Pedagogika specjalna [2403-PE-312-s1]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [2403-PE-312-s1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Celina Kamecka-Antczak |
Literatura: |
Barnes C, G. Mercer, (2008), Niepełnosprawność, Warszawa. Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków. Morcinek U. (2011), Pedagogika specjalna, Szczecin. Smith D.D., (2008), Pedagogika specjalna, Warszawa. Vargas S., Szarota M., Mazur-Rafał M. (2019) O osobach z niepełnosprawnościami, Warszawa. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne Wprowadzenie w tematykę zajęć • pojęcie, cele i zadania szczegółowe pedagogiki specjalnej • podmiot w pedagogice specjalnej - ustalenia terminologiczne • subdyscypliny pedagogiki specjalnej 2. Postawy społeczne wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością Praca własna, ćwiczenia na podstawie książki O osobach z niepełnosprawnościami (S. Vargas, M. Szarota, M. Mazur-Rafał 2019) 3. Omówienie efektów pracy własnej, dyskusja: bariery społeczne w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami we współczesnym świecie 4. Kierunki działalności w pedagogice specjalnej (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • rehabilitacja a rewalidacja • zasady oddziaływań rewalidacyjnych • wsparcie społeczne i pomoc instytucjonalna osobom z niepełnosprawnościami • rodzina w procesie rehabilitacji i rewalidacji 5. Niepełnosprawność intelektualna (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • podstawowe pojęcia • etiologia niepełnosprawności intelektualnej • stopnie niepełnosprawności intelektualnej • wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną • osoba z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej 6. Uszkodzenie słuchu (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • podstawowe pojęcia surdopedagogiki • etiologia zaburzeń słuchu • najpowszechniejsze klasyfikacje uszkodzeń słuchu • wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z uszkodzeniem słuchu • osoby z uszkodzeniem słuchu w przestrzeni społecznej 7. Niepełnosprawność wzrokowa (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • podstawowe pojęcia tyflopedagogiki • etiologia niepełnosprawności wzrokowej • klasyfikacje uszkodzeń wzroku • wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością wzrokową • uszkodzenie wzroku a funkcjonowanie społeczne 8. Niepełnosprawność ruchowa (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • osoba z niepełnosprawnością ruchową • etiologia uszkodzeń narządu ruchu • rodzaje niepełnosprawności ruchowej, klasyfikacja • wybrane problemy z zakresu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością ruchową • niepełnosprawność ruchowa a funkcjonowanie społeczne 9. Osoby przewlekle chore (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • osoba przewlekle chora • wybrane choroby przewlekłe i ich etiologia • utrata sprawności w chorobie przewlekłej • wybrane problemy z zakresu rehabilitacji osób przewlekle chorych • funkcjonowanie społeczne osoby przewlekle chorej 10. Niepełnosprawność sprzężona (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • terminologia • etiologia niepełnosprawności sprzężonej • wybrane rodzaje niepełnoprawności sprzężonych • wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną • funkcjonowanie społeczne osoby z niepełnosprawnością sprzężoną 11. Całościowe zaburzenia rozwojowe i wybrane zespoły wad wrodzonych (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • zespół Downa – aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • zespół kociego krzyku - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • zespół Retta - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • zespół łamliwego chromosomu X- aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • FAS - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • spektrum zaburzeń autystycznych - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • Zespół Aspergera - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka 12. Niedostosowanie społeczne i zaburzenia zachowania (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • podstawowe pojęcia • teoretyczna koncepcja niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania • wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego • etiologia niedostosowania społecznego • profilaktyka i terapia osób niedostosowanych społecznie 13. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • pedagogika specjalna a medycyna - wybrane problemy • pedagogika specjalna a psychologia- wybrane problemy • pedagogika specjalna a prawo - wybrane problemy • pedagogika specjalna a socjologia - wybrane problemy 14. Pedagogika specjalna w moim przyszłym życiu zawodowym. Praca własna, przygotowanie wypowiedzi pisemnej. 15. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ |
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia portfolio, praca z podręcznikiem |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria i metody oceniania: 1. Ocena z ćwiczenia portfolio zaprezentowanego podczas zajęć w formie prezentacji. Ocenie podlega treść oraz forma prezentacji. Proszę o przygotowanie prezentacji w oparciu o wskazówki zawarte w : Guide for accessible research dissemination: presenting research for everyone, Rebecca Mallett, Katherine Runswick‐Cole & Tabitha Collingbourne, Disability & Society, 2007. 2. Ocena z odpowiedzi ustnej (na koniec każdych zajęć wybrane osoby zostaną poproszone o podsumowanie wysłuchanej prezentacji). Ocenie podlega umiejętność wybrania i streszczenie najważniejszych informacji oraz refleksja własna. 3. Ocena z wypowiedzi pisemnej w ramach pracy własne: pedagogika specjalna w moim przyszłym życiu zawodowym. Ocenie podlega wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas zajęć, wykorzystanie zalecanej bibliografii i poprawność językowa. Prace, które będą miały charakter plagiatu zostaną ocenione na ocenę niedostateczną, co będzie równało się ocenie niedostatecznej z przedmiotu. Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2 |
Uwagi: |
III rok pedagogika I stopnia st. stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.