Historia literatury polskiej - literatura dawna [2506-s1POL1L-HLPLD-W]
Semestr letni 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia literatury polskiej - literatura dawna [2506-s1POL1L-HLPLD-W] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana)
każdy wtorek, 16:45 - 18:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 40 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 52 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Danuta Kowalewska, Krzysztof Obremski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
J. Goliński, R. Mazurkiewicz, P. Wilczek, „Szkolny słownik literatury staropolskiej”, Katowice 1999 B. Hojdis, K. Meller, J. Kowalski, „Literatura staropolska”, Poznań 2009 J. Kotarska, E. Kotarski, „Średniowiecze. Renesans. Barok”, Gdańsk 2002 K. Obremski, „Wprowadzenie do literatury dawnej. Skrypt dla studentów filologii polskiej”, Toruń 2002. Oświecenie M. Klimowicz, Oświecenie, Warszawa 1998 i wyd. nast. T. Kostkiewiczowa, Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego oświecenia, Warszawa 1978 i wyd. nast. Pisarze polskiego oświecenia, t. 1-3, pod red. T. Kostkiewiczowej i Z. Golińskiego, Warszawa 1992-1996 (sylwetki i teksty następujących autorów: t. 1: J. Baka, F. Bohomolec, J. Kitowicz, J. Szymanowski; t. 2: J. U. Niemcewicz, J. Jasiński; t. 3: J. P. Woronicz, K. Koźmian, C. Godebski). R. Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Warszawa 1983 i wyd. nast. Słownik literatury polskiego oświecenia, pod. red. T. Kostkiewiczowej, wyd. 2 poszerzone i poprawione, Wrocław 1991 i wyd. nast. (Gotycyzm, Klasycyzm, Oda, Orientalizm, Osjanizm, Rokoko, Romans, Russoizm, Sentymentalizm, Sternizm). P. Żbikowski, Klasycyzm postanisławowski. Zarys problematyki, Warszawa 1999 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Oralność – pismo – oralność wtórna. 2. Mimesis: Platon i Arystoteles. 3. Klasyczna teoria retoryczna. 4. Średniowieczne kroniki. 5. „Bogurodzica”. 6. Szesnastowieczne przekłady Biblii. 7. Romans błazeński. 8. Humanizm. 9. Koncept. 10. Sarmatyzm. 11. Poezja ziemiańska. 12. Demitologizacja ziemiańskiej mitologii: W. Potocki, „Ogród fraszek”. 13. Panegiryk – między sztuką zacnej pochwały a niecnym pochlebstwem. 14. Czy faktycznie Piotr Skarga był prorokiem „upadku Polski i niedoli porozbiorowej”? 15. Trzy mesjanizmy: sarmacki – romantyczny – smoleński Oświecenie Oświecenie jako epoka historyczno-literacka i formacja kulturowo-literacka. Kontroświecenie. Ramy czasowe. Propozycja Mieczysława Klimowicza i innych badaczy. Idee oświecenia; rozum-natura-postęp-toleracja. Paradoksy oświecenia. Wolność i niewolnictwo. Oświecenie jako "próg naszej współczesności" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Staropolska. Wykład jest pomyślany jako „pomost” nad przepaścią, jaka oddziela maturalną polonistykę (literatura bez historii literatury) od uniwersyteckiej sekwencji zajęć historycznoliterackich. Niejako siłą rzeczy na wykładzie mogą zostać podjęte jedynie zagadnienia podstawowe i zarazem trudne. Najogólniejszym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najdawniejszymi dziejami literatury polskiej (do przełomu XVII w. i XVIII stulecia) po-przez przekazanie im podstawowych wiadomości na temat jej głównych problemów. Jeśli przyjdzie prowadzić zajęcia w formie zdalnej, wówczas zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams. Oświecenie. Wykład problemowy. Prezentacja. Zajęcia z oświecenia będą odbywały się w czasie rzeczywistym na platformie MS Teams. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzaminator: prof. dr hab. Krzysztof Obremski Zaliczeniem wykładu tożsame z wynikiem egzaminu. Materią egzaminacyjnej rozmowy (stacjonarnej lub zdalnej) będą teksty wskazane spisem lektur. Lista egzaminacyjna zostanie podana w odpowiednim terminie, tzn. na przełomie maja i czerwca 2021 r. Uwaga! Na początku egzaminu proszę przedstawić mi swą legitymację studencką – zdjęcie przynajmniej utrudni „podstawianie” osób drugich. Egzamin pozwoli sprawdzić: - wiedzę na temat wybranych problemów literatury staropolskiej (K_W03) - wiedzę o pozaliterackich (historycznych oraz religijnych) kontekstach literatury staropolskiej kształtujących procesy jej tworzenia i odbioru (K_W04) - elementarne umiejętności analizy i interpretacji dzieł literackich z okresu staropolskiego ze wskazaniem i wykorzystaniem właściwych kontekstów literackich i pozaliterackich (K_U02) - świadomość zakresu i statusu literatury staropolskiej, jej miejsca w kulturze polskiej (K_K01). Egzaminator: dr hab. Danuta Kowalewska, prof. UMK Egzamin pisemny: pięć pytań otwartych Egzamin odbywa się w sesji egzaminacyjnej. Maksymalnie student może otrzymać 5 punktów. Ocena dostateczna: 2 3/4 pkt Ocena dostateczna plus: 3 1/4 pkt Ocena dobra: 3 i 3/4 pkt Ocena dobra plus: 4 i 1/4 pkt Ocena bardzo dobra: od 4 1/2 do 5 pkt Każda odpowiedź oceniana jest następująco: 0, 1/4, 1/2, 3/4, 1 punkt Egzamin sprawdza wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne: W 1, W 2, W 4, U 1, U 2, K 1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I rok, filologia polska s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.