Metody analizy danych jakościowych [2403-PE-121-s2]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Metody analizy danych jakościowych [2403-PE-121-s2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 22 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Gagarina 13a) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dagna Dejna |
Literatura: |
1. Drugie spotkanie: (strategia jakościowa i ilościowa - różnice) https://www.weif.uwb.edu.pl/uploads/tiny//Tomasz%20Poskrobko%20-%20pliki/Metodyka%20Pracy%20Naukowej/04%20Metody%20i%20techniki%20badawcze.pdf Plus, dla przypomnienia: wiadomości dotyczących RÓŻNIC POMIĘDZY strategią jakościową i ilościową: T. Bauman, T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, część II i III. 2. (od 3 spotkania): Krzysztof Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000. 3. Gillian Rose, Interpretacja materiałów wizualnych, Warszawa 2010. 4. Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000. 5. S. Krzychała, Metoda dokumentarna jako teoria i praktyka badań edukacyjnych, w: H. Kędzierska (red.), Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych (s. 11-29). Olsztyn 2010. 6. Rapley T, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa 2010. 7. Czytelnia Funcaji Rozwoju Badań Społecznych: http://furbs.org/index.php?type=list&id=3&name=Czytelnia%20Furbs&item=7 8. „Przegląd Socjologii Jakościowej” http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/index_pl.php http://krzysztofkonecki.prv.pl/ |
Zakres tematów: |
1. Przypomnienie i podsumowanie wiedzy z zakresu podstaw metodologii badań społecznych; dwie strategie i ich rozróżnienie, struktura procesu badawczego, budowanie planu badań, formułowanie problemu badawczego i pytań, dobór próby, źródeł. 2. Przypomnienie i podsumowanie wiedzy z zakresu zbierania i gromadzenia danych jakościowych. 3. Natura danych jakościowych, zalety danych jakościowych i potencjalne problemy w ich zbieraniu i analizie, popularne błędy. 4. Proces analizy danych jakościowych: CYKL zajęć praktycznych: - redukcja danych, reprezentacja danych, formułowanie wniosków i ich weryfikacja - transkrypcja, kody i kodowanie - różnice w sposobie analizy w zależności od źródła danych (np. dane z wywiadów, obserwacji, notatek terenowych, materiałów wizualnych) 5. Potencjał programów komputerowych do analizy danych jakościowych; omówienie na konkretnych przykładach programów i projektów badawczych, realizowanych z wykorzystaniem oprogramowania do analizy. |
Metody dydaktyczne: |
Praca z materiałami empirycznymi, dyskusja, analiza literatury przedmiotu, praca indywidualna lub zespołowa - analiza danych jakościowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach oraz pozytywna ocena z kolokwium. Kolokwium ma charakter teoretyczno-praktyczny. Polegać będzie na rozwiązaniu zadania praktycznego z zakresu analizy danych jakościowych oraz udzieleniu odpowiedzi na 2 pytania problemowe (odwołując się do literatury). Forma: pisemna. |
Uwagi: |
I rok pedagogika, II stopnia, st. stacj. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.