Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Najnowsze tendencje w badaniach literaturoznawczych [2506-s2POL1Z-NTWBL-A] Semestr zimowy 2021/22
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Najnowsze tendencje w badaniach literaturoznawczych [2506-s2POL1Z-NTWBL-A]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala 207
Wydział Humanistyczny (Collegium Maius) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marzenna Cyzman-Eid
Literatura:

1. Prace naukowe:

a) Afeltowicz Ł, Modele, artefakty, kolektywy. Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012 (fragmenty)

Allen A., Fantastyczne laboratorium doktora Weigla. Lwowscy uczeni, tyfus i walka z Niemcami, Wydawnictwo Czarne, przeł. B. Gadomska, Wołowiec 2016.

Ciepierska A., Czerska M., Profesor Rudolf Stefan Weigl (1883–1957), „Postępy mikrobiologii” 2008, 47 (4), s. 511–513.

Cieszyński T., Dzieło Rudolfa Weigla ofiarowane ludzkości i Polsce, w: Rudolf Stefan Weigl (1883–1957). Profesor Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie. Twórca szczepionki przeciw tyfusowi plamistemu, Wrocław 1994.

Cyzman M., Wszy i ludzie. Historia (prawie)nie-antropocentryczna, Teksty Drugie 2021, nr 2.

Fleck L., Badania nad tyfusem plamistym w getcie lwowskim, w: Style myślowe i fakty. Artykuły i świadectwa, red. S. Werner, C. Zittel, F. Schmaltz, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2007.

Fleck L., Jak powstał odczyn Bordet – Wassermanna i jak w ogóle powstaje odkrycie naukowe, w: Style myślowe i fakty. Artykuły i świadectwa, red. S. Werner, C. Zittel, F. Schmaltz, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2007.

Fleck L., Jak produkowaliśmy szczepionkę przeciwtyfusową w getcie lwowskim, w: Style myślowe i fakty. Artykuły i świadectwa, red. S. Werner, C. Zittel, F. Schmaltz, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2007.

Kola A. F., Tyfus, wszy, klatki, karmiciele i II wojna światowa, w: Rzeczy i ludzie, Humanistyka wobec materialności, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2008, s. 299–318.

Szybalski W., Wykorzystanie wszy laboratoryjnych karmionych przez ludzi dla produkcji szczepionki Weigla przeciw tyfusowi plamistemu, przeł. S. Kosiedowski, 1999: www.lwow.home.pl/tyfus.html

b) Abriszewska P., Sznurowadła, zegarki, kamienie. Rzecz w literaturze, w: Rzeczy i ludzie, Humanistyka wobec materialności, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2008, s. 319–333.

Cyzman M., Historia jednego drzewka. O "Mirabelce" Cezarego Harasimowicza z perspektywy zwrotu ku rzeczom, Teksty Drugie 2021, nr 1.

Domańska E. Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.

Domańska E. Humanistyka nie-antropocentryczna a studia nad rzeczami: http://ewa.home.amu.edu.pl/Domanska,%20Humanistyka%20nieantropocentryczna%20a%20studia%20nad%20rzeczami.pdf.

Domańska E. Problem rzeczy we współczesnej archeologii, w: Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2008.

Domańska E., Olsen B. Wszyscy jesteśmy konstruktywistami w: Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2008, s. 83–100.

Droit R. 51 zabaw (z) rzeczami. Doświadczanie rzeczywistości, przeł. E. Urscheler, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Harmann G. Traktat o przedmiotach przeł. M. Rychter, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Kowalewski J., Piasek W. W poszukiwaniu utraconej rzeczywistości. Uwagi na marginesie projektu „zwrotu ku rzeczom”, w: Rzeczy i ludzie, Humanistyka wobec materialności, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2008, s. 61–81.

Latour B. Przedmioty także posiadają sprawczość, przeł. A. Derra, w: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, Wydawnictwo Poznańskie, red. E. Domańska, Poznań 2010.

Latour B., Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora sieci, przeł. A. Derra, K. Abriszewski, Universitas, Kraków 2010.

Olsen B. W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2013.

Olsen B. Wszyscy jesteśmy archeologami, [wywiad przeprowadzony przez Z. Dziuban], „Znak” 2015, nr 724, s. 6–15.

Shallcross B., Rzeczy i zagłada, Universitas, Kraków 2012.

