Proseminarium z kultury [2512-s1GER2/3L-PZK2]
Semestr letni 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Proseminarium z kultury [2512-s1GER2/3L-PZK2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | 2 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Mikołajewska, Włodzimierz Zientara |
Literatura: |
Holger Böning/ Iwan-Michelangelo D’Aprile/ Hanno Schmitt (Hg.): Volksaufklärung ohne Ende? Vom Fortwirken der Aufklärung im 19. Jahrhundert, Bremen 2018. Holger Böning/ Hanno Schmitt/ Reinhart Siegert (Hg.): Volksaufklärung. Eine praktische Reformbewegung des 18. und 19. Jahrhunderts, Bremen 2007. Zbigniew Chojnowski (Hg.): Marcin Gerss (Giersz). Człowiek z pogranicza, Olsztyn 2008. Tadeusz Cieślak: Prasa polska na Mazurach i Warmii 1718-1939, Olsztyn 1964. Grażyna Gzella: Pisma dla ludu pod zaborami w pierwszej połowie XIX wieku, Toruń 1994. Grzegorz Jasiński: Przyjaciel Ludu Łecki (ełcki). Roczniki 1842 i 1844 wraz z „Przydatkiem”, Ostróda 2010. Grzegorz Jasiński: Dzieje literatury mazurskiej, Dabrówno 2009. Grzegorz Jasiński: Zur Problematik der Assimilation der masurischen Bevölkerung im preußischen Staat (1815-1914), in: Hans Henning Hahn und Peter Kunze (Hg.): Nationale Minderheiten und staatliche Minderheitenpolitik in Deutschland im 19. Jahrhundert, Berlin 1999, S. 99-108. Grzegorz Jasiński: Marcin Gerss – zasłużony obywatel Leca, in: Masovia 2(1999), S. 37-51. Janusz Jasiński: Między Prusami a Polską. Rozprawy i szkice z dziejów Warmii i Mazur w XVIII-XX wieku, Olsztyn 2003. Hans Hellmut Kirst: Deutschland deine Ostpreußen. Ein Buch voller Vorurteile, Hamburg 1968. Edward Matuszewski: Marcin Gerss jako nauczyciel (1828-1850), in: Komunikaty Mazursko-Warmińskie 1(1978), S. 3-25. Wolfgang Neugebauer: Das Bildungswesen in Preußen seit der Mitte des 17. Jahrhunderts, in: Handbuch der preußischen Geschichte, Bd. 2, Hg. Otto Büsch, Berlin 1992, S. 682-686. Julian Ursyn Niemcewicz: Podróże historyczne po ziemiach polskich od 1811 do 1828 roku, wyd. 2, Petersburg 1859. Kurt Obitz: Dzieje ludu mazurskiego, bearb. von: G. Jasiński, Dąbrówno 2015. Friedrich Salomo Oldenberg: Zur Kunde Masurens [...]. Dortmund 2001. Erhard Ross: Das Landschulwesen in Ostpreußen und die Einführung der Pestalozzischen Methode (1800-1815), in: Preußenland 28, Jg. 1990, Nr. 3, S. 33-45. Hanna Schissler: Preußische Agrargesellschaft im Wandel. Wirtschaftliche, gesellschaftliche und politische Transformationsprozesse von 1763 bis 1847, Göttingen 1978. Stanisław Tarnowski: Z wakacyj (Prusy Królewskie), t. 2, Kraków 1894. Ulrich Tolksdorf: Essen und Trinken in Ost- und Westpreussen, Teil I, Marburg 1975. Max Toeppen: Geschichte Masurens. Ein Beitrag zur preußischen Landes- und Kulturgeschichte, Danzig 1870. Albert Zweck: Masuren. Eine Landes- und Volkskunde, 1900. Wykładowca korzysta z kursu na platformie moodle do przechowywania i udostępniania materiałów dydaktycznych. Student jest zobowiązany do zalogowania się do tego kursu oraz korzystania ze znajdujących się tam materiałów. Hasło wykładowca udostępni na pierwszych zajęciach w semestrze. |
Zakres tematów: |
Weder Deutsch noch Polnisch? Einblicke in die Volksaufklärung in Masuren im 19. Jahrhundert. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne podające: - pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa, - giełda pomysłów, - klasyczna metoda problemowa, - referatu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu są: Aktywny udział w zajęciach. Wykonywanie zadań pisemnych w formie plików Word lub PDF przesyłanych na uczelniany adres mailowy wykładowcy. Pozytywny wynik pisemnego testu końcowego (na ostatnich zajęciach w semestrze) lub pozytywna ocena z pracy pisemnej na temat uzgodniony z wykładowcą i oddanej w formie pliku Word lub PDF w terminie do 1 sierpnia 2022. W przypadku zajęć prowadzonych w trybie zdalnym uczestników obowiązują takie same zasady, jak w przypadku zajęć stacjonarnych. Aktywny udział w zajęciach realizowanych w formie zdalnej rozumiany jest jako zalogowanie się do komunikatora stosowanego przez wykładowcę (Teams) przy pomocy adresu uczelnianego (nie prywatnego), włączenie kamery oraz mikrofonu i wykonywanie zadań realizowanych przez grupę. Niespełnienie tych wymogów oznacza nieobecność na zajęciach i wymaga nadrobienia zaległości w sposób określony przez wykładowcę. |
Uwagi: |
II i III rok, filologia germańska s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.