Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Terapia metodą ruchu rozwijającego [2403-313a-oPSs1] Semestr letni 2020/21
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Terapia metodą ruchu rozwijającego [2403-313a-oPSs1]
Zajęcia: Semestr letni 2020/21 [2020/21L] (zakończony)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 15:30 - 17:00
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jacek Błeszyński, Katarzyna Szeler
Literatura:

Aleksiak M., Całus J. (1995) Metoda Dobrego Startu i Ruchu Rozwijającego w nauce czytania, Wychowanie w Przedszkolu, nr 6, s. 343 - 345

Fedewa A. L., S. Ahn, (2011) The effects of physical activity and physical fitness on children's achievement and cognitive outcomes: a meta-analysis, „Research Quarterly for Exercise and Sport”, 82 (3), , s. 521–535, DOI: 10.1080/02701367.2011.10599785, PMID: 21957711.

Białas E. (1998) „Szerbornowskie zajęcia”. Ruch dla zdrowia, Wychowanie w Przedszkolu, nr 5, s. 354 – 355

Błeszyński J. (2000) Metoda Ruchu rozwijającego w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym,

Bogdanowicz M. (1990) Metoda Weroniki Sherborne w terapii dzieci jąkających się, Logopedia nr 17, s.28-31

Bogdanowicz M. (1992) Metoda Weroniki Sherborne w Polsce, Scholasticus, nr 2, str. 39 -41

Bogdanowicz M. (1993) The First International Encounter - V.Sherborne Development Movement - Pierwsze Międzynarodowe Spotkanie „Szerbornowców”, Belgia 24 - 28 sierpnia 1992, Scholasticus nr 1, str. 31-35

Bogdanowicz M., Kasica A. (2003). Ruch Rozwijający dla wszystkich. Harmonia Gdańsk.

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1992). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. WSiP Warszawa.

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1992, 1996) Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa

Bogdanowicz M., Kisiel B.,Przasnyska M. (1992, 1996) Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa

Breda E. (1998) Radość i poczucie bezpieczeństwa. Zajęcia Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wychowanie w Przedszkolu, nr 2, s. 125 - 128

Czarnecka E. (1994) Metoda Weroniki Sherborne w pracy przedszkola, Wychowanie w Przedszkolu nr 9, s. 553 - 556

Derulska I., Pielak H. (1989) Metoda Weroniki Sherbourne, (w:) p.red. M. Borkowskiej, ABC rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, Pelikan, Warszawa*

Dorothea C. Lerman, Amber L. Valentino, Linda A. LeBlanc, Discrete Trial Training, (2016) Early intervention for young children with autism spectrum disorder, [w:] red., Russell Lang, Terry B. Hancock, Nirbhay N. Singh Seria: Evidence-based practices in behavioral health, Cham: Springer International Publishing, s. 47-84, DOI: 10.1007/978-3-319-30925-5_3, ISBN 978-3-319-30923-1.

Emily Bremer, Michael Crozier, Meghann Lloyd, (2016) A systematic review of the behavioural outcomes following exercise interventions for children and youth with autism spectrum disorder, „Autism: The International Journal of Research and Practice”, 20 (8), s. 899–915, DOI: 10.1177/1362361315616002, PMID: 26823546.

Gniewkowski W. (1983) Przegląd współczesnych kierunków i tendencji wiązania ruchu z muzyką, Nowa Szkoła, nr 2, s.76 - 81

Gniewkowski W. (1984) Wdzięk Terpsychory, Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna, Nr 291/3, s.71- 78, 89

Gniewkowski W., Wlaźniak K. (1991) Program wychowania fizycznego dla klas początkowych, WSiP, Warszawa

Gniewkowski W.,Wlaźniak K. (1990) Wychowanie fizyczne, WSiP, Warszawa

Jatowczyc A. (1998) Partnerstwo w „szkole dla rodziców”, Wychowanie w Przedszkolu nr 5, s. 637

Kaja B. (1995) Zarys terapii dziecka, WSP, Bydgoszcz

Lynn Kern Koegel, Kristen Ashbaugh, Robert L. Koegel, Pivotal Response Treatment [w:] Russell Lang, Terry B. Hancock, Nirbhay N. Singh red., Early intervention for young children with autism spectrum disorder, Seria: Evidence-based practices in behavioral health, Cham: Springer International Publishing, 2016, s. 85-112, DOI: 10.1007/978-3-319-30925-5_4, ISBN 978-3-319-30923-1.

