Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej 1402-DPKM-5Z-SJ
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej 1402-DPKM-5Z-SJ
Zajęcia Semestr zimowy 2019/20 (2019/20Z) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca:
każdy wtorek, 9:00 - 15:00
sala 11
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Krasińskiego 73/75) jaki jest adres?
każda środa, 9:00 - 15:00
sala 12
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Krasińskiego 73/75) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 3
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Adam Adamski, Robert Rogal
Literatura:

Jak w punkcie: Podstawowe informacje o przedmiocie

Dodatkowo literatura związana bezpośrednio zagadnieniami historycznymi i konserwatorskimi dotyczącymi obiektu.

Solida Lim,Badania nad zastosowaniem żywic Paraloid B-72 i Steinfestiger OH do wstępnego wzmacniania pudrującej się warstwy malarskiej malowidła przy Srebrnej Pagodzie w Phnom-Penh w Kambodży, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXVI, Toruń 1995, s. 37-49.

Solida Lim, Maria Roznerska, Problemy estetyczne malowideł ściennych przy konserwacji Srebrnej Pagody w Phnom Penh, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXIV, Toruń 1994, s. 33-44.

Róża Kąsinowska, Dobrzyca. Fortalicja. Pałac. Muzeum,Dobrzyca 2007.

Robert Rogal, Rozpoznanie zniszczeń malarskich i sgraffitowych dekoracji na elewacjach kamienic przy ul. Wąski Dunaj 3 i 10 oraz przy ul. Piwnej 51/53 w Warszawie, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. - kreacja i konserwacja, Warszawa 2015, s. 75-85.

Zakres tematów:

Prace konserwatorskie przy obiektach:

- malowidła ścienne w supraportach w "Saloniku kominkowym" i "Salonie przy Jadalni" w pałacu w Dobrzycy (Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy)

- zegar słoneczny wykonany w technice sgraffito na elewacji budynku przy Bulwarze Filadelfijskim w Toruniu

- malowidła ścienne w krużgankach wokół Srebrnej Pagody w Phnom Penh w Kambodży.

- analiza techniki wykonania

- opis ikonograficzny

- analiza stanu zachowania

- oczyszczenie obiektu z zabrudzeń powierzchniowych

- usunięcie nawarstwień

- konsolidacja

- uzupełnienie ubytków zaprawy i warstwy malarskiej

Metody dydaktyczne:

Omówienie zagadnień konserwatorskich. Realizacja badań i prac na obiekcie.

Student w tym semestrze rozpoczyna pracę. Poświęcony on jest rozpoznaniu problematyki konserwatorskiej zabytku, określeniu przyczyn jakie spowodowały zastane zniszczenia. Proponowany i dyskutowany jest program prac. We współpracy z Zakładem Technologii i Technik Malarskich pobierane są próbki do badań budowy technicznej obiektu. Rozpoczynają się też prace wstępne, takie jak zabezpieczanie warstwy malarskiej, oczyszczanie z zabrudzeń powierzchniowych, podklejanie odspojeń, wykonywane są też odkrywki sondażowe. Zakres tych prac dobierany jest indywidualnie do każdego obiektu.

Metody i kryteria oceniania:

Student oceniany jest na podstawie zaangażowania w realizowane prace, jakości ich wykonania, umiejętności stawiania i rozwiązywania napotkanych problemów konserwatorskich i restauratorskich. Ważną składową jest również ocena dokumentacji prac, w zakresie wykonywanym przez poszczególne osoby. Pod uwagę brana jest również obecność na zajęciach.

Uwagi:

kir rzeźba polichromowana

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.