Metodologia badań porównawczych [2591-s1KOMP2Z-MBP]
Semestr zimowy 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia badań porównawczych [2591-s1KOMP2Z-MBP] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Paweł Bohuszewicz |
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5ODVam3uH2vVGyk2PeADblZffIs3myHSFoO2QdHek8E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c99e98ae-de00-488e-844f-ed4ba46d2588&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Literatura: |
- P. Bohuszewicz, „Po co literaturze dawnej współczesna teoria?”, „Litteraria Copernicana” 2008, nr 2 - D. Chakrabarty, „Planetarne przebłyski” „Teksty Drugie” 2021, nr 2. - D. Damrosh, "Literatura światowa w dobie postkanonicznej i hiperkanonicznej", tłum. A. Tenczyńska, w: "Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia", red. T. Bilczewski, Kraków 2010. - E. Domańska, „Historiografia insurekcyjna”, „Literatura na Świecie” 2008, nr 1-2. - A. Hejmej Andrzej, Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne, „Wielogłos. Pismo Wydziału Polonistyki UJ”, nr 1/2007, s. 35-53. - A. Kubiak, „Rzeczy mniejsze. Dysformia i fiasko: semi-peryferyjne formy kultury”, Rzeszów 2015 - J. F. Lyotard, Poróżnienie, przeł. B. Banasiak, Kraków 2010 - J. Madejski, „Konstruktywistyczna komparatystyka Stevena Tötösy de Zepetneka, w: „Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia”, red. E. Kuźma, A. Skrendo, J. Madejski, Kraków 2006. - Tomasz Szymon Markiewka, Bruno Latour i "koniec" postmodernizmu, „Diametros” nr 33, 2012. - F. Moretti, „Literatura – zmierzona”, przeł. M. Maryl, „Teksty Drugie” 2017, nr 1. - F. Moretti, „Przypuszczenia na temat literatury światowej”, przeł. P. Czapliński, „Teksty Drugie” 2014, nr 4. - A MIhailovic, „Bachtinowska koncepcja słowa”, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, w: „Ja – Inny. Wokół Bachtina”, t. 2, Kraków 2009. - A. Nowicka-Jeżowa, "Komparatystyka i filologia. Uwagi o studiach porównawczych literatur epok dawnych", [w:] "Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja", red. Małgorzata Czermińska i in., tom II, Kraków: Universitas, 2005, s. 348-361. - R. Rorty, „Kosmopolityzm bez emancypacji. Odpowiedź Jean-François Lyotardowi”, [w:] idem, „Obiektywność, relatywizm i prawda”, przeł. J. Margański, Warszawa 1999. - E. W. Said, „Orientalizm”, przeł. W. Kalinowski, wstęp Z. Żygulski jun., Warszawa: PIW 1991. - S. Tötösy de Zepetnek, „Nowa Literatura Porównawcza jako teoria i metoda”, w: „Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia”, red. E. Kuźma, A. Skrendo, J. Madejski, Kraków 2006. - K. Ziemba, „Projekt komparatystyki wewnętrznej”, „Teksty Drugie” 2005, 1-2. |
Zakres tematów: |
[1] Zajęcia wprowadzające, zasady współpracy, narzędzie on-line wykorzystywane na zajęciach, informacje zawarte w sylabusie w USOS-ie, warunki uczestnictwa i zaliczenia zajęć [2] Komparatystyka literacka wieków dawnych. [3] Filozofia dialogu Michaiła Bachtina [4] Lyotardowska koncepcja niewspółmierności. [5] Kwiryny Ziemby projekt komparatystyki wewnętrznej. [6] Planetarność Gayatri Chakravorty Spivak [7] David Damrosch i World Literature reaktywacja: czy tylko Global English? [8] Franco Morettiego nauka „dalekiego czytania” jako metoda badań porównawczych. [9] „The Novel” pod redakcją Franco Morettiego oraz działalność Stanford Literary Lab. [10] Literaturo- i kulturoznawstwo insurekcyjne: feminizmy i postkolonializm [11] Nowa literatura porównawcza Stevena Tötösy de Zepetneka: konstruktywizm [12] Komparatystyka, interdyscyplinarność, intermedialność [13] Orientalizm i orientalizm zagnieżdżony [14] Rzut oka na polskie podwórko [15] Podsumowanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia będą: uczestnictwo i aktywność na zajęciach oraz – niezbędne do tego – przeczytane lektury. Efekty z zakresu wiedzy będą sprawdzane przez weryfikację przygotowanych prezentacji i przeczytanej ze zrozumieniem zadanej lektury na poszczególne zajęcia. Pod uwagę będą brane tutaj i oceniane umiejętności studentów z zakresu wskazanego w efektach uczenia się, w tym przede wszystkim dotyczące umiejętności i kompetencji społecznych. Te będą poddawane ciągłej ocenie w trakcie trwania zajęć stosownie do używanych metod dydaktycznych (np. praca z tekstem, w grupie, dyskusja, umiejętność korzystania z elementów wykładu w trakcie zajęć, itd.). Kompetencje społeczne będą sprawdzane również przez zastosowanie różnego rodzaju narzędzi dydaktycznych, w trakcie zajęcia o charakterze dyskusyjnym, panelowym. Wszystkie one mają dać zatem studentom nie tylko wiedzę w danym zakresie, a co więcej umiejętności dyskutowania o kwestiach komparatystycznych. Waga uczestnictwa w ocenie końcowej: 50%. Nieobecności powyżej dwóch zajęć wymagają zaliczenia stosownego materiału, po uzgodnieniu z prowadzącym przedmiot w trakcie konsultacji. Nieobecność na poziomie 50% zajęć uniemożliwia ich zaliczenie. Wyjątkiem są następujące sytuacje: w przypadku uzasadnionej niemożności uczestniczenia w zajęciach studenci posiadający indywidualną organizację lub tok studiów, a także przebywających w ramach wymiany międzynarodowej zagranicą, zobowiązani są do ustalenia formy zaliczenia zajęć przed ich rozpoczęciem lub w pierwszym okresie ich trwania. Zaliczenie na ocenę: Rozmowa zaliczeniowa z zakresu objętego programem zajęć, sprawdzająca przede wszystkim zdobytą wiedzę, lecz również posiadane umiejętności i kompetencje społeczne. Waga zaliczenia w ocenie końcowej: 50%. Lista zagadnień obowiązujących studentów na rozmowie zaliczeniowej jest przygotowana i archiwizowana przez egzaminatora. Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest pozytywne zaliczenie obu komponentów (uczestnictwa i końcowej rozmowy zaliczeniowej). W razie konieczności przejścia nauczania w tryb wirtualny, wykład będzie odbywał się w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams. |
Uwagi: |
II rok, komparatystyka literacko-kulturowa s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.