Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Sztuka nieprofesjonalna 2555-s2KUL1L-SN-FO
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Sztuka nieprofesjonalna 2555-s2KUL1L-SN-FO
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019/20L) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Nadolska-Styczyńska
Literatura:

1.Drozd – Piasecka M., Społeczne funkcje sztuki ludowej, „Etnografia Polska” T. XXVII, z.2, 1983

2.Grabowski J., Dyskusja nad zakresem pojęcia sztuki ludowej, „Polska Sztuka Ludowa” R.21 (1967) nr 4, s. 191 - 193

3. Grabowski J., Sztuka ludowa. Formy i regiony w Polsce, Warszawa 1967

4. Jackowski A., Polska sztuka ludowa, Warszawa 2002

lub:

Jarnuszkiewiczowa J., Sztuka ludu polskiego, Warszawa 1967

lub:

Krzysztofowicz S., O sztuce ludowej w Polsce, Warszawa 1972

lub:

Sztuka ludowa w Polsce, Fryś E., Iracka A., Pokropek M., (red.) Warszawa 1988

5. Piątkowska K., Kultura a ikonosfera: etnologiczne studium wybranych pprzypadków ze wsi współczesnej, Łódź 1994 ( wybrane fragmenty)

6. Drozd-Piasecka M., Zachwycająco – wstydliwa strona kultury, „Etnografia Polska”, t. XLIX 2005, z. 1-2

7. Piątkowski Krzysztof, Kicz ante portas – kicz na piedestał, w: Sztuka – nie sztuka?. Fiderkiewicz Maria (red.), Wydawnictwo PRZESŁANIE, Mysłowice 1996

8. Gorzki smak art brut: badania, kolekcje, wystawy w Polsce na przełomie XX i XXI wieku., PME, Warszawa 1990.

Lektury uzupełniające:

Talent, pasja, intuicja,polska sztuka nieprofesjonalna 1845-2005, red. J. Pulnar - Ferdjani

M. Fiderkiewicz, Sztuka pogranicza: między etnosztuką a sztuką akademicką, Katowice 2007

Sztuka bez granic. Od sztuki ludowej do art brut... Bielsko Biała 2008

E. Lubińska-Kościółek E.. Spotkanie z art brut, Wyd.Nauk.Uniw.Pedagog., 2017

Zakres tematów:

Podczas zajęć omawiane będą nastepujące zagadnienia:

1.Podstawowe pojęcia z zakresu sztuki ludowej i nieprofesojonalnej

2. Badania nad sztuką ludową i nieprofesjonalną

3. Tradycyjna sztuka ludowa i jej charakterystyka: (tradycjonalizm, sakralność, powtarzalność wariantowość)

4. Inspiracje sztuki ludowej i inspiracje sztuką ludową

5. Autor i jego dzieło

6. Przemiany w sztuce ludowej i nieprofesjonalnej

7. Sztuka nieprofesjonalna, amatorska, kompensacyjna

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium , pokaz, pogadanka,

klasyczna metoda problemowa,

studium przypadku, referat

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w oparciu o aktywość na zajęciach, referaty ( krótkie wypowiedzi na wybrany temat) oraz zaliczenie sprawdzianu wiadomości.

Ze względu na koniecznośc realizacji zajęc na odległość - podstawą zaliczenia będzie nadesłanie krótkiego eseju naukowego dotyczącego twórczoości wybranych artystów nieprofesjonalnych.

Uwagi:

I rok, kulturoznawstwo s2, spec. Folklorystyczna

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.