Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej (Pracownia konserwacji zabytków) [1402-DPKM-6Z-SJ]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej (Pracownia konserwacji zabytków) [1402-DPKM-6Z-SJ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Stachera, Kinga Szczepińska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
M. Pszczółkowski, Toruńska architektura XX w., Toruń,2011 M.Iwanicka, M. Grebieniow, A. Kaźmierczak, M.Podleśna, Z Seyda, Dokumentacja badań konserwatorskich wraz z analizą konserwatorską wyników badań i opracowaniem założeń projektu konserwatorskiego, Polichromie w kamienicy przy ul. Marii Konopnickiej 24 w Toruniu, ok, 1905, Toruń 2015 (kps, ZKMiRP) B. Grątkowska, Świeczniki z głowami jelenia na terenie Polski i w Prusach Książęcych, Warszawa 1978 r, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. A. Miłobędzkiego (mps, UW) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Problematyka konserwacji i restauracji obiektów na podłożu drewnianym. Metody i środki stosowane do uzupełniania ubytków drewna, zapraw, złoceń, polichromii. Zagadnienia estetyki i ekspozycji obiektu zabytkowego po zakończeniu prac. Zagadnienia te dotyczą obiektów:zagadnień konserwatorskich i realizacja prac konserwatorskich przy następujących obiektach: - Polichromowana drewniana głowa jelenia z naturalnym porożem, 1704, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, nr inw. ZKMiRZP 1685; - Fryderyk II wielki, obraz olejny na płótnie, 3 ćw. XVIII w., Muzeum Warmii i - Mazur w Olsztynie, nr inw. ZKMiRZP 1691; - Dwa malowidła ścienne, w trzeciej i czwartej niszy północnej sieni kamienicy przy ulicy M. Konopnickiej 24 w Toruniu, ok.1904; - Rzeźba drewniana polichromowana z przedstawieniem Chrystusa Ukrzyżowanego z ok.1760 roku, Kościół parafialny p.w. Ukrzyżowanego Jezusa Pana i Matki Boskiej Bolesnej w Pakości;i - Obraz z przedstawieniem Najświętszej Marii Panny 1705 roku z Ostrowa Kościelnego; - Obraz z przedstawieniem Świętego Mikołaja z Parafii Rzymsko Katolickiej p.w. Świętej Trójcy z Kościelnej Jani; - Rzeźba drewniana polichromowana Archanioł Michał z Muzeum Okręgowe Warmii i Mazur. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prace prowadzone na obiektach zabytkowych. w tej grupie zajęciowej są to obrazy tablicowe, rzeźba drewniana polichromowana. Zabiegi przewidywane do przeprowadzenia w tym semestrze są końcowymi w procesie konserwacji i restauracji. Dotyczą głównie uzupełnień podłoża, zapraw, opracowań pozłotniczych i polichromii. Student pod opieką prowadzącego poszukuje optymalnych rozwiązań w zakresie metod i środków. Kształtuje też końcowy efekt estetyczny obiektu. Dokumentuje przeprowadzane prace. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Jakość wykonywanych zabiegów, sumienność i zaangażowanie w prowadzenie prac. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
kir sj, malarstwo i rzeźba polichromowana |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.