Podstawy pedagogiki specjalnej [2600-SIW-M3-PP-3-S1]
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki specjalnej [2600-SIW-M3-PP-3-S1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 15:00 - 16:30
sala 301 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Lwowska 1) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 23 |
Prowadzący: | Celina Kamecka-Antczak, Mateusz Szafrański |
Literatura: |
LITERATURA ZALECANA Bąbka J. (2004): Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Warszawa. Baczała D. (2012): Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne, Toruń. Binnebesel J. Bohdan Z., Krakowiak P. (2012): Przewlekle chore dziecko w domu Poradnik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk Binnebesel J. Janowicz A. Krakowiak P. Paczkowska A. (2010): Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk Błeszyński J. (2013): Niepełnosprawność intelektualna: mowa, język, komunikacja: czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk Błeszyński J., (2006), Pedagogika specjalna, [w:] red. n. B. Śliwerski Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk. Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(2009): Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Łódź Chrzanowska I. (2009), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków. Dykcik W. ( 2001 i inne); Pedagogika Specjalna, Poznań Dykcik W. (2005), Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych, Poznań. Garbat M. (2012), Zatrudnianie i rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością w Europie, Zielona Góra. Garbat M., Paszkowicz M. A. (2013), Osoby z niepełnosprawnościami w polityce społecznej, Zielona Góra. Janiszewska – Nieścioruk Z. (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków. Krauze A. (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków. Kowalik S. (2018), Stosowana psychologia rehabilitacji, Warszawa. Krauze A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków. Nowicka A. Bąbka J. (2010), Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Lubin. Pilecka B. (2004): Kryzys psychologiczny: wybrane zagadnienia, Kraków Sadowska S. (2005): Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu niepełnosprawnych, Toruń Sekułowicz M. (2006), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria, diagnoza, terapia, Wrocław. Sękowska Z. (2001i inne) Wprowadzenie do Pedagogiki Specjalnej, Warszawa Smith D. D. (2008), Pedagogika specjalna. T. 1 i 2., Warszawa. Sowa J., Wojciechowski F. (2001) Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów Speck O. (2005), Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki.Gdańsk. Vašek Ś. Stankowski A. (2006), Zarys pedagogiki specjalnej, Katowice. Wojciechowski F. (2008), Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie, Warszawa. Wyczesany J. (2006), Pedagogik niepełnosprawnych intelektualnie. Kraków. Wyczesany J., Gajdzica Z. (2006), Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków. Zaorska M. (2002): Głuchoniewidomi w Polsce: specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Olsztyn. Zawiślak A. (2009) Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Kraków Zeidler Z. (2007), Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk. |
Zakres tematów: |
1. Podstawy i historia pedagogiki specjalnej 2. Oligofrenopedagogika jako subdyscyplina pedagogiki specjalnej 3. Oligofrenopedagogika – lekki stopień niepełnosprawności intelektualnej 4. Oligofrenopedagogika – umiarkowany i znaczny stopień niepełnosprawności intelektualnej 5. Oligofrenopedagogika – głęboki stopień niepełnosprawności intelektualnej 6. Choroby i zespoły chorobowe 7. Surdopedagogika jako subdyscyplina pedagogiki specjalnej 8. Elementy logopedii w kontekście działań pedagogiki specjalnej 9. Tyflopedagogika jako subdyscyplina pedagogiki specjalnej 10. Resocjalizacja jako subdyscyplina pedagogiki specjalnej 11. Resocjalizacja – problem uzależnienia, jako integralnego elementu resocjalizacji 12. Pedagogika terapeutyczna – subdyscyplina pedagogiki specjalnej 13. Pedagogika osób wybitnie zdolnych |
Metody dydaktyczne: |
pokaz, opowiadanie, pogadanka, prezentacja |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć, przygotowanie prezentacji i zadania dla grupy podsumowującego zajęcia, zaliczenie wejściówek, zaliczenie kolokwium. |
Uwagi: |
Grupa ćwiczeniowa nr 1, studia stacjonarne I stopnia, Sport i wellness |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.