Sztuka etniczna [2525-s1ETN2Z-SZE]
Semestr zimowy 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Sztuka etniczna [2525-s1ETN2Z-SZE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Nadolska-Styczyńska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Albert Thiele, Sztuka Afryki, Warszawa 1974 Alina Trojan, Sztuka Czarnej Afryki Wacław Korabiewicz, Makonde, wielcy rzeźbiarze, „Lud”, 1958-1959, s. 70 – 90 Marek Arpad Kowalski, Sztuka Afryki Wschodniej, etnografia Polska, t. XV, z. 2., s. 161-183 Jolanta Koziorowska, W drewnianym kręgu, „okolice”, 1989-1990, nr 10, s. 130-134, Jolanta Koziorowska, Od Ruvumy do Maputo, Warszawa , 1984, Jacek Olędzki, Sztuka demonstracyjna współczesnej Afryki (uwagi o nowych kierunkach twórczości rzexbiarskiej o charakterze ludowym), Polska Sztuka „Ludowa”, r./ XXX, 1976, z. 2., s. 97-114. Styczyńska Anna, Współczesna rzeźba Makonde w zbiorach MAiEŁ, Prace i Materiały MAiEŁ, S.E., 1989-1990, nr 29. Jerzy Kuniewski , Rzeźba Makonde, Katalog wystawy, Gdańsk 1988.Anna K. Wiśniewska, Styl Shetani. Nowoczesna rzeźba ludu Makonde z Tanzanii, Warszawa 2003. Tibor Bodrogi, Sztuka Czarnej Afryki, Zakład im. Ossolińskich, 1968 Roy Sieber Out of Africa. Subsaharian Traditional Art. Catalogue Anatolij Gromyko, Maski i rzeźby Tropikalnej Afryki, Moskwa, „Uskucctwo”, 1984. Afryka magiczna, Wystawa Muzeum Ziemi Mińskiej, Mińsk Mazowiecki, brak roku wydania Ewa Klajbor, Tingatinga. Nowoczesna szkoła malarstwa Tanzanii, Warszawa 2004 J. Koziorowska, Tingatinga, Malarstwo współczesnej Tanzanii, w: Anna Nadolska-Styczyńska (red.), Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, Łódź- Wrocław 2005. Czurkowa M. H. Tradycyjny ubiór japoński w zbiorach Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, “Prace i Materiały Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi”, Seria Etnograficzna, 1980, nr 21, s. 137 –168. Kimono... Zaborowska Barbara. Kimono. Jego dzieje i miejsce w japońskiej kulturze, Warszawa 2003, Wydawnictwo TRIO Nadolska-Styczyńska Anna, Kimono, ozdoba nie tylko gejszy, [w:] Miecz i kimono. Sztuka dawnej Japonii, Beata Purc-Stępniak (red.) Gdańsk 2003. Piękno nie do końca poznane. Kolekcja kimon w zbiorach MAiEŁ, w: Sztuka Dalekiego Wschodu ,J. Malinowski (red.), Warszawa 2008., s. 103-124. Anna Kowalska-Lewicka, Shipibo, Wrocław 1969 Angelika Gebhart-Sayer, Geometryczne desenie Shipibo-Conibo w kontekście rytualnych, w: Estetyka Indian Ameryki Południowej, red. Katarzyna Zajda, Kraków 2007 Enaz Milanesi, Kobierce. Typy, wzory, techniki tkania dywanów wschodnich i europejskich, Arkady 1999 Lucjan Buchalik, Katarzyna Podyma, Bogolan, Korhogo i inne tkaniny Afryki Zachodniej, w: : Anna Nadolska-Styczyńska (red.), Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, Łódź- Wrocław 2005. E.H. Gombrich, Pisma o sztuce i kulturze, Wybór i opracowanie: Richard Woodfield, wyd. polskie, Kraków, brw. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN 2007 Primitivism and Twentieth Century Art, ed. Jack Flam, Miriam Deutch, University of California Press, 1997; Jenifer Isaacs, Australian Living Heritage, Weldon Publishing 1990. Estetyka Aborygenów. Antologia, red. Monika Bakke, Kraków 2004 Estetyka Afryki. Antologia, red. Małgorzata Cymorek, Kraków2008 Zofia Sokolewicz, Mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 1986, Eliza Kaczmarek, W świetle malarstwa kropkowego Aborygenów, w: Krystyna Kujawińska-Courtney, Bronisława Kopczyńska-Jaworska, Anna Nadolska-Styczyńska, Wśród pustyń, buszu, lasów i ogrodów,. Spotkania z kulturą Aborygenów i Papuasów, Łódź 2003. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Definicje i sposoby badania sztuki etnicznej Wybrane zagadnienia z zakresu sztuki Afryki ( sztuka -nie sztuka; plastyka obrzędowa, sztuka a światopogląd, wybrane style sztuki Afryki; zdobnictwo przedmiotów użytkowych; przemiany w sztuce; sztuka współczesna Wybrane aspekty sztuki Ameryki - zdobnictwo Indian Shipibo Sztuka Australii ( sztuka a mitologia; malarstwo na korze; malarstwo punktowe; rzeźba ) Sztuka Japonii ( kimono) Wybrane aspekty rękodzieła wschodniego (kobierce) Wybrane sposoby zdobienia tkanin ( tkaniny Afryki subsaharyjskiej) Moda na etniczność w sztuce |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny, wykład problemowy, pokaz |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie egzaminu pisemnego |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Etnologia-antropologia kulturowa, studia stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.