Komparatystyka [2591-s1KOMP3Z-Kom]
Semestr zimowy 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Komparatystyka [2591-s1KOMP3Z-Kom] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | 5 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dariusz Pniewski, Marcin Wołk |
Literatura: |
1. E. Auberbach, "Figura", [w:] "Scenes from the Drama of European Literature", s. 11-76 (fragmenty). 2. James I. Porter’s “Disfigurations: Erich Auerbach’s Theory of Figura”, Critical Inquiry, vol. 44-1, 2017, pp., 80-113. 3. Kolonializm i przepływy kulturowe: G.S. Sahota, Late Colonial Sublime: Neo Epics and the End of Romanticism, Evanston 2018 (fragmenty, wstęp): https://escholarship.org/uc/item/9st5w2b4 4. T. Ziolkowski, "Fictional Transfigurations of Jesus" (fragmenty), Princeton 1972. 5. N.N. Perez, "Corpus Christi - Les Representations du Christ en Photographie: 1855-2002, Paris 2002 (przykłady). 6. J.J. Gatrall, "The Real and the Sacred: Picturing Jesus in Nineteenth-Century Fiction", Ann Arbor 2014 (fragmenty) |
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest prezentacja wybranego zjawiska kulturowego (figury, Auerbach; przykładem są reinterpretacje i użycia figura Jezusa w kontekstach społeczno-politycznych i w różnych kulturach: Rosja, Chiny, Senegal) z dwóch perspektywy: jako narzędzia retoryki/perswazji/propagandy i przykładu transkulturowego kodu. 1. Podstawowe zagadnienia: figura (Erich Auerbach), transkulturowość (Wolfgang Welsch), transfiguracja (w kulturze; T. Ziolkowski). 1 zajęcia 2. "Przywłaszczenia" figury Jezusa przez ruchy/grupy społeczno-polityczne: a) socjalizm utopijny (sainsimonizm), b) komunizm utopijny (ruch ikaryjski, E. Cabet, L. Królikowski), c) konstrukcja figury "nowego Jezusa". 2 zajęcia 2. Zapożyczenia figury: "Chrystus narodów": a) wariant francuski: V. Hugo, Napoleon, b) wariant polski: metafora zamiast figury, wyróżnik tożsamości narodowej, c) wariant rosyjski: tabu, sofijskość, d) mądrość/pierwiastek kobiecy, gnoza, e) wariant afrykański: Senegal - Chrystus narodów Afryki, 3 zajęcia 3. Współczesne reinterpretacje filmowe: od "wszyscy jesteśmy Chrystusami" do "Black Jesus". 1 zajęcia. 4. Test. |
Metody dydaktyczne: |
- wykład konwersatoryjny - wykład problemowy - metody integracyjne - metody służące prezentacji treści - metody wymiany i dyskusji |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - aktywność – 50% - test i praca pisemna - 50% Kryteria oceniania: ndst - 50 % dst- 51-60% dst plus- 61-70% db- 71-83% db plus- 84-94% bdb- 95-100% |
Uwagi: |
III rok, komparatystyka literacko-kulturowa s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.