Higiena i medycyna sportu [2800-HMSTIR-3-S1]
Semestr letni 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Higiena i medycyna sportu [2800-HMSTIR-3-S1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 8:15 - 10:40
sala 104 (R. Galona) Wydziały: Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych oraz Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Walerij Żukow |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jegier A., Krawczyk J. Wybrane zagadnienia medycyny sportowej. PZWL. 2012. 2. Mendraś M. Medycyna sportowa. Medsportpres. 2004. 3. Jegier A., Nazar K., Dziak A. Medycyna sportowa. PTMS. Warszawa. 2013. 4. Dziak A., Tayara S. Urazy i uszkodzenia w sporcie. Kasper. Kraków. 1999. 5. Garlicki J., Kuś M.W. Traumatologia sportowa. PZWL. Warszawa. 1978. 6. Kozłowski S., Rewerski R. Doping. PZWL. Warszawa. 1977. 7. Kurzbauer R., Kalinowska-Waniek D. Wybrane zagadnienia z zakresu medycyny sportowej. AWF. Katowice. 1996. 8. Dziak A., Nazar K. Medycyna sportowa. Wybrane zagadnienia. Prespol Warszawa. 1991. 9. Żuk T., Dziak A. Propedeutyka ortopedii. Wyd. II. PZWL. Warszawa. 1973. Literatura uzupełniająca: 1. Dobrzański T.: Medycyna wychowania fizycznego i sportu. Wybrane zagadnienia. AWF Kraków 1984. 2. Driscołl P., Skinner D., Earlam R.: ABC postępowania w urazach. Wyd. I polskie pod redakcją Juliusza Jakubaszki. Górnicki Wydawnictwo Medyczne. Wrocław 2003. 3. Dziak A. (red.): Zamknięte uszkodzenia tkanek miękkich narządu ruchu. PZWL Warszawa 1985. 4. Gawroński W., Szyguła Z.: ABC medycyny sportowej. Medicina Sportiva 2002. Vol.6, Suppl.1. 5. Kozłowski S.: Granica przystosowań. Wiedza Powszechna, Warszawa 1986. 6. Kozłowski S., Nazar K.: Wprowadzenie do fizjologii klinicznej. PZWL Warszawa 1984. 7. Kubacki J.: Zarys ortopedii i traumatologii. AWF Katowice 1996. 8. Kuński H., Janiszewki M.: Medycyna aktywności ruchowej dla pedagogów. Łódź 1999. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. 9. Zajączkowski Z., (red.): Medycyna sportowa w praktyce. |
Zakres tematów: |
Wykłady. Wstęp Rozdział 1. FIZJOLOGICZNE PODSTAWY WYSIŁKÓW FIZYCZNYCH. ZMIANY TRENINGOWE W ORGANIZMIE CZŁOWIEKA Zdolność organizmu człowieka do wysiłku fizycznego Reakcje organizmu człowieka na wysiłek fizyczny Zmiany treningowe w organizmie człowieka Repetytorium Rozdział 2. WYDOLNOŚĆ FIZYCZNA PODSTAWĄ PROGRAMOWANIA OBCIĄŻEŃ TRENINGOWYCH Ocena wydolności fizycznej Ogólne zasady stosowania testów wysiłkowych określających zdolność do wysiłków Repetytorium Rozdział 3. MEDYCZNE ASPEKTY SPORTU DZIECI I MŁODZIEŻY Formalno-prawne aspekty opieki nad dziećmi uprawiającymi sport Elementy fizjologii rozwojowej Kwalifikacja do sportu a wiek dziecka Periodyzacja treningu sportowego w wieku rozwojowym Badanie lekarskie w aspekcie kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu Zasady żywienia w sporcie dzieci i młodzieży Problemy i zagrożenia współczesnego sportu Sport dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi Zadania lekarza rodzinnego w opiece nad młodym sportowcem Repetytorium Rozdział 4. REGULARNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA JAKO WAŻNY ELEMENT PROMOCJI ZDROWIA I PREWENCJI CHORÓB PRZEWLEKŁYCH Aktywność fizyczna w promocji zdrowia i prewencji chorób przewlekłych Fizjologiczne efekty regularnej aktywności fizycznej Zalecenia aktywności fizycznej w promocji zdrowia i prewencji pierwotnej chorób przewlekłych Kwalifikacja do treningu fizycznego osób klinicznie zdrowych Tolerancja wysiłku fizycznego oraz możliwość wystąpienia powikłań Wysiłek fizyczny w wybranych chorobach przewlekłych Repetytorium Rozdział 5. WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU ORTOPEDII I TRAUMATOLOGII SPORTOWEJ Zasady badania ortopedycznego i kwalifikacja do uprawiania sportu Urazowe sportowe uszkodzenia narządu ruchu oraz zasady postępowania leczniczego Repetytorium Rozdział 6. ZASADY OCENY I MONITOROWANIA MOBILNOŚCI NARZĄDU RUCHU Metody pomiarowe Zasady przeprowadzania i interpretacji pomiarów zakresu ruchomości (ROM) Hipermobilność Diagnostyka czynnościowa stawów po urazach sportowych (monitorowanie procesu rehabilitacji) Złożone (trójwymiarowe) formy rejestracji ruchu Znaczenie ćwiczeń rozciągających (stretching) Repetytorium Rozdział 7. DOZWOLONE I ZABRONIONE WSPOMAGANIE ZDOLNOŚCI WYSIŁKOWYCH CZŁOWIEKA Dozwolone wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka Zabronione wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka Repetytorium Rozdział 8. PODSTAWY ORZEKANIA O ZDOLNOŚCI DO UPRAWIANIA SPORTU Formalno-prawne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu Medyczne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu Repetytorium |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny Seminaria: dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, film, pokaz - prezentacja Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: - biograficzna - ćwiczeniowa - referatu - seminaryjna |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza K_W01, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09 - Sprawdziany ustne. Umiejętności K_U01, K_U08 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań ustnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału. Kompetencje społeczne K_K01, K_K08 – praktyczna realizacja testów sprawnościowych, obserwacja rozwoju naukowego studenta, obserwacja umiejętności ruchowych studenta i interpretacji wyników testów sprawności fizycznej. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego; - przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.); - wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianie (kolokwium), ocena w zakresie 2-5 punktów. O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną, egzamin. Co odpowiada Wykład Egzamin ustny z trzech losowanych zagadnień. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Ćwiczenia Zaliczenie z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Uwagi: |
st. stacjonarne 1 stopnia, turystyka i rekreacja, III rok, wykład (sp. ASiR) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.