2. Teksty literackie:

Z. Herbert – wybór wierszy;

M. Białoszewski – wybór wierszy;

W. Szymborska - wybór wierszy;

B. Schulz, Sklepy cynamonowe (Traktat o manekinach);

Mo Yan, Kraina wódki (fragmenty);

B. Jasieński, Nogi Izoldy Morgan;

F. Kafka, Przemiana

C. Harasimowicz, Mirabelka.

Zakres tematów:

Zajęcia będą koncentrowały się wokół najnowszej tendencji we współczesnej humanistyce, którą określa się mianem humanistyki nie-antropocentrycznej lub zwrotu ku rzeczom / materialności. Rozważane będą przyjmowane w jej obrębie sposoby opisu rzeczywistości (w aspekcie filozoficznym, socjologicznym, archeologicznym i kulturoznawczym) ze szczególnym uwzględnieniem literaturoznawczego kontekstu zwrotu ku rzeczom. Przedmiotem zainteresowania będzie materialność (zakres samego pojęcia, badane są bowiem zarówno elementy przyrody nieożywionej, jak i rośliny oraz zwierzęta), w szczególności zaś problem sprawczości rzeczy i jej działania w dynamicznych sieciach relacji w rzeczywistości (tu istotne będą tezy B. Olsena i B. Latoura). Nowe spojrzenie na rzeczy pozwoli także na inny niż dotychczas dominujący opis ich semantycznej i estetycznej funkcjonalności w utworach literackich (na wybranych przykładach).

Tematy:

1. Pojęcie rzeczy, materialności, aktora, aktora ludzkiego i nie-ludzkiego.

2. Sposób ujmowania rzecz w dotychczasowych badaniach humanistycznych.

3. Dawne i najnowsze sposoby kontekstualizacji rzeczy.

4. Sprawczość rzeczy a intencyjność.

5. Działanie rzeczy w sieci rzeczywistości.

6. Zwrot ku rzeczom w badaniach literaturoznawczych i możliwe sposoby jego problematyzowania (książka jako rzecz, materialność jako temat utworu literackiego).

Przedmiotem szczegółowej analizy będzie sposób, w jaki czynniki nie-ludzkie działają w historii (wszy, szczepionka przeciwtyfusowa).

Literaturoznawczym punktem odniesienia rozważań będą natomiast praktyczne analizy sposobu uobecniania się materialności w utworach literackich.

Metody dydaktyczne:

Wykład, wykład problemowy, dyskusja, prezentacja.

W sytuacji, w której będzie konieczność zdalnego odbywania zajęć, ćwiczenia będą odbywały się za pośrednictwem platformy MS Teams (lub innej platformy rekomendowanej w aktualnie obowiązującym Zarządzeniu Rektora). W przypadku problemów z odbywaniem zajęć (np. problemów technicznych, kłopotów z łączem internetowym etc.) ekwiwalentem zajęć będą materiały przesłane studentom za pośrednictwem poczty umk i/lub nagrany przez wykładowczynię film wideo z omówieniem problematyki przewidzianej na dane zajęcia.

W sytuacji, w której nie będzie możliwości przeprowadzenia zajęć (np. zajęcia nie odbędą się ze względu na zwolnienie lekarskie / wyjazd służbowy / urlop etc. wykładowczyni), muszą one zostać odrobione w formie i terminie uzgodnionym ze Studentami (można takie zajęcia przeprowadzić w sposób zdalny, synchronicznie lub asynchronicznie).

Metody i kryteria oceniania:

Praca semestralna będzie polegała na napisaniu i zaprezentowaniu w formie ustnej (w czasie zajęć, w szczególnych wypadkach na platformie Teams) wybranego problemu humanistyki nie-antropocentrycznej w odniesieniu do samodzielnie wybranego utworu literackiego. Prezentacja powinna zajęć od 10 do 15 minut.

Wypowiedź będzie oceniana ze względu na kryterium merytoryczne (sposób opracowania problemu, kompletność tez, zakres ich uargumentowania), kryterium poprawności językowej, a także kryterium spójności (porządek prezentacji poszczególnych treści, logika wywodu).

Oceniana będzie aktywność na zajęciach (zostanie wyznaczony czas na dyskusję), a także praca semestralna.

Warunkiem zaliczenia (oprócz pracy semestralnej) jest uczestnictwo w co najmniej 70% zajęć w semestrze zimowym. Nieobecności ponad wskazany limit muszą zostać uzasadnione (np. IOS) i zaliczone w innej formie (np. dodatkowe zadania wyznaczone przez wykładowczynię).

Uwagi:

I rok, filologia polska s2, spec. akademicka

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)