Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Proseminarium z kultury [2512-s1GER2/3L-PZK2] Semestr letni 2021/22
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Proseminarium z kultury [2512-s1GER2/3L-PZK2]
Zajęcia: Semestr letni 2021/22 [2021/22L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:15 - 14:45
sala AB 3.12
Collegium Humanisticum jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 2
Limit miejsc: 2
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Mikołajewska, Włodzimierz Zientara
Literatura:

Holger Böning/ Iwan-Michelangelo D’Aprile/ Hanno Schmitt (Hg.): Volksaufklärung ohne Ende? Vom Fortwirken der Aufklärung im 19. Jahrhundert, Bremen 2018.

Holger Böning/ Hanno Schmitt/ Reinhart Siegert (Hg.): Volksaufklärung. Eine praktische Reformbewegung des 18. und 19. Jahrhunderts, Bremen 2007.

Zbigniew Chojnowski (Hg.): Marcin Gerss (Giersz). Człowiek z pogranicza, Olsztyn 2008.

Tadeusz Cieślak: Prasa polska na Mazurach i Warmii 1718-1939, Olsztyn 1964.

Grażyna Gzella: Pisma dla ludu pod zaborami w pierwszej połowie XIX wieku, Toruń 1994.

Grzegorz Jasiński: Przyjaciel Ludu Łecki (ełcki). Roczniki 1842 i 1844 wraz z „Przydatkiem”, Ostróda 2010.

Grzegorz Jasiński: Dzieje literatury mazurskiej, Dabrówno 2009.

Grzegorz Jasiński: Zur Problematik der Assimilation der masurischen Bevölkerung im preußischen Staat (1815-1914), in: Hans Henning Hahn und Peter Kunze (Hg.): Nationale Minderheiten und staatliche Minderheitenpolitik in Deutschland im 19. Jahrhundert, Berlin 1999, S. 99-108.

Grzegorz Jasiński: Marcin Gerss – zasłużony obywatel Leca, in: Masovia 2(1999), S. 37-51.

Janusz Jasiński: Między Prusami a Polską. Rozprawy i szkice z dziejów Warmii i Mazur w XVIII-XX wieku, Olsztyn 2003.

Hans Hellmut Kirst: Deutschland deine Ostpreußen. Ein Buch voller Vorurteile, Hamburg 1968.

Edward Matuszewski: Marcin Gerss jako nauczyciel (1828-1850), in: Komunikaty Mazursko-Warmińskie 1(1978), S. 3-25.

Wolfgang Neugebauer: Das Bildungswesen in Preußen seit der Mitte des 17. Jahrhunderts, in: Handbuch der preußischen Geschichte, Bd. 2, Hg. Otto Büsch, Berlin 1992, S. 682-686.

Julian Ursyn Niemcewicz: Podróże historyczne po ziemiach polskich od 1811 do 1828 roku, wyd. 2, Petersburg 1859.

Kurt Obitz: Dzieje ludu mazurskiego, bearb. von: G. Jasiński, Dąbrówno 2015.

Friedrich Salomo Oldenberg: Zur Kunde Masurens [...]. Dortmund 2001.

Erhard Ross: Das Landschulwesen in Ostpreußen und die Einführung der Pestalozzischen Methode (1800-1815), in: Preußenland 28, Jg. 1990, Nr. 3, S. 33-45.

Hanna Schissler: Preußische Agrargesellschaft im Wandel. Wirtschaftliche, gesellschaftliche und politische Transformationsprozesse von 1763 bis 1847, Göttingen 1978.

Stanisław Tarnowski: Z wakacyj (Prusy Królewskie), t. 2, Kraków 1894.

Ulrich Tolksdorf: Essen und Trinken in Ost- und Westpreussen, Teil I, Marburg 1975.

Max Toeppen: Geschichte Masurens. Ein Beitrag zur preußischen Landes- und Kulturgeschichte, Danzig 1870.

Albert Zweck: Masuren. Eine Landes- und Volkskunde, 1900.

Wykładowca korzysta z kursu na platformie moodle do przechowywania i udostępniania materiałów dydaktycznych. Student jest zobowiązany do zalogowania się do tego kursu oraz korzystania ze znajdujących się tam materiałów. Hasło wykładowca udostępni na pierwszych zajęciach w semestrze.

Zakres tematów:

Weder Deutsch noch Polnisch? Einblicke in die Volksaufklärung in

Masuren im 19. Jahrhundert.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka.

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa,

- giełda pomysłów,

- klasyczna metoda problemowa,

- referatu.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu są:

Aktywny udział w zajęciach.

Wykonywanie zadań pisemnych w formie plików Word lub PDF przesyłanych na uczelniany adres mailowy wykładowcy.

Pozytywny wynik pisemnego testu końcowego (na ostatnich zajęciach w semestrze) lub pozytywna ocena z pracy pisemnej na temat uzgodniony z wykładowcą i oddanej w formie pliku Word lub PDF w terminie do 1 sierpnia 2022.

W przypadku zajęć prowadzonych w trybie zdalnym uczestników obowiązują takie same zasady, jak w przypadku zajęć stacjonarnych.

Aktywny udział w zajęciach realizowanych w formie zdalnej rozumiany jest jako zalogowanie się do komunikatora stosowanego przez wykładowcę (Teams) przy pomocy adresu uczelnianego (nie prywatnego), włączenie kamery oraz mikrofonu i wykonywanie zadań realizowanych przez grupę. Niespełnienie tych wymogów oznacza nieobecność na zajęciach i wymaga nadrobienia zaległości w sposób określony przez wykładowcę.

Uwagi:

II i III rok, filologia germańska s1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)