Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Redagowanie artykułów słownikowych [2506-s1POL3L-RAS] Semestr letni 2020/21
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Redagowanie artykułów słownikowych [2506-s1POL3L-RAS]
Zajęcia: Semestr letni 2020/21 [2020/21L] (zakończony)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: 6
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Mirosław Strzyżewski
Literatura:

BAŃKO M., 2001: Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia nad słownikiem jednojęzycznym, Warszawa

BAŃKO M., 2003: Słowniki ortograficzne w Polsce – fenomen socjologiczny, „Prace Filologiczne”, t. XLVIII, s. 7–32

BAŃKO M., 2004: Popularne słowniki w popularnej prasie. Przyczynek do społecznego obrazu słownika, „Prace Filologiczne”, t. XLIX, s. 7–21

BAŃKO M., 2008: O tzw. prozodii semantycznej i jej opisie w słownikach, [w:] Nowe studia leksykogra-ficzne 2, red. P. Żmigrodzki, R. Przybylska, Kraków, s. 151–161

BAŃKO M., 2012: NKJP w oczach leksykografa, [w:] Narodowy Korpus Języka Polskiego, red. A. Prze-piórkowski, M. Bańko, R. L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk, Warszawa, s. 283–290

BAŃKO M., MAJDAK M., CZESZEWSKI M., Słowniki dawne i współczesne, http://leksykografia.uw.edu.pl/

BEDNAREK A., GROCHOWSKI M., 1993: Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń

BIEL Ł., 2015: Translatoryka korpusowa, „Rocznik Przekładoznawczy”, t. 10, s. 15‒40

BOGUSŁAWSKI A., DANIELEWICZOWA M., 2005: Wstęp, [w:] Verba polona abscondita. Sonda słowni-kowa III

CZELAKOWSKA A., 2012: Wielki słownik języka polskiego PAN jako słownik elektroniczny, „Język Pol-ski”, R. XCII, z. 5, s. 336–347

CZELAKOWSKA A., 2014: Polisemia regularna – między semantyką a kontekstem, „LingVaria”, t. IX, s. 45–58

FLICIŃSKI P., 2008: Frazeologia w Wielkim słowniku języka polskiego a zasób związków idiomatycz-nych współczesnej polszczyzny, [w:] Nowe studia leksykograficzne 2, red. P. Żmigrodzki, R. Przybylska, Kraków, s. 105–116

GÓRSKI R. L., 2012: Zastosowanie korpusów w badaniu gramatyki, [w:] Narodowy Korpus Języka Pol-skiego, red. A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk, Warszawa, s. 291–299

GÓRSKI R., L., ŁAZIŃSKI M., 2012: Reprezentatywność i zrównoważenie korpusu, [w:] Narodowy Kor-pus Języka Polskiego, red. A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk, Warszawa, s. 25–37

GROCHOWSKI M., 1982: Zarys leksykologii i leksykografii, Toruń

GROCHOWSKI M., 2004: Informacja semantyczna w słownikach popularnych i naukowych. Postulaty metodologiczne, „Poradnik Językowy”, z. 9, s. 8–18

HAß-ZUMKEHR U., 2001: Deutsche Wörterbücher – Brennpunkt von Sprach- und Kulturgeschichte, Ber-lin–New York

KUBICKA E., 2009: Odbicie języka czy jego projekcja? Kilka uwag o „Wielkim słowniku frazeologicznym języka polskiego” Piotra Müldnera-Nieckowskiego, „LingVaria”, t. 8, s. 33–46

KURKIEWICZ J., 2007: Kwalifikatory w Wielkim słowniku języka polskiego, [w:] Nowe studia leksyko-graficzne, red. P. Żmigrodzki, R. Przybylska, Kraków, s. 29–45

PĘZIK P., 2012: NKJP w warsztacie tłumacza, [w:] Narodowy Korpus Języka Polskiego, red. A. Prze-piórkowski, M. Bańko, R. L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk, Warszawa, s. 301–311

PIOTROWSKI T., 2001: Zrozumieć leksykografię, Warszawa

ULITZKA E., 2008: Słownikowy podział na części mowy w świetle zadań metaleksykografii, [w:] Nowe studia leksykograficzne 2, red. P. Żmigrodzki, R. Przybylska, Kraków, s. 131–149

WĘGRZYNEK K., 2007: Związki frazeologiczne w Wielkim słowniku języka polskiego, [w:] Nowe studia leksykograficzne, red. P. Żmigrodzki, R. Przybylska, Kraków, s. 87–100

WIERZBICKA A., 2006: Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin

ŻMIGRODZKI P., 2003: Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice

ŻMIGRODZKI P., 2008: Słowo – słownik – rzeczywistość, Kraków

ŻMIGRODZKI P., 2011: Polnische einsprachige Lexikographie nach 1990, dargestellt aus einer ge-schichtlich-kulturellen Perspektive, tłum. P. Mączyński, [w:] Deutsche und polnische Lexikographie nach 1945 im Spannungsfeld der Kulturgeschichte, hrsg. v. L. Zieliński, K.-D. Ludwig, R. Lipczuk, „Danziger Beiträge zur Germanistik”, Bd. 35, Frankfurt am Main 2011, s. 13-31 [wersja polska]

ŻMIGRODZKI P., 2012: Wielki słownik języka polskiego PAN – stan obecny i przyszłość, „Język Polski” XCII, z. 5, s. 321–324

ŻMIGRODZKI P., BAŃKO M., DUNAJ B., PRZYBYLSKA R. 2007: Koncepcja Wielkiego słownika języka polskiego – przybliżenie drugie, [w:] Nowe studia leksykograficzne, red. P. Żmigrodzki, R. Przybylska, Kraków, s. 9–21

Zakres tematów:

Program zajęć obejmuje dwa bloki tematyczne:

1) teoretyczny - którego celem jest

a) wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu leksykografii (makro- i mikrostruktura słownika, artykuł hasłowy, forma hasłowa), typologii słowników, typów definicji, błędów w definiowaniu,

b) zaznajomienie studentów z zasadami poprawnego opracowywania artykułów hasłowych,

c) zapoznanie studentów z rynkiem leksykograficznym w Polsce: współczesne zasady i metody opracowywania słowników, problemy współczesnej leksykografii;

2) praktyczny - ukierunkowany na:

a) kształtowanie umiejętności krytycznej oceny haseł słownikowych i umiejętności samodzielnego poprawnego opracowania artykułu hasłowego,

b) zapoznanie studentów z procesem powstawania słownika od wypracowania koncepcji do ukończenia pracy przez autorów haseł.

Metody dydaktyczne:

- pogadanka

- wykład problemowy

- giełda pomysłów

- analiza przypadku

- praca własna

Zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest:

a) czynne uczestnictwo w zajęciach, polegające również na wygłoszeniu referatu na zadany temat - K_W01, K_W17, K_U03, K_U11, K_U13, K_U14, K_K10

oraz

b) samodzielne opracowanie artykułów hasłowych zgodnie z podanymi zasadami - K_W01, K_W17, K_U03, K_U11, K_U13, K_U14

Uwagi:

III rok, filologia polska s1, spec. edytorsko-wydawnicza

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)