Seminarium dyplomowe teoretyczno-badawcze [1402-SDB-6Z-SJ]
Semestr zimowy 2019/20
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe teoretyczno-badawcze [1402-SDB-6Z-SJ] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Andrzej Podgórski, Alina Tomaszewska-Szewczyk |
Literatura: |
• Becker S. Howard, Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013. • Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2017. • Kalita Cezary, Zasady pisania licencjackich i magisterskich prac badawczych. Poradnik dla studentów”, Warszawa 2011. • Krajewski Mirosław, Praca dyplomowa z elementami edytorstwa, Włocławek 1998. • Młyniec Waleria, Ufnalska Sylwia, Scientific Communication, czyli jak pisać i prezentować prace naukowe, Poznań (2003). |
Zakres tematów: |
Prace badawcze związane są ze specjalnością: konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i elementów architektonicznych. Realizowane są tematy z zakresu badań podstawowych i wiążą się z wyjaśnianiem technologii i technik wykonania zabytków, zjawisk ich niszczenia oraz rozwojem metod konserwacji. Realizowane tematy badawcze: 1. Tradycyjne i współczesne metody zabezpieczania powierzchni stiuku, 2. Metody usuwania nawarstwień korozyjnych z zabytków wykonanych ze stopów ołowiu, 3. Metody i środki stosowane w uzupełnianiu ubytków w szylkrecie, 4. Powłokowe zabezpieczanie szylkretu, 5. Patyny historyczne na miedzi i stopach węglowych żelaza wytwarzane metodą chemiczną, 6.Termoizolacja elewacji obiektów historycznych - zastosowanie farb termorefleksyjnych. 7. Konserwacja zabytków wykonanych ze stopów aluminium. 8. Badania promotorów adhezji do układów powłokotwórczych zabezpieczających stopy aluminium. Omawianie badań niszczących i nieniszczących, metodyki badań materiałów: kleje, lakiery, zaprawy, badania korozyjne. Prezentowanie wyników prac w formie wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych i dyskusja. |
Metody dydaktyczne: |
Obserwacja - określenie techniki wykonania i stanu zachowania. Dyskusja - założenia konserwatorskie i ustalenie metodyki zabiegów konserwatorskich (wstęp do przygotowania projektu konserwatorskiego). Doświadczenie - przeprowadzanie doświadczeń i analiz badawczych. Obserwacja - wnikliwa obserwacja i porównanie efektów działań badawczych. Case study - opracowanie specjalistycznych zagadnień. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Merytoryczna ocena przygotowanej części teoretycznej pracy z zastosowaniem metodologii humanistycznej. 2. Ocena ciągła umiejętności rozwiązywania problemu, inwencji własnej, terminowości, realizacji zadania, umiejętności przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytków, przedstawiania wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej. Obecność jest obowiązkowa. W razie przypadków losowych lub z powodów zdrowotnych należy ubiegać się o urlop u dziekana wydziału (regulamin studiów § 42 - 46). Obecności reguluje § 23, pkt 2 regulaminu studiów. Obecność nieusprawiedliwiona skutkuje obniżeniem oceny (nieobecność na 2 zajęciach o jeden stopień, na 4 zajęciach o dwa stopnie). |
Uwagi: |
rzeźba kamienna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.