Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej [1402-DPKM-4L-SJ]
Semestr letni 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej [1402-DPKM-4L-SJ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wojciech Iwaszczuk, Robert Rogal | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Jak w punkcie: Podstawowe informacje o przedmiocie Dodatkowo literatura związana bezpośrednio zagadnieniami historycznymi i konserwatorskimi dotyczącymi obiektu. Solida Lim,Badania nad zastosowaniem żywic Paraloid B-72 i Steinfestiger OH do wstępnego wzmacniania pudrującej się warstwy malarskiej malowidła przy Srebrnej Pagodzie w Phnom-Penh w Kambodży, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXVI, Toruń 1995, s. 37-49. Solida Lim, Maria Roznerska, Problemy estetyczne malowideł ściennych przy konserwacji Srebrnej Pagody w Phnom Penh, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXIV, Toruń 1994, s. 33-44. Róża Kąsinowska, Dobrzyca. Fortalicja. Pałac. Muzeum,Dobrzyca 2007. Robert Rogal, Rozpoznanie zniszczeń malarskich i sgraffitowych dekoracji na elewacjach kamienic przy ul. Wąski Dunaj 3 i 10 oraz przy ul. Piwnej 51/53 w Warszawie, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. - kreacja i konserwacja, Warszawa 2015, s. 75-85. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Prace konserwatorskie przy obiektach: - malowidła ścienne w supraportach w "Saloniku kominkowym" i "Salonie przy Jadalni" w pałacu w Dobrzycy (Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy) - zegar słoneczny wykonany w technice sgraffito na elewacji budynku przy Bulwarze Filadelfijskim w Toruniu - malowidła ścienne w krużgankach wokół Srebrnej Pagody w Phnom Penh w Kambodży. - analiza techniki wykonania - opis ikonograficzny - analiza stanu zachowania - oczyszczenie obiektu z zabrudzeń powierzchniowych - usunięcie nawarstwień - konsolidacja - uzupełnienie ubytków zaprawy i warstwy malarskiej |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Omówienie zagadnień konserwatorskich. Realizacja badań i prac na obiekcie. Student w tym semestrze rozpoczyna pracę. Poświęcony on jest rozpoznaniu problematyki konserwatorskiej zabytku, określeniu przyczyn jakie spowodowały zastane zniszczenia. Proponowany i dyskutowany jest program prac. We współpracy z Zakładem Technologii i Technik Malarskich pobierane są próbki do badań budowy technicznej obiektu. Rozpoczynają się też prace wstępne, takie jak zabezpieczanie warstwy malarskiej, oczyszczanie z zabrudzeń powierzchniowych, podklejanie odspojeń, wykonywane są też odkrywki sondażowe. Zakres tych prac dobierany jest indywidualnie do każdego obiektu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest na podstawie zaangażowania w realizowane prace, jakości ich wykonania, umiejętności stawiania i rozwiązywania napotkanych problemów konserwatorskich i restauratorskich. Ważną składową jest również ocena dokumentacji prac, w zakresie wykonywanym przez poszczególne osoby. Pod uwagę brana jest również obecność na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
kir sj IV rzeźba polichromowana |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.