Metodologia i warsztat badawczy historyka sztuki etap II [1402-MiWB12-S2]
Semestr letni 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia i warsztat badawczy historyka sztuki etap II [1402-MiWB12-S2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sebastian Dudzik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
jak w opisie cyklu |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Semiotyka i semiologia w badaniach nad sztuką a. wprowadzenie w dziedzinę (Ferdynard de Saussure; Charles Sanders Peirce) b. semiotyka w badaniach kulturowych i artystycznych (Umberto Eco, Roland Barthes; Maurice Merleau-Ponty) c. słowo i obraz (Julia Kristeva; Meyer Shapiro, Norman Bryson; Mieke Bal) 2. Psychoanaliza w badaniach nad sztuką a. wprowadzenie Freud, Jung, Lacan) b. psychoanaliza w działaniach artystycznych c. psychoanaliza a historia sztuki 3. Georg Kubler - materialna historia sztuki 4. Społeczna historia sztuki (Berger, T.J. Clark), 5. Socjologia historii sztuki (Francalstel) 6. Marksizm w sztuce i w badaniach nad sztuką 7. Feminizm w badaniach nad sztuką (Freida High W. Tesfagiorgis; L. Nochlin, G. Pollock) 8. NAH Nowa Historia Sztuki) - wprowadzenie (Berger, Pollock, Crimp, Bryson); 9. New Art History wobec problemów płci, statusu społecznego i orientacji seksualnej (Gender i queer). 10. Postkolonializm w badaniach nad sztuką 11. Visual culture studies – alternatywa dla historii sztuki? |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone za pomocą platformy Microsoft Teams. • Przygotowanie wykładów w formie prezentacji multimedialnych zawierających zarówno wprowadzenia i objaśnienia tekstowe, materiał wizualny (fotografie, tablice poglądowe, animacje, rysunki), linki do umieszczonych w sieci materiałów, jak i zadania do indywidualnej pracy dla studentów po każdym bloku tematycznym. Prezentacja wzbogacona bezpośrednim komentarzem prowadzącego oaz dyskusją z uczestnikami zajęć [materiały przekazywane studentom po odbytych zajęciach]. • Do każdych zajęć załączone zostaną zestawy literatury problemowej i pomocniczej (przesłane najczęściej w formie PDF-ów). • Indywidualne konsultacje i omówienie. wykonywanych przez studentów zadań bieżących. • Podsumowanie cyklu zajęć omówienie najważniejszych zagadnień w formie bezpośredniej komunikacji na odległość za pomocą platformy Microsoft Teams. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego obejmującego trzy wybrane zagadnienia. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Historia sztuki, studia stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.