Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Diagnostyka funkcjonalna.Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym [1800-F4-Dfw-SJ]
Rok akademicki 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Diagnostyka funkcjonalna.Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym [1800-F4-Dfw-SJ] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020/21]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 14 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Agnieszka Strączyńska |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kuliński W., Zeman K. (red.). Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL, 2012 2. Białokoz-Kalinowska I. Bonikowski M. Czaprowski D. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2013 3. Matyja M., Domagalska M. Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF, Katowice 2015 4. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004 5. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 6. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej 7. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. M. Borkowska, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018 8. NIE-ZGRANE DZIECKO. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Carol S. Kranowitz, Harmonia Universalis 9. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011. 10. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 Literatura uzupełniająca: 11. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 12. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001 13. PiperM.C.Motor assessment of the developing infant, Saunders, Philaelphia, 1994, 14. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012 15. Bly L.: The components of normal movement during the first year of life and abnormal motor development. Neurodevelopment Treatment Associated: Chicago 1983 16. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000 |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia: Ocena funkcjonalna noworodków i niemowląt Diagnostyka funkcjonalna w wybranych jednostkach chorobowych wieku rozwojowego. Metody oceny funkcjonalnej dzieci w aspekcie ICF. Diagnostyka zaburzeń przetwarzania sensorycznego w oparciu o obserwację kliniczną i wybrane testy południowo-kalifornijskie. Metody oceny funkcjonalnej dzieci z zaburzeniami posturalno-motorycznymi w oparciu o wytyczne oceny postawy ciała, wybrane testy funkcjonalne i poziom rozwoju motorycznego zgodnie z klasyfikacją ICF. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny (konwencjonalny), - prezentacja multimedialna, Metoda dydaktyczna ćwiczeniowo – praktyczna: - studium przypadku - praktyczne nauczanie wykonywania i interpretowania diagnostyki na potrzeby procesu fizjoterapii Metoda eksponująca: - pokaz Przedłużona obserwacja |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie praktyczne (0 – 6 punktów; > 50%) Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%) Suma uzyskanych punktów: Ocena: < 14 ndst 15-17 dst 18-19 dst+ 20-23 db 24-26 db+ 27-28 bdb |
Uwagi: |
5 gr ćwiczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.