Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedagogika specjalna [2403-301-PMs1] Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika specjalna [2403-301-PMs1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/21 [2020/21Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jacek Błeszyński
Literatura:

Dykcik Wł. (2006), Pedagogika specjalna, UAM, Poznań.

Sekowska Z. (200) Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, APS, Warszawa

Smith D. D. (2010), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, t. 1 i 2.

Sowa J. (1997), Pedagogika specjalna w zarysie, FOSZE, Rzeszów.

Speck O. (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, GWP. Gdańsk.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do problematyki. Miejsce w nauce.

2. Podziały pedagogiki specjalnej.

3. Historia pedagogiki specjalnej.

4. Norma – problem etiologiczny, społeczny, etyczny.

5. Diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju człowieka.

6. Miejsce osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie. Możliwości i ograniczenia biotechniczne.

7. Wybitni przedstawiciele pedagogiki specjalnej.

8. System kształcenia w Polsce i wybranych krajach osób niepełnosprawnych.

9. Obecne podejście do problemu osób niepełnosprawnych – od segregacji, przez integrację do inkluzji.

10. Zaburzenia, z jakimi często się spotykamy.

11. Głębokie zaburzenia w rozwoju - Autyzm, zespół Aspergera.

12. Zespoły genetyczne - Zespół Downa.

13. Zespół Retta.

14. Wybitne uzdolnienia „sawantów”.

15. Podsumowanie. Doświadczenia z pedagogiką specjalną.

Metody dydaktyczne:

pokaz, opowiadanie, pogadanka,

wykład informacyjny i konwersatoryjny

doświadczeń, obserwacji.

Metody i kryteria oceniania:

1) potrafi zabierać głos w dyskusji, używać języka specjalistycznego

i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie filologii polskiej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.

Uwagi:

III rok pedagogika medialna,I stopnia, st. stacj.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)