Pracownia konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego [1402-PKiR-3Z-SJ]
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pracownia konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego [1402-PKiR-3Z-SJ] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 7 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Magdalena Kapka, Teresa Łękawa-Wysłouch, Patrycja Mindykowska |
Literatura: |
Jak w sekcjach nadrzędnych, a ponadto literatura przedmiotu, dotycząca wybranych do konserwacji-restauracji obrazów: - Andrzej Rzempołuch: „Późnorenesansowy Ołtarz z Bartoszyc. Epizod Niderandyzmy w Prusach Książęcych” Wydawnictwo "Cymelia" 2004. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie [ONLINE]; - Katarzyna Cieślak., Luterańska sztuka kościelna w Gdańsku (1540-1794) [w:] ILUK J., MARIAŃSKA D., (red.) Protestantyzm i protestanci na Pomorzu, Gdańsk – Koszalin 1997; - Katarzyna Cieślak, Sztuka reformacji 1557-1793, [w:] GRZYBKOWSKA T. (red.) Aurea Porta Rzeczypospolitej. Sztuka Gdańska od połowy XV do końca XVIII wieku, Gdańsk 1997; Katarzyna Cieślak, Kościół-cmentarzem. Sztuka nagrobna w Gdańsku (XV-XVIII w.), Gdańsk 1992 ; - M. Wisłocki, Sztuka protestancka na Pomorzu 1535 – 1684, Szczecin 2005; - P. Birecki, Sztuka luterańska na ziemi chełmińskiej od drugiej połowy XVI wieku do pierwszej ćwierci XVIII wieku, Warszawa 2007; - ks. Stanisław Józef Kłossowski, Cuda y łaski za przyczyną y wzywaniem ... Józefa Świętego przy obrazie tegoż Świętego patryarchy w Kollegiacie kaliskiey ... uczynione..., Kalisz 1788; |
Zakres tematów: |
Studenci pod kierunkiem prowadzących wykonują konserwację i restaurację wybranych obiektów oraz dokumentację konserwatorską przebiegu tych prac. W roku akademickim 2019/2020 do tego celu dla 2 grupy wytypowane zostały następujące obiekty: - Umywanie rąk, XVIII w., olej na desce, (wł. Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu); - Pantokrator, XIX w., ikona na desce, tempera, (wł. Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu); - Matka Boska Pocieszycielka Strapionych, XIX w., ikona na desce, tempera, (wł. Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu); - Matka Boża z Gorejącym Sercem, XIX w., olej na płótnie, (wł. parafia rzymskokatolicka św. Mikołaja w Reptach Śląskich); - Pokłon pasterzy, XVIII w., olej na płótnie, obraz z ramą, (wł. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie); - Pejzaż z końmi, XIX w., olej na płótnie przyklejonym na płytę, (wł. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie) |
Metody dydaktyczne: |
Studenci wykonują praktyczne ćwiczenia na rzeczywistych obiektach zabytkowych, których wybór jest dostosowany do charakteru zajęć, a także badania konserwatorskie i wstępne technologiczne i pod ścisłym nadzorem nauczyciela prowadzącego. Metody dydaktyczne podające: - pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - klasyczna metoda problemowa - obserwacji - studium przypadku |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na ocenę na koniec każdego z dwóch semestrów cyklu dydaktycznego. Obecność na zajęciach, umożliwiająca realizację planowanych zadań jest warunkiem niezbędnym uzyskania zaliczenia. Student oceniany jest na podstawie zaangażowania w realizowane prace, jakości i zakresu ich wykonania, umiejętności stawiania i rozwiązywania napotkanych problemów konserwatorskich i restauratorskich, realizacji przyjętego harmonogramu prac. Ważną składową jest również ocena jakości wykonanej dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich. |
Uwagi: |
kir sj, III rok, malarstwo i rzeźba polichromowana |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.