Metodyka projektu [2403-121-PRSs1]
Semestr zimowy 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka projektu [2403-121-PRSs1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 15:00 - 16:30
(sala nieznana)
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Kola | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Definicje projektu 1) D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu do pracy socjalnej – zagadnienia wprowadzające, [w:] D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010, s. 17-46. 2) J. Piekarski, E. Marynowicz-Hetka, Projekt działania i jego funkcje, [w:] J. Piekarski, E. Marynowicz-Hetka /red./, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998, s. 176-180. 3) D. Wolska-Prylińska, Opracowanie i wdrożenie projektu socjalnego – etapy, korzyści i trudności procesu kształcenia, [w:] D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010, s. 47-80. Projekt jako metoda edukacji 1) J. Harris Helm, L. G. Katz, Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003 2) K. Chałas, Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. W poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły, Warszawa 2000. 3) M. S. Szymański, O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Warszawa 2000. 4) B. D. Gołębniak, Uczenie metodą projektów, Warszawa 2004. Zarządzanie projektem 1) Co chcesz osiągnąć?, Sporządzenie planu, Tworzenie planu, Uważaj na budżet, [w:] Kierowanie projektem. Praktyczny poradnik dla tych, którzy nie lubią tracić czasu, s. 28-91. 2) M.Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Model funkcjonalny zarządzania projektami, [w:] M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Zarządzanie projektami, Warszawa 2008, s. 34-70. 3) M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Metodyka zarządzania projektem europejskim, [w:] M. Trocki, B. Grucza /red./, Zarządzanie projektem europejskim, Warszawa 2007, s. 53-109. 4) Z. Brzeziński, Dobór uczestników i zarządzanie zespołem projektowym, [w:] M. Szwabe/ red./, Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych. Planowanie i realizacja, Kraków 2007, s. 142-166. 5) M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Personalne problemy zarządzania projektami i ich rozwiązania, [w:] M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Zarządzanie projektami, Warszawa 2008, s. 93-124. 6) Jak być dobrym kierownikiem projektu?, [w:] Kierowanie projektem. Praktyczny poradnik dla tych, którzy nie lubią tracić czasu, s. 13-27. 7) M. Trocki, B. Grucza, Kierowanie zespołem projektowym, [w:] M. Trocki, B. Grucza /red./, Zarządzanie projektem europejskim, Warszawa 2007, s. 239-258. 8) B. Marczyńska, Motywacja uczestników zespołu projektowego, [w:] M. Szwabe /red./, Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych. Planowanie i realizacja, Kraków 2007, s. 167-203. 9) M. Szwabe, Możliwości uzyskania dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej, [w:] M. Szwabe /red./, Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych. Planowanie i realizacja, Kraków 2007, s. 125-141. 10) I.Barszcz, Monitoring i ewaluacja projektu, [w:] M. Szwabe /red./, Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych. Planowanie i realizacja, Kraków 2007, s. 261-287. Przykłady projektów 1) J. Piekarski, E. Marynowicz-Hetka /red./, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998. 2) D. Urbaniak-Zając, Projekt – instytucja. Przykłady projektów działań socjalnych realizowanych w Berlinie, [w:] J. Piekarski, E. Marynowicz-Hetka /red./, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998, s. 189-205. 3) A. Bolanowska, Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanych w instytucjach socjalnych w Belgii, [w:] J. Piekarski, E. Marynowicz-Hetka /red./, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998, s. 207-230. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Program wykładu zakłada omówienie następujących zagadnień: 1) Projekt socjalny – wprowadzenie. Definicje projektu i jego funkcje. Stosowanie metody projektu w pracy socjalnej i edukacji nieformalnej. Trudności i korzyści projektu socjalnego. Metoda projektów – historia metody, rodzaje projektów, charakterystyka metody. 2) Przykłady projektów zrealizowanych (w pomocy społeczne i edukacji. 3) Przygotowanie projektu. Określenie celu (głównego i szczegółowych), sporządzenie planu, tworzenie planu, wstępne przygotowanie budżetu. 4) Model funkcjonalny zarządzania projektami. 5) Cykl projektowy. Znaczenie procesu grupowego dla realizacji projektu. 6) Uczestnicy projektu. Beneficjenci (bezpośredni i pośredni), zespół projektowy, interesariusze (zewnętrzni i wewnętrzni). Motywowanie uczestników i pracowników projektu. Rola kontraktu w projekcie. 7) Kierowanie projektem. Umiejętności kierownicze i ich kształtowanie. 8) Finansowanie projektów. Źródła finansowania projektów. 9) Monitoring i ewaluacja projektu. Weryfikacja założonych celów projektu. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład interaktywny, prezentacja multimedialna, projekcja filmu DVD. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
praca socjalna I rok I stopnia- st. stacj. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.