Podstawy projektowania w architekturze zabytkowej [1402-PPA-2Z-S2]
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy projektowania w architekturze zabytkowej [1402-PPA-2Z-S2] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 315 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Beata Piaskowska |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. Tajchman „Standardy w zakresie projektowania, realizacji i nadzorów prac konserwatorskich dotyczących zabytków architektury i budownictwa”, NID 2014; 2. Ernst Neufert, „Podręcznik projektowania architektoniczno –budowlanego”; 3. J. Tajchman, B.Piaskowska „Na czym polega metoda adaptacji zabytków architektury do współczesnej funkcji” [w:] B. Szmygin (ed.), Wartość funkcji w obiektach zabytkowych, Warszawa, Wilanów, 2014, s. 299-314; 4. B. Piaskowska „Historyczne rozwiązania architektoniczne w XXI wieku - na podstawie koncepcji kaplicy sepulkralnej przy póżnogotyckiej katedrze.” Przegląd Budowlany 04/2018, str.51-54; 5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z póź. Zmianami) 6. Ustawa Prawo Budowlane z dnia 7 lipca 1994r. (Dz.U. 1994 Nr 89 poz. 414 z póź. zmianami) Uzupełniająca: 1. czasopisma branżowe (architektura, aranżacja wnętrz), np: - „Architektura-Murator”, miesięcznik, - „Architektura i Biznes”, miesięcznik, - „Archiwolta”, kwartalnik, - „Dobrze mieszkaj”, dwumiesięcznik, - „Dom i Wnętrze”, miesięcznik, - „Dobre Wnętrze”, miesięcznik i inne. 2. czasopisma: „Materiały budowlane”, „Izolacje”, „Murator” 3. pomocniczo: Przedmiotowe normy PN, PN-EN, PN-EN ISO, gotowe opracowania architektoniczne –np. udostępnione przykładowe dokumentacje projektowe. |
Zakres tematów: |
Opracowanie powstające na zajęciach składa się z 2 części. Część I - OPIS OBIEKTU: 1. Strona tytułowa, 2. Spis treści, 3. Wstęp, 4. Historia obiektu (z przypisami dolnymi odnoszącymi się do wykorzystanych źródeł, publikacji, itp.) 5. Prezentacja obiektu (według schematu przyjętego w Katalogu Zabytków Sztuki IS PAN w wersji odpowiednio rozbudowanej), 6. Zabytkoznawcza analiza wartościująca (wg Frodla) 7. Wnioski i wytyczne konserwatorskie dotyczące adaptacji wybranego obiektu, 8. Spis ilustracji, 9. Ilustracje historyczne: kartografia, ikonografia, zdjęcia (ponumerowane, z komentarzami), 10. Ilustracje współczesne (ułożone „od ogółu do szczegółu”, ponumerowane, z komentarzami), 11. Inwentaryzacja pomiarowo-rysunkowa (plan sytuacyjny 1:500; rzuty, przekroje, elewacje – 1:100 lub 1:50, inna skala może wynikać ze złożoności lub wielkości obiektu - powinna zostać zatwierdzona przez prowadzącego), 12. Wykaz wykorzystanych materiałów, Część II – PROJEKT ADAPTACJI OBIEKTU: 1. Koncepcja architektoniczna (na podst. zatwierdzonych szkiców): - rysunki techniczne – rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:100 - inna skala może wynikać ze złożoności lub wielkości obiektu - powinna zostać zatwierdzona przez prowadzącego, - dodatkowe opisy, ideogramy 2. Projekt aranżacji fragmentu wnętrz: - opis wybranych rozwiązań w postaci kolażu materiałowego, - kolorystyka, materiały i wyposażenie pokazane na rzutach i przekrojach (ewentualnie kładach ścian i wizualizacjach), WYMAGANE PREZENTACJE I KONSULTACJE: 1. Akceptacja przez prowadzącego zajęcia, wybranego przez studenta obiektu 2. Konsultacje opisu obiektu wraz z jego historią. 3. Prezentacja problematyki konserwatorskiej wraz z wnioskami i wytycznymi konserwatorskimi dot. adaptacji (obowiązkowa prezentacja przygotowana przez studenta w połowie semestru przedstawiona podczas zajęć na forum grupy) 4. Konsultacje proponowanego programu funkcjonalnego (schemat funkcjonalny, inspiracji - podobnych rozwiązań funkcjonalno -przestrzennych w innych obiektach zabytkowych) 5. Konsultacje koncepcji architektonicznej Terminy i ewentualne zgrupowanie tematów prezentacji ustalane są na początku każdego semestru. Podczas trwania zajęć wymagana jest min 5 krotne skonsultowanie proponowanych rozwiązań adaptacyjnych. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda projektów Dyskusja dydaktyczna Prezentacja |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - szczegółowość i kompletność pracy, - czytelność pomysłu – sposób przedstawienia idei, - sposób wykorzystania potencjału analizowanego zabytku, - zastosowanie w projekcie poznanych przepisów, norm i zasad projektowania. - obecność na zajęciach, zwłaszcza w czasie obowiązkowych prezentacji lub konsultacji - estetyka wykonania (m.in. znajomość zasad rysunku technicznego). Ocenie podlega opracowanie złożone prowadzącemu. Kryteria oceniania: Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie złożonej pracy 90% oraz aktywności/obecności na obowiązkowych prezentacjach/konsultacjach 10% ndst - 0-50 pkt (50%) dst- 51-60 pkt (51-60%) dst plus- 61-70 pkt (61-70%) db- 71-80 pkt (71-80%) db plus- 81-90 pkt (81-90%) bdb- 91-100 pkt (91-100%) |
Uwagi: |
odk s2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.