszpańskim s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.