Praktyczna nauka języka hiszpańskiego [2517-s1LS2L-PNJH]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka hiszpańskiego [2517-s1LS2L-PNJH] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Natalia Marcinkowska, Aneta Pawlak |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Arcoiris, B1.1, Dorota Nieto-Kuczyńska, David Eduardo Nieto-Rasiński, Mar Herrero Pleite, Przystanek Edu S.C. Wrocław 2014. Castro Viudez F. 2007. Aprende gramatica y vocabulario 2. Madrid: SGEL. Castro, F 2010. Uso de gramática española- intermedio. Madrid: Edelsa. Encinar A. 2006. Uso interactivo del vocabulario. Madrid: Edelsa. Michalska-Derlatka, M., Gramatyka hiszpańska. Kraków: Małopolska Oficyna Wydawnicza Korona. Hiszpański. Testy gramatyczno-leksykalne. Wydawnictwo Edgard. Tesiorowska, A., Hiszpański Gramatyka. Wydawnictwo Edgard. Literatura dodatkowa: M. Cybulska-Janczew, J.Perlin 2006. Gramatyka Języka hiszpańskiego z ćwiczeniami, PWN, Warszawa.González Hermoso A., Gramática del espaňol lengua extranjera, Edelsa, Madrid 2011 González A., Romero C., Conversar es fácil, Edelsa Hermoso A.G., Sanchez Alfaro A. 1994. 270 ejercicios gramaticales. Nivel 1. Madrid: Edelsa. Palomino, María Ángeles 1998. Dual : pretextos para hablar, Madrid: ELE. López Llebot, Maria Rosa 2000. Juguemos. Madrid: Edinumen. Wawrykowicz, Anna 2001. Gramatyka funkcjonalna z ćwiczeniami. Wrocław: Wydawnictwo Europa. González Hermoso, Alfredo. 2011. Conjugar verbos de España y de América. Madrid: Edelsa. Wawrykowicz, Anna 2005. El Mundo hispano; repetytorium gramatyczno-leksykalne. Wrocław: Wydawnictwo Europa. Bartkowiak, Ewa 2011. Español: repetytorium leksykalne. Poznań: Wagros. |
Zakres tematów: |
Kształcenie obejmuje następujące treści dostosowane do poziomu B1-B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. PNJH-pisanie/konwersacje Główne tematy z języka pisanego obejmują słownictwo z kultury, turystyki i handlu. Zajęcia rozwiną u Studenta: - zdolność argumentować za i przeciw wobec konkretnej wiadomości - zdolność przeprowadzenia krytyki na temat obecnej sytuacji w Hiszpanii - zdolność wyciągania wniosków na różnorodne tematy - zdolność przedstawienia opinii na temat bieżących informacji - zdolność napisania artykułu w języku hiszpańskim. Główne tematy z konwersacji obejmują słownictwo dotyczące stylu życia, edukacji, diety, kuchni (przepisy kulinarne, składniki i etapy przygotowania potraw kulinarnych) . Będą prowadzone dyskusje na różnorodne tematy typu ¿Dónde vivir? ¿Dónde estudiar? ¿Qué hacer?. Student nauczy się podejmowania decyzji i analizy „za” i „przeciw”. Przeprowadzone zostaną refleksje na temat zwyczajów hiszpańskich i zostaną skonfrontowane z polskimi tradycjami. Pozostałe tematy: Opis przeszłości i planowanie przyszłości. Przyroda, świat zwierząt i roślin. Wakacje w mieście, na wsi, w górach i nad morzem. Zdrowie, ciało ludzkie, choroby i symptomy. Pogoda, opis zjawisk meteorologicznych. PNJH-gramatyka Główne tematy z gramatyki hiszpańskiej: Futuro Simple (Imperfecto): uso recto e hipotético (expresión de probabilidad). Condicional Simple: uso para dar consejos, uso en Estilo indirecto, uso hipotético referido al pasado. Futuro Compuesto (Perfecto): uso recto e hipotético (expresión de probabilidad). El uso del artículo. El uso de las preposiciones. Estilo indirecto con el modo indicativo introducido por “dice / dirá / ha dicho”. Estilo indirecto con el modo indicativo y subjuntivo introducido por “dice / dirá / ha dicho”. Pretérito Imperfecto de Subjuntivo. Oraciones subordinadas de tipo “Me gustaría que me dijeras ...” Pretérito Pluscuamperfecto de Subjuntivo. Futuro Simple de Subjuntivo [solo en las expresiones fijas]. Condicional Compuesto. Oraciones condicionales de I tipo. Oraciones condicionales de II tipo. Oraciones condicionales de III tipo. Oraciones condicionales mixtas. Oraciones de hipótesis. Estilo indirecto con el modo indicativo y subjuntivo introducido por “dijo / decía”. Oraciones subordinadas con el modo indicativo y subjuntivo. El uso de ser, estar y haber. Perífrasis verbales y verbos de cambio. La voz verbal. Repaso del uso de los tiempos pasados, del modo imperativo, del modo subjuntivo vs. modo indicativo. |
