Historia filozofii - przedmiot własny [1700-A1-FIL-SJ]
Semestr zimowy 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia filozofii - przedmiot własny [1700-A1-FIL-SJ] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 78 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Andrzej Domański |
Literatura: |
1. Legowicz J. Filozofia starożytna Grecji i Rzymu. Wybrane teksty z historii filozofii (fragm.). Wydanie dowolne 2. Platon. Państwo (fragm..). Wydanie dowolne 3. Platon. Timajos (fragm.). Wydanie dowolne 4. Arystoteles. Etyka Nikomachejska (fragm.) Wdanie dowolne 5. Kartezjusz. Rozprawa o metodzie (fragm.). Wydanie dowolne 6. Kartezjusz. Człowiek. Opis ciała ludzkiego. (fragm..) . Wydanie dowolne 7. Kant I. Krytyka czystego rozumu (fragm.). Wydanie dowolne Kant I. Krytyka praktycznego rozumu (fragm.). Wydanie dowolne Literatura uzupełniająca: 1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii. Wydanie dowolne 2. Szewczyk. K. Dobro zło i medycyna. Wydawnictwo naukowe PWN. 2001 |
Zakres tematów: |
Wykład: 1. Źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii 2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny 3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek a hippokratejską medycyną 4. Między rozumem a doświadczeniem. Znaczenie siedemnastowiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania się nowożytnej idei nauki 5. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny 6. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego” dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki 7. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych 8. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa |
Metody dydaktyczne: |
WYKŁAD : metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.