Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Podstawy opieki położniczej [1800-PO1-NZPOPG-S1Z]
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Podstawy opieki położniczej [1800-PO1-NZPOPG-S1Z] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 5 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Marzena Kaźmierczak |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004 3. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Umiejętności pielęgniarskie. Katalog check list. Materiały ćwiczeniowe z podstaw pielęgniarstwa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Ślusarska B, Zarzycka D. Podstawy pielęgniarstwa tom 1-2 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Lublin 2017. 3. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018. 4. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. 6. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego. 7. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 8. Cekański A, Łosik M. Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa. Wydawnictwo alfa-medica press. Bielsko-Biała 2011. 9. Kózka M, Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 10. Gręborowicz GH. (red.) Położnictwo i ginekologia. Położnictwo tom1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016. 11. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, Kraków 2017. 12. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.). |
Zakres tematów: |
I. Kształtowanie umiejętności z zakresu ogólnych zasad postępowania aseptycznego i antyseptycznego. 1. Zasady aseptyki i antyseptyki. Metody i techniki postępowania aseptycznego i antyseptycznego. Zasady dekontaminacji rąk. Technika socjalnego, higienicznego i chirurgicznego mycia rąk. 2. Technika zakładania odzieży i rękawiczek ochronnych. 3. Postępowanie z materiałem jałowym, postępowanie z materiałem i narzędziami skażonymi. II. Kształtowanie umiejętności z zakresu higieny i aktywności ruchowej pacjentek. 1. Ocena ryzyka i klasyfikacja odleżyn. Metody i techniki leczenia, profilkatyka przeciwodleżynowa w opiece położniczo-ginekologicznej. 2. Ułożenie i pozycje pacjenta w łóżku. Przenoszenie i transportowanie, pionizacja po porodzie naturalnym i operacyjnym oraz po zabiegu ginekologicznym. Stosowanie udogodnień. 3. Technika wykonywania ćwiczeń czynnych i biernych, oddechowych w opiece położniczo-ginekologicznej. Podawanie leków drogą układu oddechowego. Tlenoterapia. Aerozoloterapia. 4. Przygotowanie łóżka dla pacjenta. Technika zmiany bielizny osobistej i pościelowej u pacjenta leżącego. Technika mycia pacjenta w łóżku. Toaleta jamy ustnej. Technika mycia głowy w łóżku. Kąpiel całego ciała w łóżku. 5. Technika jałowego mycia krocza u kobiet rodzących i po porodzie. 9. Kąpiel noworodka. Pielęgnacja kikuta pępowinowego. 10. Technika pomiarów antropometrycznych u noworodka. III. Kształtowanie umiejętności z zakresu opieki położniczej. 1.Metody i techniki oceny stanu ogólnego: pomiar i dokumentowanie ciśnienia tętniczego krwi, tętna, temperatury ciała, oddechów, saturacji i stanu powłok skórnych. 1. Metody, techniki oceny stanu świadomości. |
Metody dydaktyczne: |
analiza przypadków • ćwiczenia kliniczne • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz • debata • odgrywanie ról, • „burza mózgów”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: 1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta. 2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1-K2 (0-10 punktów, >50%). 4. Ocena przez kolegów: K1-K2 (0-10 punktów, >50%). 5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z ćwiczeń (test pisemny MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W3, U1-U4, K1-K2. Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb 6. Egzamin praktyczny – metodą OSCE. Ocena umiejętności praktycznych na podstawie check-list. Zaliczenie stacji wymaga wykonania, co najmniej 60% zadań z check-list: U1-U4. Punktacja: - za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt - do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%. |
Uwagi: |
4 ćwiczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.