Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego 1-1 [2505-s1FPO1Z-PNJP] Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyczna nauka języka polskiego 1-1 [2505-s1FPO1Z-PNJP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dominika Mafutala-Makuch
Literatura:

Literatura podstawowa (podręcznik kursowy)

Polski krok po kroku 1-2, oprac. zbiorowe, Kraków (podręcznik + zeszyt ćwiczeń + tablice gramatyczne).

- Bednarska-Adamowicz K., Dembińska K., Małyska A., 2019, Łatwo ci mówić! Ćwiczenia fonetyczne dla obcokrajowców uczących się języka polskiego, Warszawa.

- Gębal P. E., 2009, Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Kraków.

- Gołkowski M., Kiermut A., Kuc M., Majewska-Meyers M., 1997, Gdybym znał dobrze język polski...: wybór tekstów z ćwiczeniami do nauki gramatyki polskiej dla cudzoziemców, Warszawa.

- Lechowicz J., Podsiadły J., 2001, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź.

- Machowska J., 2010, Gramatyka? Dlaczego nie! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1, Kraków.

-Mędak S., 2014, Polski megatest, Warszawa.

- Pasieka M., 2001, Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia dla początkujących, Wrocław

Zakres tematów:

1. Pierwszy dzień zajęć. Powitania, pożegnania, przedstawianie się. Podstawowe zwroty. Powtórzenie alfabetu. Liczebniki 0–10.

2. Cześć, skąd jesteś? Co słychać? Skąd jesteś? Gdzie mieszkasz? Dane osobowe. Zaimki osobowe. Koniugacja -m, -sz. Czasownik być. Liczebniki 11–29.

3. Kto to jest? Co to jest? Czy to jest… Wyposażenie pracowni. Podstawowe przymiotniki. Kolory. Mianownik liczby pojedynczej rzeczowników i przymiotników. Ten, ta, to.

4. Prezentacja siebie i innych. Opis osoby. Przymiotniki. Koniugacja -ę, -isz/ -ysz.

5. Jesteś instruktorem tanga? Kim jesteś? Czym się interesujesz? Ile masz lat? Zawody, zainteresowania. Narzędnik liczby pojedynczej. Liczebniki 20–100. Formy rok, lat, lata.

6. Co robisz? Nudzę się! Co lubisz robić? Wyrażanie posiadania. Podstawowe czasowniki. Hobby, sport. Koniugacje: -m, -sz; -ę, - esz; -ę, -isz/ -ysz. Zaimki: mój, twój.

7. Małe zakupy. Ile kosztuje? Zakupy. Kiosk, galeria handlowa. Biernik liczby pojedynczej rzeczowników i przymiotników. Liczebniki 100–1000.

8. Czy jesteś głodny? Co lubisz jeść? Z czym jesz kanapkę? Wyrażanie preferencji. Posiłki, jedzenie. Narzędnik liczby mnogiej rzeczowników i przymiotników. Przymiotniki odrzeczownikowe. Czasowniki: jeść, pić, woleć.

9. Lubisz marchewkę? Zakupy. Owoce, warzywa, supermarket. Mianownik i biernik liczby mnogiej rzeczowników i przymiotników niemęskoosobowych.

10. Uwielbiam polskie jedzenie! Kawiarnia, restauracja. Dania, potrawy, desery. Dopełniacz liczby pojedynczej – negacja. Zaimki osobowe w narzędniku.

11. Rodzina. Czyj, czyja, czyje? Jak często? Kiedy? Pory dnia: rano, przed południem, w południe, po południu, wieczorem, w nocy, o północy. Przysłówki częstotliwości: zawsze, zwykle, często, czasami, od czasu do czasu, codziennie, rzadko, nigdy. Zaimki dzierżawcze.

12. Co robisz w poniedziałek o ósmej? Umawianie się na spotkanie, zapraszanie. Godziny, dni tygodnia. Liczebniki porządkowe 1–24.

13. Gdzie byłeś? Co robiłeś? Spędzanie wolnego czasu. Czas przeszły. Czasowniki: jeść, pójść.

14. Z przewodnikiem po Krakowie. Pytanie o drogę. Obiekty w mieście. Czasowniki: iść/ chodzić, jechać/ jeździć. Zaimki osobowe w bierniku.

