Współczesny reportaż na świecie [2401-D-S1-3-DNM-WRS]
Semestr letni 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesny reportaż na świecie [2401-D-S1-3-DNM-WRS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Mateja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podmiotowa: 1. E. Hemingway, „Japanese earthquake” (1923), “Bull fighting a tragedy” (1923) [w tomie: „Sygnowano: Ernest Hemingway” 1979; (“Trzęsienie ziemi w Japonii”, “Walka byków – tragedią”)] 2. E. E. Kisch, “Der rasende Reporter” (1925) [“Szalejący reporter” 1953] 3. G. Orwell, “Spike” (1931), “Shooting an elephant” (1936), “Marrakech” (1939) [w tomach: „I ślepy by dostrzegł” 1990 („Schronisko dla włóczęgów”); „Eseje” 1987 (“Zabicie słonia”); “Kilka myśli o ropusze zwyczajnej oraz inne nieznane szkice, opowiadania i eseje” 2011 („Marrakesz”)] 4. J. Steinbeck, “Once there was a war” (1958) [“Była raz wojna”, 1961] 5. T. Wolfe, “The girl of the year” (1964) 6. G. Talese, “Frank Sinatra has a cold” (1966) 7. T. Capote, “In cold blood” (1966) [“Z zimną krwią” 1968 i nast.] 8. N. Mailer, “A fire on the moon” (1969) [“Na podbój księżyca”, 1978] 9. H. Thompson, “The scum also rises” (1974) 10. B. Greene, “So... we meet at last, Mr. Bond” (1987) 11. V. S. Naipaul, “India: A million mutinies now” (1990), [“Indie. Miliony zbuntowanych” 2013, przeł. A. Nowakowska i M. Ochab] 12. E. Ǻsbrink, “Smärtpunkten: Lars Norén, pjäsen Sju tre och morden i Malexander” (2009) [„Czuły punkt. Teatr, naziści i zbrodnia” 2014, przeł. I. Kowadło-Przedmojska] 13. K. S. Østli, „Politi og rover” (2009) [“Policjanci i złodzieje” 2012, przeł. E. Frątczak-Nowotny] Literatura przedmiotowa (uzupełniająca): W języku polskim: Dziennikarstwo a literatura w XX i XXI wieku, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, Warszawa 2011. U. Glensk, Po Kapuścińskim. Szkice o reportażu, Kraków 2012, D. i I. Machalowie, Hemingway reporter, przeł. A. Czcibor-Piotrowski, Katowice 1989. A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 2003. J. Maziarski, Anatomia reportażu, Kraków 1966. Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa? red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, Warszawa 2011. J. Ożdżyński, Różnice między reportażem prasowym, radiowym i telewizyjnym, „Rocznik Naukowo- Dydaktyczny”, Kraków 1980. A. Rejter, Kształtowanie się gatunku reportażu podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej, Katowice 2000. Reportaż: wybór tekstów z teorii gatunku, wybór i oprac. K. Wolny, Rzeszów 1992. M. Wojtak, Gatunki prasowe, Lublin 2004. K. Wolny-Zmorzyński, Reportaż – jak go napisać?, Rzeszów 1995 lub Warszawa 2004. P. Zajas, Jak świat prawdziwy stał się bajką. O literaturze niefikcjonalnej, Poznań 2011. W języku angielskim: E. Applegate, Literary Journalism. A Biographical Dictionary of Writers and Editors, Greenwood Press: 1996. Contemporary Creative Nonfiction. The Art of Truth, ed. by B. Roorbach, New York 2001. J. C. Hartsock, A History of American Literary Journalism. The Emergence of a Modern Narrative Form, Sheridan Books: 2000. Literary Journalism Across the Globe. Journalistic Traditions and Transnational Influences, ed. by J. S. Bak, B. Reynolds, University of Massachusetts Press: 2011. Literary Journalism in the Twentieth Century, ed. by N. Sims, Northwestern University Press: 2008. N. Sims, True Stories. A Century of Literary Journalism, Northwestern university Press: 2007. The Art of Fact. A Historical Anthology of Literary Journalism, ed. by K. Kerrane, B. Jagoda, New York 1998. The Best Creative Nonfiction, ed. by L. Gutkind, vol. 1-3, New York - London 2009. The Faber Book of Reportage, ed. by J. Carey, London-Boston 1987. Lista lektur może ulec zmianie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przykładowe tematy omawiane na zajęciach: historia reportażu jako gatunku, wyznaczniki gatunkowe reportażu, granice reportażu, reportaż a literatura, literatura faktu, prawda i fikcja, odmiany reportażu, najważniejsi światowi reportażyści, tematyka reportaży, światowe szkoły reportażu, dylematy zawodowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
analiza i interpretacja reportaży, dyskusja, prezentacje i referaty, elementy wykładu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
DZ- specj. dziennikarstwo i nowe media III rok s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.