Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Sztuka Afryki 1402-SA-1L-KA-S2
Semestr letni 2019/20
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Sztuka Afryki 1402-SA-1L-KA-S2
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019/20L) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 8:30 - 10:00
sala 315
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Anna Nadolska-Styczyńska
Literatura:

Podstawowa literatura:

„African Art”

Afryka magiczna, Wystawa Muzeum Ziemi Mińskiej, Mińsk Mazowiecki, brak roku wydania;

Bodrogi, Tibor Sztuka Czarnej Afryki, Zakład im. Ossolińskich, 1968;

Buchalik Lucjan, Podyma Katarzyna, Bogolan, Korhogo i inne tkaniny Afryki Zachodniej, w: Anna Nadolska-Styczyńska (red.), Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, Łódź- Wrocław 2005;

Gromyko Anatolij, Maski i rzeźby Tropikalnej Afryki, Moskwa, „Uskucctwo”, 1984;

Klajbor Ewa, Tingatinga. Nowoczesna szkoła malarstwa Tanzanii, Warszawa 2004;

Korabiewicz Wacław, Makonde, wielcy rzeźbiarze, „Lud”, 1958-1959, s. 70 – 90;

Korabiewicz Wacław, Sztuka Afryki w zbiorach polskich, warszawa 1966;

Kowalski Marek Arpad, Sztuka Afryki Wschodniej, Etnografia Polska, t. XV, z. 2., s. 161-183;

Koziorowska Jolanta, Od Ruvumy do Maputo, Warszawa , 1984;

Koziorowska Jolanta., Tingatinga, Malarstwo współczesnej Tanzanii, w: Anna Nadolska-

Koziorowska Jolanta, W drewnianym kręgu, „Okolice”, 1989-1990, nr 10, s. 130-134;

Kultury Afryki. W świecie tradycji, przemian i znaczeń, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, t. 4, 2009;

Kuniewski Jerzy, Rzeźba Makonde, Katalog wystawy, Gdańsk 1988;

Łapott Jacek, Dogonowie z Mali : społeczność tradycyjna w procesie zmian, Szczecin, 2012.

Olędzki Jacek, Sztuka demonstracyjna współczesnej Afryki (uwagi o nowych kierunkach twórczości rzeźbiarskiej o charakterze ludowym), Polska Sztuka „Ludowa”, r./ XXX, 1976, z. 2., s. 97-114;

Piłaszewicz Stanisław, Mitologia i religie Czarnej Afryki, Warszawa 2002;

Piłaszewicz Stanisław, Religie Afryki, UW, 2000,

Schreiber Hanna, Koncepcja „sztuki prymitywnej”: odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu, Warszawa 2012

Sieber Roy, Out of Africa. Subsaharian Traditional Art. Catalogue ;

Sokolewicz Zofia, Mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 1986

Styczyńska Anna, Współczesna rzeźba Makonde w zbiorach MAiEŁ, Prace i Materiały MAiEŁ, S.E., 1989-1990, nr 29;

Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach, praca zbiorowa, Szczecin 2014;

Trojan Alina, Sztuka Czarnej Afryki, Wiedza Powszechna 1973;

Vorbrich Ryszard, Afryka, w: Świat grup etnicznych ( red.) Aleksander Posrn-Zieliński,Wydawnictw Kupisz, 2002.

Wiśniewska Anna K., Styl Shetani. Nowoczesna rzeźba ludu Makonde z Tanzanii, Warszawa 2003;

Podstawowa literatura w nauczaniu zdalnym:

https://www.britannica.com/art/African-art

https://africa.uima.uiowa.edu

https://www.khanacademy.org/humanities/art-africa

https://africa.si.edu/collections/view/objects/asitem

http://www.zyama.com

Christa Clarke, The Art of AFRICA (PDF)

Zakres tematów:

Wykłady obejmą następujące zagadnienia:

Zakres tematów:

1. Obszary kulturowe Afryki;

2. Światopogląd Afryki subsaharyjskiej;

3. Sztuka Afryki i jej badanie;

4. Sztuka etniczna Afryki Subsaharyjskiej;

a. Plastyka obrzędowa a zdobnictwo przedmiotów użytkowych;

b. Style artystyczne ;

c. Wybrane przykłady tradycyjnych stylów plastycznych Afryki Zachodniej, Środkowej i Wschodniej;

d. Wybrane przykłady zdobnictwa tradycyjnych przedmiotów użytkowych;

e. Przemiany w sztuce tradycyjnej;

5. Współczesna (pozaakademicka) sztuka Afryki Subsaharyjskiej;

a. Współczesne malarstwo Afryki Wschodniej ( wybrany przykłady);

b. Współczesna rzeźba Afryki Wschodniej ( wybrane przykłady);

c. Sztuka dla turystów;

d. Problemy klasyfikacyjne

Metody dydaktyczne:

metoda dydaktyczna podająca: Wykład informacyjny (konwencjonalny); wykład konwersatoryjny

Metoda dydaktyczna eksponująca - pokaz prezentacji

Metody w nauczaniu zdalnym:

metody prezentujące treści

metody oparte na współpracy

metody rozwijające refleksyjne myślenie

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

egzamin pisemny

Kryteria oceniania.

ndst= 1-49%

dost= 50 - 60%

dost.+ = 60%-70%

db = 70% - 80%

db+ = 80% - 90%

bdb = 90%-100%

W przypadku niemożliwości przeprowadzenia egzaminu pisemnego - propozycja napisania eseju zaliczeniowego, opartego na wybranych materiałach dostępnych on line.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.