Meagan R. Talbott i inni, Early Start (2016) Denver Model Early intervention for young children with autism spectrum disorder, [w:] red., Russell Lang, Terry B. Hancock, Nirbhay N. Singh Seria: Evidence-based practices in behavioral health, Cham: Springer International Publishing, s. 113-150, DOI: 10.1007/978-3-319-30925-5_5, ISBN 978-3-319-30923-1.

Nienke C. Peters-Scheffer (2016) Prelinguistic Milieu Teaching [w:] red., Russell Lang, Terry B. Hancock, Nirbhay N. Singh Early intervention for young children with autism spectrum disorder, Seria: Evidence-based practices in behavioral health, Cham: Springer International Publishing, s. 151-176, DOI: 10.1007/978-3-319-30925-5_6, ISBN 978-3-319-30923-1.

Publikacja w otwartym dostępie – możesz ją bezpłatnie przeczytać Andrew V Frane, Are per-family type I error rates relevant in social and behavioral science?, „Journal of Modern Applied Statistical Methods”, 14 (1), 2015, s. 12–23, DOI: 10.22237/jmasm/1430453040.

Sherborne W. (1983) Ćwiczenia ruchowe dla dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, Szkoła Specjalna, nr 4, s. 295-303

Sherborne W. (1997) Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa

Sobolewska B. (1994) Bawimy się razem z mamą i tatą, Wychowanie w Przedszkolu, nr 8, s. 496 - 498

Terry B. Hancock i inni, Enhanced Milieu Teaching Singh (2016) Early intervention for young children with autism spectrum disorder [w:] red., Russell Lang, Terry B. Hancock, Nirbhay N., Seria: Evidence-based practices in behavioral health, Cham: Springer International Publishing, s. 177-218, DOI: 10.1007/978-3-319-30925-5_7, ISBN 978-3-319-30923-1.

Zakres tematów:

Zajęcia prowadzone będą blokowo

Cz. I

1. Wprowadzenie do rozwoju psychofizycznego dziecka.

2. R. Laban, jako twórca gimnastyki artystycznej.

3. Geneza metody Ruchu Rozwijającego.

4. Organizacja zajęć z metody Ruchu Rozwijającego.

5. Metodyka zajęć z metody Ruchu Rozwijającego.

6. Założenia terapeutyczne zajęć metody Ruchu Rozwijającego.

7. Organizowanie zajęć – rysunek ruchu z podziałem na 3 etapy rozwoju w metodzie Ruchu Rozwijającego.

8. Wymagane bezpieczeństwo w organizowanych zajęciach metody Ruchu Rozwijającego.

Cz. II – praktyczna

1. Udział w zajęciach prowadzonych na studentach w grupie.

2. Udział w zajęciach prowadzonych z dziećmi.

Istnieje możliwość udziału w kursie organizowanym przez prof. zw dr hab. M. Bogdanowicz w kursie nadającym uprawnienia pierwszego stopnia.

Metody dydaktyczne:

pokaz, opowiadanie, pogadanka,

wykład informacyjny i konwersatoryjny

doświadczeń, obserwacji, studium przypadku

Metody i kryteria oceniania:

Czynny udział i przygotowanie na poszczególne zajęcia. Udział w zajęciach teoretycznych i warsztatach.

Uwagi:

III rok pedagogika specjalna st. stacj. I stopnia - oligofrenopedagogika

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)