Media dla osób niepełnosprawnych [2401-ZIB-MON-2-s2]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Media dla osób niepełnosprawnych [2401-ZIB-MON-2-s2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sławomir Stępski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura wymagana: 1.Czajkowski F., Rola czytania i materiałów czytelniczych w rehabilitacji osób z niesprawnościami, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Bibliologia II–III, Toruń 1998, s. 611–631. 2. Czerwińska M., Pismo i książka w systemie L. Braille’a w Polsce: historia i funkcje rewalidacyjne, Warszawa: SBP 1999. 3. Fedorowicz M., Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych. Zarys dziejów - formy - obieg społeczny, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2002. 4. Fedorowicz M., Człowiek niepełnosprawny w bibliotece publicznej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010. 5. Fedorowicz-Kruszewska M., Cyrklaff M. J., Media w środowisku osób zagrożnych społecznym wykluczeniem, Toruń: Wydawnictwo WSB, 2016. 6. Woźniczka-Paruzel B, Bibliotekarz w środowisku osób niepełnosprawnych, [w:] Bibliotekarz: uniwersalność i innowacyjność profesji, red. K. Domańska, B. Iwańska-Cieślik, Z. Kropidłowski, P. Marzec, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2009, s. 169-184. 7. Woźniczka-Paruzel B., Osoby z niepełnosprawnościami czytelniczymi w bibliotece - sygnalizacja problemu, "Acta Universitatis Nicolai Copernici. Bibliologia" IV, Toruń 2000, s. 405-423. 8. Zybert E. B., Praca w środowisku niepełnosprawnych, [w:] Biblioteka w otoczeniu społecznym, red. E. B. Zybert, Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2000, s. 96–122. Literatura zalecana: 1. Czerwińska M., Dostęp do informacji osób z niepełnosprawnością wzroku – od Braille’a do DAISY. Refleksje użytkownika, [w:] Technologie informatyczne w służbie osób niepełnosprawnych, red. R. Klaus, Gorzów Wielkopolski: Wyższa Informatyczna Szkoła Zawodowa, 2007, s. 93–102. 2. Guidelines for easy-to-read materials [online] The Hague: IFLA Headquarters 2010 [dostęp: 5 czerwca 2011]. Dostępny w World Wide Web:http://www.ifla.org/files/hq/publications/professional-report/120.pdf. 3. Irvall B., Nielsen G. S., Access to libraries for persons with disabilities – checklist [online], The Hague 2005 [dostęp: 1 maja 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://archive.ifla.org/VII/s9/nd1/iflapr-89e.pdf. 4. Majewski T., Psychologia niewidomych i niedowidzących, Warszawa: PWN, 1983. 5. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1998 6. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2001. 7. Studenci niewidomi i słabowidzący – poradnik dla wyższych uczelni. Prawo autorskie – dozwolony użytek utworów, red. A. Waszkielewicz, A. Przednowek, Kraków: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego 2007, 8. Walter N., Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008. Metody i kryteria oceniania: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematy prezentacji będą dotyczyć następujących zagadnień: - informacja w zapisie dotykowym (brajl, tyflografika, książki dotykowe,) - adaptacje przekazu audiowizualnego (audiodeskrypcja, podpisy dla niesłyszących, tłumaczenia na język migowy) - informacja dźwiękowa (audiobooki) - inne formaty tekstów (lagre print, informacja łatwa w czytaniu) - technologie informacyjno-komunikacyjne ułatwiające dostęp do informacji (monitory brajlowskie, syntezatory mowy, powiększalniki ekranowe, lupy, programy powiększające znaki na ekranie, programy udźwiękawiające i ubrajlawiające, alternatywne myszy i klawiatury) - dostępność serwisów internetowych do potrzeb osób niepełnosprawnych w kontekście wytycznych WCAG |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
zajęcia prowadzone zdalnie asynchronicznie za pośrednictwem platformy Moodle Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - opis - wykład informacyjny (konwencjonalny) Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - obserwacji - projektu - referatu - studium przypadku |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - wykonanie pracy zaliczeniowej grupowej: prezentacji (pisemna i ustna przedstawiana podczas zajęć) - 30% - test - 70% Ocena końcowa zostanie wystawiona zgodnie z poniższymi kryteriami: - ocena prezentacji według następujących kryteriów: wyczerpanie tematu, poprawność merytoryczna, atrakcyjność prezentacji, poprawność językowa, różnorodność wykorzystanych opracowań i źródeł - 30% - ocena z testu końcowego - 70% Bdb – obecność na zajęciach, spełnienie wymienionych kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 90% (włącznie) - do 100% Db.+ - obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie) Db – obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie) Dst.+ - obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie) Dst. – obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów, w dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 45% (włącznie) - do 60% (wyłącznie) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
zarządzanie informacją i bibliologia II rok s2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.