Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Techniki położnicze i prowadzenie porodu [1800-PO1-NZTP-S1L]
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Techniki położnicze i prowadzenie porodu [1800-PO1-NZTP-S1L] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Małgorzata Gierszewska |
Literatura: |
j.w. |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia: 1. Postępowanie położnej w poszczególnych okresach porodu. A. Prowadzenie I okresu porodu: - metody i techniki oceny czynności skurczowej macicy i czynności serca płodu, analiza zapisu KTG. - technika badania położniczego wewnętrznego (ocena rozwarcia i skracania szyjki macicy, ocena zawansowania płodu w kanale rodnym), - przygotowanie rodzącej do porodu, - przygotowanie narzędzi i materiału opatrunkowego: zestaw do porodu, zestaw do szycia krocza, zestaw do kontroli szyjki macicy, B. Prowadzenie II okresu porodu: - technika ochrony krocza i nacięcia krocza. Pęknięcie krocza podczas porodu. - urodzenie i oznakowanie noworodka - odpępnienie płodu, C. Prowadzenie III okresu porodu: - technika rodzenia łożyska, - ocena kompletności popłodu, ocena obrażeń poporodowych, szycie krocza I stopnia, - przygotowanie położnicy do kontroli szyjki i jamy macicy po porodzie. D. Prowadzenie IV okresu porodu- dwugodzinna obserwacja poporodowa i wybrane czynności w połogu: - ocena wysokości dna macicy oraz ocena odchodów połogowych, - ocena stanu rany poporodowej/ rany pooperacyjnej, - technika zmiany opatrunku. Zdejmowanie szwów z ran pooperacyjnych i krocza. 2. Uzupełnianie dokumentacji; karta ciąży, partogram, położnicza karta gorączkowa, historia rozowju noworodka. 3. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej z uwzględnieniem stanu położniczo-ginekologicznego. 4.Prowadzenie porodu w położeniu podłużnym główkowym, ułożeniu przygięciowym, potylicowym tylnym. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia: • analiza przypadków • ćwiczenia kliniczne • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz • odgrywanie ról, • „burza mózgów |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: 1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta. 2.Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K5 (0-10 punktów, >50%). 4. Ocena przez kolegów: K5 (0-10 punktów, >50%). 5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z ćwiczeń (test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1,W2, U1-U9, K5. Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb 6. Egzamin praktyczny – OSCE. Ocena umiejętności praktycznych na podstawie check-list). Zaliczenie stacji wymaga wykonania, co najmniej 60% zadań z check-list: U1-U9 Punktacja: - za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt - do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%. |
Uwagi: |
4 gr ćwiczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.