Historia sztuki nowożytnej (etap 1) [1402-21-SN-S1]
Semestr zimowy 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki nowożytnej (etap 1) [1402-21-SN-S1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sebastian Dudzik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
(wybór) Opracowania ogólne Chastel Andre, Sztuka włoska, t. I-II, Warszawa 1978 Levey Michael, Wczesny renesans, Warszawa 1972 Levey Michael, Dojrzały renesans, Warszawa 1980 Murray Peter, Linda Murray, Sztuka renesansu, Warszawa 1999 Portoghesi Paolo, Roma barocca, Roma 2011 Renesans w sztuce włoskiej, Rolf Toman red. Madrid 2000 Shearman John, Manieryzm, Warszawa 1970 Welch E., Art in Renaissance Italy 1350-1500, Oxford 1997 Wittkower Rudolf., Art and Architecture in Italy 1600-1750 (1982) [lub wersja włoskojęzyczna: Arte e architettura in Italia, 1600-1750, Torino 2012] Architektura Murray Peter, Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999 Heydenreich L.H.,. Lotz W, Architecture in Italy: 1400-1600, London 1974 Norberg-Schulz Christian, Architettura Barocca, Milano 1998. Blunt Anthony, Borromini, Cambridge Mass. 1979 Malarstwo Bastek Grażyna, Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010 Baxandall Michael, Painting and experience in fifteenth century Italy. A primer in the social history of pictorial style, Oxford 1991 Freedberg Sydney J., Painting in Italy 1500 to 1600, Harmondsworth 1975 Nuttall Paula, From Flanders to Florence: The Impact of Netherlandish Painting 1400–1500, New Haven – London 2004 Ostrowski J., Caravaggio i caravaggionizm, [w:] Sztuka świata, t. 7 (1994) Rzepińska Maria, Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989 Rzepińska Maria, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1980 Steer John, Pittura Veneziana, Milano 1988 Waźbiński Zygmunt, Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1989 Rzeźba Haskell Francis, Penny Nicholas, Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, New Haven – London 1982 Poeschke J., Die Skulptur der Renaissance in Italien, Bd. 1-2, München 1990 Pope-Hennessy John Wyndham, Italian Renaissance Sculpture, London 2002 Pope-Hennessy John Wyndham, Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, London 2002 Seymour Jr. Charles, Sculpture in Italy: 1400-1500 (1966) Waźbiński Zygmunt, Portret „z natury” w rzeźbie florenckiej drugiej połowy XV wieku, [w:] Rafael i jego spadkobiercy… Toruń 2003 Żuchowski Tadeusz J., Poskromienie materii: nowożytne zmagania rzeźbiarzy z marmurem kararyjskim: Michał Anioł, Berninie Canova, Poznań 2011 grafika Bóbr Maciej, Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000 Burry Michael, Print in Italy 1550-1620, London 2001 Hults. Linda, The Print in the Western World: An Introductory History, Wisconsin 1996 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W trakcie wykładu uczestnicy zapoznani zostaną ze specyfiką rozwoju sztuki włoskiej w czasach nowożytnych. Zajęcia realizowane będą w następujących blokach tematycznych: • Wprowadzenie w problematykę - krótka charakterystyka geograficzna i polityczna Półwyspu Apenińskiego u schyłku czasów średniowiecznych, • wprowadzenie w kulturę przełomu XIII i XIV wieku oraz tło społeczne, intelektualne i estetyczne zmian u progu czasów nowożytnych. • sztuka i rzemiosło artystyczne quattrocenta. • ewolucja nowożytnej rzeźby włoskiej (XV-XVIII w. z uwzględnieniem eksplorowanej tematyki i motywów ikonograficznych, materiału oraz relacji przestrzennych). • rozwój włoskiej architektury wraz z wpływem nań myśli teoretycznej i technicznej (architektura rezydencjonalna, sakralna, realizacje obronne i inżynieryjne, traktaty architektoniczne). • malarstwo i rysunek włoski czasów nowożytnych (z uwzględnieniem głównych ośrodków, nurtów i wybitnych artystów). • pozostałe formy artystycznej ekspresji (m.in. grafika, medalierstwo, tkaniny). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
W semestrze zimowym 2020-2021 zajęcia prowadzone będą w fomie zdalnej, głownie za pomocą platformy Microsoft Teams. • Przygotowanie wykładów w formie prezentacji multimedialnych zawierających zarówno wprowadzenia i objaśnienia tekstowe, materiał wizualny (fotografie, tablice poglądowe, rysunki), linki do umieszczonych w sieci materiałów, jak i zadania do indywidualnej pracy dla studentów po każdym bloku tematycznym. Prezentacja wzbogacona bezpośrednim komentarzem prowadzącego oaz dyskusją z uczestnikami zajęć [materiały przekazywane studentom po odbytych zajęciach]. • Do każdych zajęć załączone zostaną zestawy literatury problemowej i pomocniczej (przesłane najczęściej w formie PDF-ów). • Indywidualne konsultacje i omówienie. wykonywanych przez studentów zadań bieżących. • Podsumowanie cyklu zajęć omówienie najważniejszych zagadnień w formie bezpośredniej komunikacji na odległość za pomocą platformy Microsoft Teams. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
dwuczęściowy egzamin pisemny a) sprawdzian wizualny (rozpoznawanie, atrybucja i datowanie dzieł sztuki) b) część problemowo-opisowa (z przygotowanej listy zagadnień) Do zaliczenia egzaminu wymagane jest uzyskanie 50% punków z obydwu części. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Historia sztuki, studia stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.