Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Bezpieczeństwo Europy 2751-BW-S1-2-BEu
Semestr zimowy 2020/21
Konwersatorium, grupa nr 3

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Bezpieczeństwo Europy 2751-BW-S1-2-BEu
Zajęcia Semestr zimowy 2020/21 (2020/21Z) (w trakcie)
Konwersatorium (KON), grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań:
2020-12-04 11:30 : 13:00 sala
2020-12-11 11:30 : 13:00 sala
2020-12-18 11:30 : 13:00 sala
2021-01-08 11:30 : 13:00 sala
2021-01-15 11:30 : 13:00 sala
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Rafał Willa
Strona domowa grupy: http://Brak.
Literatura:

Przykładowa literatura:

- Banasik M., Zdolności NATO do działań ekspedycyjnych w przyszłym środowisku bezpieczeństwa międzynarodowego, Warszawa 2015.

- Barcik J., Wentkowska A., Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2014.

- Barcz J. (red.), Polityki Unii Europejskiej: polityki społeczne. Aspekty prawne, Warszawa 2010.

- Bolechów B., Terroryzm: aktorzy, statyści, widownie, Warszawa 2010.

- Bryła J. (red.), Unia Europejska we współczesnym świecie, Poznań 2009.

- Ciupiński A., Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej. Geneza – Rozwój – Funkcjonowanie, Warszawa 2013.

- Coleman K. P., International organisations and peace enforcement: the politics of international legitimacy, Cambridge 2007.

- Dukiewicz T. (red.), Operacje stabilizacyjne i wsparcia pokoju, Wrocław 2010.

- Fiszer J. M., Olszewski P. (red.), System euroatlantycki w wielobiegunowym ładzie międzynarodowym, Warszawa 2013.

- Goban-Klas T., Media i terroryści. Czy zastrzaszą nas na śmierć?, Kraków 2009.

- Jurkowska A., Skoczny T. (red.), Polityki Unii Europejskiej: Polityki sektorów infrastrukturalnych. Aspekty prawne, Warszawa 2010.

- Kosta R. A., Terroryzm jako zagrożenie dla bezpieczeństwa cywilizacji zachodniej w XXI wieku, Toruń 2012.

- Kozieł A., Gajlewicz K. (red.), Media masowe woec przemocy i terrryzmu, Warszawa 2009.

- Kozub M., Panek B., Siły zbrojne jako narzędzie polityki bezpieczeństwa międzynarodowego, Łódź-Warszawa 2010.

- Kromołowski H., Kukowska K., Kwiatek A. (red.), Bezpieczeństwo pozamilitarne w XX-XXI wieku. Zagrożenia – wyzwania – koncepcje, Częstochowa 2018.

- Kulczycki M., Armed forces in the system of international security, Wrocław 2013.

- Liedel K., Mocka S. (red.), Terroryzm w medialnym obrazie świata, Warszawa 2010.

- Liedel K., Piasecka P. (red.), Terroryzm wczoraj i dziś, Warszawa 2015.

- Madej M., Zagrożenia asymetryczne. Ich natura i znaczenie dla państw transatlantyckich, Warszawa 2007.

- Marszałek M., Operacje reagowania kryzysowego NATO. Istota – uwarunkowania – planowanie, Warszawa 2013.

- Marszałek M., Operacje utrzymania i wymuszania pokoju w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego. Geneza – stan obecny – perspektywy, Warszawa 2014.

- Marszałek M., Limanowski J. T. (red.), Zwalczanie terroryzmu, Warszawa 2014.

- McCormick J., Zrozumieć Unię Europejską, Warszawa 2010.

- Moustakis F., German T., Securing Europe: western interventions towards a new security community, Londyn-Nowy Jork 2009.

- Norheim-Martinsen P. M., The European Union and Military Force. Governance and Strategy, Cambridge 2013.

- Oleksiewicz I., Polityka antyterrorystyczna Unii Europejskiej, Lublin 2013.

- Oleksiewicz I., Górka M., Bezpieczeństwo pozamilitarne i quasi-militarne Europy Zachodniej, Toruń 2019.

- Olszewski M., Wybrane zagadnienia integracji europejskiej, Radom 2011.

- Parzymies S. (red.), Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2009.

- Poboży M. (red.), Polityki sektorowe Unii Europejskiej, Warszawa 2010.

- Popławski D., Starzyk-Sulejewska J., Outsiderzy integracji europejskiej. Szwajcaria i Norwegia a Unia Europejska, Warszawa 2012.

- Przybylska-Maszner B. (red.), Misje cywilne Unii Europejskiej, Poznań 2010.

- Przybylska-Maszner B. (red.), Operacje wojskowe Unii Europejskiej w Afryce, Poznań 2014.

- Rawski A. Z., Misje serc, Warszawa 2012.

- Świstak M., Tkaczyński J. W. (red.), Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i perspektywy, Kraków 2015.

- Whitman R. G., Wolff S. (red.), The European Union as a Global Conflict Manager, Londyn-Nowy Jork 2012.

- Willa R., Unia Europejska na arenie międzynarodowej – wybrane relacje bilateralne, Toruń 2013.

- Zając J., Role Unii Europejskiej w regionie Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, Warszawa 2010.

