Komparatystyka – współczesne kierunki [2591-s1KOMP2L-K-WK]
Semestr letni 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Komparatystyka – współczesne kierunki [2591-s1KOMP2L-K-WK] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Magdalena Kowalska, Tomasz Waszak |
Literatura: |
Do części zajęć prowadzonych przez prof. Waszaka: Allen, Graham (2000): Intertextuality; London, New York: Routledge. Domínguez, César/Saussy, Haun/ Villanueva, Darío (2015): Introducing Comparative Literature. New Trends and Applications; Abingdon, New York: Routledge. Gasperi, Julia de/Pivato, Joseph (ed.) (2018): Comparative Literature for the New Century; Montreal: McGill-Queen's University Press. Rippl, Gabriele (red.) (2015): Handbook of Intermediality. Literature - Image - Sound - Music; Berlin, Boston: De Gruyter. Spivak, Gayatri Chakravorty (2003): Death of a Discipline; New York: Columbia University Press. Zajęcia z dr M. Kowalską: Imagology. The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey, M. Beller, J. Leerssen (eds.), Brill 2007. Słownik miejsc wyobrażonych, red. A. Manguel, G. Guadalupi, PIW 2019. T. Ewertowski, Images of China in Polish and Serbian Travel Writings (1720-1949), Leiden–Boston 2020. D. Skórczewski, Polska skolonizowana, Polska zorientalizowana. Teoria postkolonialna wobec "innej Europy", Porównania 2009, nr 6, s. 95-105. T. Swoboda, Przedmowa, [do:] G. de Nerval, Śnienie i życie, Gdańsk 2012, s. 5-29. M. Todorova, Bałkany wyobrażone, Oxford University Press 1997. L. Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, przeł. T. Bieroń, Kraków 2020. https://imagologica.eu/bibliography |
Zakres tematów: |
Prof. Waszak: 1. Aktualne głosy o stanie dyscypliny 2. Aktualne kierunki w obszarach: 2.1. Badania recepcji 2.2. Intertekstualność 2.3. Międzygatunkowość 2.4. Intermedialność 2.5. Interkulturowość Dr Kowalska: Pojęcie i tradycja imagologii. Obrazy wybranych kultur (np. bałkańskich, chińskiej, ludów syberyjskich, marokańskiej) w wybranych tekstach literatury polskiej i francuskiej XIX i XX wieku oraz ich współczesne interpretacje (m.in. O. Tokarczuk, Numery, Bieguni; K. Brandys, Jak być kochaną; G. de Nerval, Przechadzki i wspomnienia, przeł. T. Swoboda). |
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny, burza mózgów. Zajęcia będą odbywać się w trybie stacjonarnym, o ile rozporządzenie Rektora nie wprowadzi trybu hybrydowego lub zdalnego. W takim wypadku zajęcia odbędą się w trybie synchronicznym przy użyciu platformy Teams (dyskusje nad tekstami, referaty, prezentacje). Materiały i zadania przekazywane będą za pośrednictwem platformy Moodle. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa: średnia wyciągnięta z dwóch ocen uzyskanych podczas dwóch części kursu. Cz. I: Oceniana będzie aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, referat, prezentacja). Zaliczenie na podstawie pisemnej pracy domowej. Cz. II: ocena ciągła: obecność na zajęciach, lektura zadanych tekstów, przygotowanie do dyskusji na zajęciach; praca pisemna – analiza komparatystyczna dwóch fragmentów tekstów z różnych obszarów literatury światowej. |
Uwagi: |
II rok, komparatystyka literacko-kulturowa s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.