Folklor muzyczno-taneczny 2525-s1ETN1L-FMT
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Folklor muzyczno-taneczny 2525-s1ETN1L-FMT | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
Semestr letni 2019/20 (2019/20L)
(zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Renata Lesner-Szwarc | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997. - Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155. - Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001. - Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212. - Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996. - Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987. - Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006. - Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001. - Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002. - Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978. - Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009. - Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995. - Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978. - Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973. Strony internetowe: www.kulturaludowa.pl http://muzykatradycyjna.com |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda eksponująca: film, Metoda problemowa: wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna Metoda aktywizująca: gry edukacyjne Metoda sprawdzająca: ustna weryfikacja zdobytej wiedzy, na co składają się: aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego, ocena prezentacji multimedialnej na zaproponowany wcześniej temat Metody zdalne: - wideo spotkania typy webinar - skype/MS Office - Teams/Zoom - praca koncepcyjna - prezentacje online - praca nad zagadnieniami z wykorzystaniem programów Trello lub Asana |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zależeć będzie od czterech czynników: aktywności na zajęciach, obecności na zajęciach, realizacji zadań domowych, ustnego zaliczenia w formie online (wideorozmowa). Student zajęcia może opuścić dwa razy. Każdą następną nieobecność (maksymalnie dwie nieobecności na jednym dyżurze) należy odrobić po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia (zakres materiału oraz literaturę określa prowadzący). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Etnologia-antropologia kulturowa, studia stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.