Metodologia i praca empiryczna [2401-K-S1-1-MiPE]
Semestr letni 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia i praca empiryczna [2401-K-S1-1-MiPE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 51 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Tomasz Komendziński | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do metodologii nauki Rola pytań w badaniach naukowych (pytania badawcze) Rodzaje pytań, struktura, warunki poprawności Hipotezy w badaniu naukowym (określenie, wymagania stawiane zdaniu pełniącemu funkcję hipotezy, rola hipotez, testowanie hipotez: weryfikacja vs falsyfikacja) Obserwacja i eksperyment Prawo naukowe Zagadnienie wyjaśniania badanych zdarzeń (charakterystyka: struktura, rodzaje: przyczynowe, funkcjonalne, intencjonalne, teleologiczne). Modele wyjaśniania: klasyczny nomologiczno-dedukcyjny, A. nieklasyczne (probabilistyczne): dedukcyjno-statystyczny, indukcyjno-statystyczny, istotności statystycznej, B. nieklasyczne poprzez rozumowanie abdukcyjne Problem wyjaśniania w kognitywistyce Osobny blok zagadnień dotyczy aspektu historycznego z aspektem systemowym refleksji metodologicznej Blok ten obejmuje następujące tematy: Rozwój podejścia empirycznego w nauce od starożytności do współczesności Rewolucja naukowa (od Kopernika do Newtona, z wyróżniona koncepcja nauki Galileusza) Neopozytywistyczna koncepcja nauki (indukcjonizm) Zagadnienie rozwoju nauki Krytyczny racjonalizm Poppera (z odrzuceniem indukcjonizmu, weryfikacjonizmu neopozytywistów) Rozwój nauki ppoprzez rewolucje naukową - koncepcja Th. Kuhna Rozwój nauki w koncepcji programów badawczych Imre Lakatosa |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I rok kognitywistyki s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.