Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metody analizy danych jakościowych [2403-PE-121-s2] Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody analizy danych jakościowych [2403-PE-121-s2]
Zajęcia: Semestr letni 2021/22 [2021/22L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 22
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Gagarina 13a) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dagna Dejna
Literatura:

1. Drugie spotkanie: (strategia jakościowa i ilościowa - różnice) https://www.weif.uwb.edu.pl/uploads/tiny//Tomasz%20Poskrobko%20-%20pliki/Metodyka%20Pracy%20Naukowej/04%20Metody%20i%20techniki%20badawcze.pdf

Plus, dla przypomnienia: wiadomości dotyczących RÓŻNIC POMIĘDZY strategią jakościową i ilościową: T. Bauman, T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, część II i III.

2. (od 3 spotkania): Krzysztof Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000.

3. Gillian Rose, Interpretacja materiałów wizualnych, Warszawa 2010.

4. Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.

5. S. Krzychała, Metoda dokumentarna jako teoria i praktyka badań edukacyjnych, w: H. Kędzierska (red.), Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych (s. 11-29). Olsztyn 2010.

6. Rapley T, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa 2010.

7. Czytelnia Funcaji Rozwoju Badań Społecznych: http://furbs.org/index.php?type=list&id=3&name=Czytelnia%20Furbs&item=7

8. „Przegląd Socjologii Jakościowej” http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/index_pl.php

http://krzysztofkonecki.prv.pl/

Zakres tematów:

1. Przypomnienie i podsumowanie wiedzy z zakresu podstaw metodologii badań społecznych; dwie strategie i ich rozróżnienie, struktura procesu badawczego, budowanie planu badań, formułowanie problemu badawczego i pytań, dobór próby, źródeł.

2. Przypomnienie i podsumowanie wiedzy z zakresu zbierania i gromadzenia danych jakościowych.

3. Natura danych jakościowych, zalety danych jakościowych i potencjalne problemy w ich zbieraniu i analizie, popularne błędy.

4. Proces analizy danych jakościowych: CYKL zajęć praktycznych:

- redukcja danych, reprezentacja danych, formułowanie wniosków i ich weryfikacja

- transkrypcja, kody i kodowanie

- różnice w sposobie analizy w zależności od źródła danych (np. dane z wywiadów, obserwacji, notatek terenowych, materiałów wizualnych)

5. Potencjał programów komputerowych do analizy danych jakościowych; omówienie na konkretnych przykładach programów i projektów badawczych, realizowanych z wykorzystaniem oprogramowania do analizy.

Metody dydaktyczne:

Praca z materiałami empirycznymi, dyskusja, analiza literatury przedmiotu, praca indywidualna lub zespołowa - analiza danych jakościowych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach oraz pozytywna ocena z kolokwium.

Kolokwium ma charakter teoretyczno-praktyczny. Polegać będzie na rozwiązaniu zadania praktycznego z zakresu analizy danych jakościowych oraz udzieleniu odpowiedzi na 2 pytania problemowe (odwołując się do literatury).

Forma: pisemna.

Uwagi:

I rok pedagogika, II stopnia, st. stacj.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)