15. Karton czy pudełko? Zakupy. Wyrażanie prośby. Ilości i miary. Opakowania. Poczta. Dopełniacz liczby mnogiej rzeczowników i przymiotników. Zaimki osobowe w dopełniaczu. Rekcja liczebników.

16. Co ma być, to będzie. Plany na przyszłość. Pogoda, pory roku, miesiące. Andrzejki. Przysłówek. Czas przyszły złożony.

17. Plotki, plotki. Kto z kim i o czym? Podoba ci się? Wyrażanie uczuć i opinii pozytywnych/ negatywnych. Samopoczucie. Lubić/ podobać się. Deklinacja zaimków osobowych.

18. Pokaż mi swoje mieszkanie… Gdzie to jest? Opis mieszkania. Mieszkanie: pomieszczenia i sprzęty; lokalizacja przedmiotów. Miejscownik liczby pojedynczej i mnogiej rzeczowników i przymiotników. Przyimki: na, w, przy, o, po.

19. Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej. Szukanie i wynajmowanie mieszkania. Lokalizacja przedmiotów. Przyimki statyczne.

20. Podróże kształcą. Dworzec PKP. Kierunki geograficzne. Atrakcje turystyczne w Polsce. Przyimki statyczne i dynamiczne.

21. Kiedy to było? Kiedy, w którym roku? Życzenia. Pary aspektowe. Biografia. Aspekt w czasie przeszłym. Daty.

22. Dokąd pojedziemy na weekend? Co robisz w weekend? Telefonowanie. Plany na weekend. Aspekt w czasie przyszłym.

Metody dydaktyczne:

- ćwiczenia rozwijające rozumienie ze słuchu (odsłuchiwanie wybranych nagrań: telewizyjnych, internetowych czy filmowych; odsłuchiwanie piosenek polskich): słuchanie ekstensywne, słuchanie intensywne, słuchanie selektywne na podstawie tekstów/nagrań i sytuacji komunikacyjnych

- ćwiczenia rozwijające rozumienie tekstu pisanego (czytanie i interpretacja zróżnicowanych tekstów pisanych o różnym stopniu skomplikowania - od pojedynczych napisów do całych tekstów, oraz rozumienie i formułowanie wypowiedzi odpowiednich do różnych sytuacji komunikacyjnych)

- ćwiczenia rozwijające poprawność gramatyczną (umiejętność rozpoznawania i stosowania poprawnych form językowych): ćwiczenia gramatyczne, odpowiednie dla poszczególnych zagadnień gramatycznych, np. transformacje tekstów, wstawianie poprawnych form

- ćwiczenia w pisaniu (komponowanie dialogów, krótszych i dłuższych wypracowań): pisanie kontrolowane (ćwiczenia uzupełniające, np. odtwarzanie przez studenta tekstu z wcześniejszych notatek, przekształcanie tekstów z naciskiem na gramatykę), pisanie sterowane (pisanie na temat sugerowany przez nauczyciela, który pomaga zaplanować pisanie i udziela wskazówek w czasie pisania), pisanie wolne (pisanie na podany temat z samodzielnym wyborem formy i rozwiązywaniem trudności gramatyczno-leksykalnych bez pomocy nauczyciela)

- ćwiczenia rozwijające komunikację (ćwiczenia w mówieniu, rozszerzanie słownictwa): komunikacja werbalna i niewerbalna,

Stosowane metody dydaktyczne podające to przede wszystkim

pogadanka i opowiadanie, natomiast główne metody poszukujące to metoda ćwiczeniowa, giełda pomysłów i obserwacji. Dodatkowo stosuje się stymulowanie wypowiedzi poprzez bodźce obrazkowe, słowne, dźwiękowe.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia semestru są:

- dwa testy gramatyczne,

- dwa testy ustne,

- przygotowanie prezentacji,

- obecność i aktywność na zajęciach.

Metody i kryteria oceniania - sprawdziany,

- test wyboru z zakresu znajomości gramatyki i leksyki,

- ćwiczenia,

- obecność,

- aktywność podczas zajęć.

Ocena będzie stanowić średnią z powyższych wg poniższej punktacji:

93-100% - bardzo dobry (5)

85-92% - dobry plus (4,5)

77-84% - dobry (4)

69-76% - dostateczny plus (3,5)

60-68% - dostateczny (3)

0-59% - niedostateczny (2)

Uwagi:

I rok, filologia polska jako obca s1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)