Podstawy pedagogiki [2403-PPW-100-sj]
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki [2403-PPW-100-sj] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co druga środa (nieparzyste), 16:45 - 18:15
sala 388 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Lwowska 1) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dagna Dejna |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa wraz z zagadnieniami: 1.Nalaskowski A., Widnokręgi edukacji. -Znajomość historycznych i społeczno-kulturowych kontekstów poszczególnych esejów. -Umiejętność sformułowania głównych tez poszczególnych tekstów oraz wskazania wniosków z nich płynących. 2. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły. -Przestrzeń edukacyjna jako przedmiot naukowego namysłu - znajomość dokonań badawczych kluczowych, wspomnianych w książce autorów (rozdział 1). -Fałdy przestrzeni szkolnej, dzielnice szkoły, rodzaje przestrzeni (publiczna, prywatna, intymna - przykłady), przestrzeń infantylizująca, szkoła w przestrzeni fotografii. -Płeć przestrzeni. -Szkoła w przestrzeni metafor. 3. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, tom I, (2003), część II (Edukacja: podstawowe spojrzenia i idee), s. 103-185. -Status pedagogiki wśród innych dziedzin nauki. -Pojęcie: wychowanie i edukacja (rozstrzygnięcia definicyjne). -Charakter potocznych wyobrażeń edukacyjnych (przysłowia, dowcipy i aforyzmy edukacyjne). -Funkcje edukacji (rozwijająca, korekcyjna, kompensacyjna, akceleracyjna, progresywna, demokratyzacyjna, adaptacyjna - s. 134-135). -Pojęcie ideologii edukacyjnej plus egzemplifikacje ideologii edukacyjnych (s. 153-154). 4. Kupisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki, (2012), Rozdział 15, s. 277-290. -Założenia ideologiczne i przedstawiciele najnowszych nurtów współczesnej myśli o wychowaniu: pedagogika pozytywistyczna, egzystencjalna, krytyczna, antyautorytarna i postmodernistyczna). 5. Szulakiewicz W. (red.), Świat idei edukacyjnych" - część II - Dylematy edukacji uniwersyteckiej, s. 39-75. -Borowicz R., Etatyzacja, presja społecznego popytu, konkurencyjność. -Brzeziński J., Funkcja i rola współczesnego uniwersytetu. -Kwieciński Z., Dewiacyjne zmiany w środowisku akademickim - systemowe, instytucjonalne, środowiskowe i indywidualne. 6. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna - Słownik kategorii pojęciowych, s. 457-518. Literatura zalecana: Sośnicki K., Istota i cele wychowania, dowolne wydanie. Schulz R. (wybór), Antropologiczne podstawy wychowania, Żak, Warszawa 1996. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej t.1, Wydawnictwo UMK, Toruń 2003. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej t.2, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007. Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 2003. Kwieciński Z., Śliwerski Z. (red. nauk.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 1, PWN, Warszawa 2005 Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa, 2004. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011. Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice ogólnej. Historia, teoria, krytyka, Kraków 2013. Rubacha K.,Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008. Kron F.W., Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012. Dejna D., Amisze. Fenomen wychowania endemicznego, Toruń 2012. Dejna D., Nalaskowski F., Publiczni i niepubliczni - przełom, Toruń 2013. |
Zakres tematów: |
Podczas zajęć student zapozna się z mapą pojęciową współczesnej pedagogiki oraz z fundamentalnymi kategoriami pedagogicznymi. Kształcenie w zakresie podstaw pedagogiki obejmuje następujące treści: 1. Geneza nauki, jej dzieje i współczesne dylematy 2. Geneza, istota i rozwój pedagogiki - subdyscypliny pedagogiki 3. Podstawowe kategorie pojęciowe współczesnej pedagogiki 4. Wychowanie w różnych kulturach i różnych organizacjach (porządkach) życia społecznego 5. Instytucje edukacyjne 6. Struktura wiedzy pedagogicznej 7. Pojęcie doktryny pedagogicznej, znaczenie doktryn dla współczesnej refleksji o wychowaniu, związek doktryn z ideologiami edukacyjnymi 8. Historia toruńskiej pedagogiki 9. Pedagogika potoczna 10. Przestrzenie edukacyjne 11. Proces i pojęcie wychowania 12. Wychowanie w zborach amiszów starego zakonu - wychowanie endemiczne 13. Wychowanie w rodzinie, w szkole, w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, w mediach. 14. Edukacja alternatywna |
Metody dydaktyczne: |
Metoda problemowa, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, metoda stolików eksperckich |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się kolokwium, które obejmuje zagadnienia poruszane na zajęciach oraz obowiązującą literaturę. Pisemna forma kolokwium, czas trwania: 45 minut, pytania otwarte plus pytania testowe. Forma poprawy: pisemna. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zaliczenie przedmiotu uzyskują studenci, których wynik na kolokwium przekroczył próg 70%. |
Uwagi: |
I rok pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna -sj |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.