Metody dydaktyczne: |
W trybie stacjonarnym: Metoda podająca – wykład konwersatoryjny, problemowy i informacyjny, opis struktur i reguł gramatycznych na podstawie materiałów programowych. Metoda poszukująca – ćwiczeniowa, doświadczeń, referatu Metody dydaktyczne eksponujące: odsłuch piosenek i analiza tekstów pod względem leksykalno-gramatycznym. Metody praktyczne: ćwiczenia gramatyczne i tłumaczenie zdań. Metody dydaktyczne aktywizujące: gry dydaktyczne, inscenizacje, dialogi sytuacyjne. W trybie zdalnym: Materiały dydaktyczne w formie pdf i dokumentów Word, konsultacje mailowe, wykłady teoretyczne online w formie video-konferencji, ćwiczenia z konwersacji online w formie video-konferencji. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trybie stacjonarnym: Metody weryfikowania osiągnięcia efektów: 1. Kontrola końcowa w postaci egzaminu pisemnego i ustnego. W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K2. 2. Kontrola bieżącej aktywności studenta na zajęciach, przygotowania do zajęć oraz poczynionych postępów (pisemne prace kontrolne). W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2. Kryteria oceniania 1. Wyniki pisemnych prac kontrolnych i egzaminu końcowego. 2. Aktywność i przygotowanie studenta do zajęć (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń). 3. Obecność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione) Zajęcia kończą się egzaminem w letniej sesji egzaminacyjnej, który sprawdza nabyte umiejętności językowe pod względem wypowiedzi ustnej, pisemnej, tłumaczeniowej oraz wiedzy z zakresu gramatyki. Do egzaminu zostaną dopuszczone osoby, które uzyskały zaliczenie z PNJH. Nieuzyskanie zaliczenia z PNJH (z jednej, z dwóch lub z trzech części wchodzących w skład modułu), według wyznaczonych przez prowadzących kryteriów, nie daje możliwości przystąpienie do egzaminu. Student musi powtórzyć dany semestr z PNJH w nowym roku akademickim, niezależnie od ilości niezaliczonych części. Niezaliczenie egzaminu w I terminie z którejkolwiek z części pisemnej oznacza ocenę ndst. i nie daje możliwości przystąpienia do egzaminu ustnego. Student ma możliwość II podejścia do niezaliczonej części pisemnej w sesji poprawkowej. Po zaliczeniu danej części pisemnej przystąpi do egzaminu ustnego. Nie ma możliwości III podejścia poprawkowego. W przypadku uzyskania oceny ndst. z egzaminu student będzie musiał powtórzyć dany semestr z PNJH w nowym roku akademickim. Skala oceniania: 60% - 69,9% - ocena dostateczna 70% - 74,9% - ocena dostateczna plus 75% - 84,9% - ocena dobra 85% - 89,9% - ocena dobra plus 90% - 100% - ocena bardzo dobra W trybie zdalnym ulega zmianie metoda nauczania. Kryteria zaliczenia i skala ocen pozostają takie same. Formę egzaminu ustala każdy z prowadzących zgodnie z wytycznymi Władz Dziekańskich. Zaliczenie przedmiotu i dopuszczenie do egzaminu końcowego również zależy od prowadzącego i może bazować na jednej pracy zaliczeniowej lub na ocenach z przesyłanych prac domowych, cząstkowych testów zaliczanych w formie zdalnej oraz obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach online. |
Uwagi: |
II rok, lingwistyka stosowana s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.