- Zajączkowski J., Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2006.

Dopuszcza się, a nawet zaleca, poszukiwanie innych źródeł (książek, artykułów, tekstów internetowych, materiałów dziennikarskich) dotyczących poszczególnych zagadnień.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Czym jest Europa? Bezpieczeństwo polityczne

3. Bezpieczeństwo militarne

4. Bezpieczeństwo Europy a terroryzm

5. Bezpieczeństwo ekologiczne

6. Bezpieczeństwo energetyczne

7. Bezpieczeństwo ekonomiczne

8. Bezpieczeństwo Europy, ochrona granic a przestępczość zorganizowana

9. Bezpieczeństwo Europy a wyzwania demograficzne i edukacyjne (w tym migracje)

10. Bezpieczeństwo żywnościowe (w tym woda)

11. Zagrożenia zdrowia publicznego

12. Bezpieczeństwo systemów medialnych i cyberprzestrzeni

13. Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie

14. Europa wobec wyzwań dotyczących demokracji, praworządności i przejrzystości życia publicznego

15. Współpraca Europy (UE i państw) z podmiotami trzecimi w zakresie bezpieczeństwa

Test

Metody dydaktyczne:

- analiza krytyczna dostarczonych prezentacji, praca własna (15-25 minut);

- dyskusja problemowa w czasie rzeczywistym moderowana przez Prowadzącego zajęcia (65-75 minut).

Informacja w związku z pandemią:

1) prezentacje przesłać należy do grupy i do mnie najpóźniej do godz. 15.00 dnia poprzedzającego dzień naszego spotkania on-line. Oceniana będzie wartość merytoryczna i jakość edytorska;

2) spotkania on-line odbywać się będą na platformie Zoom, w wyznaczonym w planie przedziale czasowym. Zaproszenia do udziału w zajęciach będą wysyłane co tydzień na pocztę e-mail UMK, ze stosownym wyprzedzeniem;

3) by nie narażać platformy Zoom na działania niepożądane (przeciążenia) staramy się uczestniczyć w zajęciach tej grupy, do której jesteśmy zapisani.

Metody i kryteria oceniania:

Stopień końcowy z ćwiczeń będzie wypadkową 1) obecności na zajęciach, 2) przygotowania i wygłoszenia prezentacji; 3) aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz ewentualnie 4) sukcesu na teście końcowym.

1. Obecność

Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Ponadliczbowe nieobecności = konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 3-5). 6 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna.

IOS – ustalany indywidualnie, choć termin testu obowiązuje.

2. Prezentacja

W toku zajęć każda osoba przygotuje i przedstawi prezentację dotyczącą wybranego (przez siebie) tematu z zakresu podanego przez Prowadzącego. Powinna ona być dziełem własnego autorstwa opierającym się o fachową literaturę. Po jej wysłuchaniu Prowadzący przedmiot musi mieć bowiem wrażenie, że konkretna osoba przemyślała wszystko i potrafiła o tym ciekawie opowiedzieć. Koniecznie mają to być wystąpienia, a nie odczyty!

Każda prezentacja musi zostać dostarczona (w wersji elektronicznej) do Prowadzącego w nieprzekraczalnym terminie końca zajęć dydaktycznych w semestrze.

Referaty wygłaszamy w wyznaczonym terminie - wszelkie inne sytuacje należy konsultować z Prowadzącym. Gdy Student bez takiej konsultacji nie przyjdzie na zajęcia - konieczność wygłoszenia, w późniejszym terminie, drugiej prezentacji.

Uwaga: 3 najciekawsze, zdaniem Prowadzącego, prezentacje = ocena końcowa podwyższona o jeden stopień (warunek: ocena pozytywna z testu).

3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach

Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach. Może się to okazać niezwykle ważne przy wystawianiu ocen końcowych z kursu, gdyż stanowić może - lecz tylko w rozsądnych granicach!!! - podstawę negocjacji.

a) Minimum 6 aktywności = ocena końcowa podwyższona o jeden stopień (warunek: ocena pozytywna z testu).

b) Minimum 11 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą

Uwaga: jedna osoba może uzyskać podwyższenie oceny zarówno za aktywność jak i prezentację (warunek: ocena pozytywna z testu).

4. Test końcowy

Po spełnieniu powyższych warunków (pkt 1, 2 i 3a) Studenci dopuszczeni zostaną do pisania testu końcowego. Test ten składać się będzie z 25 zamkniętych pytań jednokrotnego wyboru. Prowadzący nie przewiduje jakichkolwiek punktów ujemnych za udzielanie błędnych odpowiedzi, w związku z tym, gdy dojdzie do sytuacji, że ktoś czegoś nie wie, warto będzie „strzelać” - może się uda…

Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 punktów. 1 pytanie = 1 punkt

Niepowodzenie na teście = „dwója” z przedmiotu (bez wyjątków!!!)

Przybycie na wyznaczony termin pisania testu końcowego jest obowiązkowe - nie można samemu decydować, kiedy pisać! Jeżeli bez konsultacji z Prowadzącym Student nie przyjdzie na test = ocena niedostateczna w pierwszym terminie.

Uwagi:

Dr R. Willa - gr 3 - BW - st I - rok 2 - stacjonarne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.