Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedagogika specjalna [2403-PE-312-s1] Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika specjalna [2403-PE-312-s1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala AB 0.08
Collegium Humanisticum jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Celina Kamecka-Antczak
Literatura:

Barnes C, G. Mercer, (2008), Niepełnosprawność, Warszawa.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków.

Morcinek U. (2011), Pedagogika specjalna, Szczecin.

Smith D.D., (2008), Pedagogika specjalna, Warszawa.

Vargas S., Szarota M., Mazur-Rafał M. (2019) O osobach z niepełnosprawnościami, Warszawa.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

Wprowadzenie w tematykę zajęć

• pojęcie, cele i zadania szczegółowe pedagogiki specjalnej

• podmiot w pedagogice specjalnej - ustalenia terminologiczne

• subdyscypliny pedagogiki specjalnej

2. Postawy społeczne wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością

Praca własna, ćwiczenia na podstawie książki O osobach z niepełnosprawnościami (S. Vargas, M. Szarota, M. Mazur-Rafał 2019)

3. Omówienie efektów pracy własnej, dyskusja: bariery społeczne w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami we współczesnym świecie

4. Kierunki działalności w pedagogice specjalnej (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point)

• rehabilitacja a rewalidacja

• zasady oddziaływań rewalidacyjnych

• wsparcie społeczne i pomoc instytucjonalna osobom z niepełnosprawnościami

• rodzina w procesie rehabilitacji i rewalidacji

5. Niepełnosprawność intelektualna (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point)

• podstawowe pojęcia

• etiologia niepełnosprawności intelektualnej

• stopnie niepełnosprawności intelektualnej

• wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną

• osoba z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej

6. Uszkodzenie słuchu (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point)

• podstawowe pojęcia surdopedagogiki

• etiologia zaburzeń słuchu

• najpowszechniejsze klasyfikacje uszkodzeń słuchu

• wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z uszkodzeniem słuchu

• osoby z uszkodzeniem słuchu w przestrzeni społecznej

7. Niepełnosprawność wzrokowa (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point)

• podstawowe pojęcia tyflopedagogiki

• etiologia niepełnosprawności wzrokowej

• klasyfikacje uszkodzeń wzroku

• wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością wzrokową

• uszkodzenie wzroku a funkcjonowanie społeczne

8. Niepełnosprawność ruchowa (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point)

• osoba z niepełnosprawnością ruchową

• etiologia uszkodzeń narządu ruchu

• rodzaje niepełnosprawności ruchowej, klasyfikacja

• wybrane problemy z zakresu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością ruchową

• niepełnosprawność ruchowa a funkcjonowanie społeczne

9. Osoby przewlekle chore (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point)

• osoba przewlekle chora

• wybrane choroby przewlekłe i ich etiologia

• utrata sprawności w chorobie przewlekłej

• wybrane problemy z zakresu rehabilitacji osób przewlekle chorych

• funkcjonowanie społeczne osoby przewlekle chorej

10. Niepełnosprawność sprzężona (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point)

• terminologia

• etiologia niepełnosprawności sprzężonej

• wybrane rodzaje niepełnoprawności sprzężonych

• wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną

• funkcjonowanie społeczne osoby z niepełnosprawnością sprzężoną

11. Całościowe zaburzenia rozwojowe i wybrane zespoły wad wrodzonych (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point)

• zespół Downa – aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka

• zespół kociego krzyku - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka

• zespół Retta - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka

• zespół łamliwego chromosomu X- aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka

• FAS - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka

• spektrum zaburzeń autystycznych - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka

• Zespół Aspergera - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka

12. Niedostosowanie społeczne i zaburzenia zachowania (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point)

• podstawowe pojęcia

• teoretyczna koncepcja niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania

• wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego

• etiologia niedostosowania społecznego

• profilaktyka i terapia osób niedostosowanych społecznie

13. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point)

• pedagogika specjalna a medycyna - wybrane problemy

• pedagogika specjalna a psychologia- wybrane problemy

• pedagogika specjalna a prawo - wybrane problemy

• pedagogika specjalna a socjologia - wybrane problemy

14. Pedagogika specjalna w moim przyszłym życiu zawodowym. Praca własna, przygotowanie wypowiedzi pisemnej.

15. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia portfolio, praca z podręcznikiem

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria i metody oceniania:

1. Ocena z ćwiczenia portfolio zaprezentowanego podczas zajęć w formie prezentacji. Ocenie podlega treść oraz forma prezentacji.

Proszę o przygotowanie prezentacji w oparciu o wskazówki zawarte w : Guide for accessible research dissemination: presenting research for everyone, Rebecca Mallett, Katherine Runswick‐Cole & Tabitha Collingbourne, Disability & Society, 2007.

2. Ocena z odpowiedzi ustnej (na koniec każdych zajęć wybrane osoby zostaną poproszone o podsumowanie wysłuchanej prezentacji). Ocenie podlega umiejętność wybrania i streszczenie najważniejszych informacji oraz refleksja własna.

3. Ocena z wypowiedzi pisemnej w ramach pracy własne: pedagogika specjalna w moim przyszłym życiu zawodowym. Ocenie podlega wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas zajęć, wykorzystanie zalecanej bibliografii i poprawność językowa. Prace, które będą miały charakter plagiatu zostaną ocenione na ocenę niedostateczną, co będzie równało się ocenie niedostatecznej z przedmiotu.

Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2

Uwagi:

III rok pedagogika I stopnia st. stacjonarne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)