Animacja kultury [2555-s1KUL3Z-AK]
Semestr zimowy 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Animacja kultury [2555-s1KUL3Z-AK] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Klaudia Peplińska |
Literatura: |
Uwzględniona w zakresie tematów. |
Zakres tematów: |
Animacja kultury – program zajęć Rok akademicki 2021/2022 1) Zajęcia organizacyjne (omówienie programu, formy realizacji i zaliczenia zajęć). Kultura w czasach zarazy. Jak pandemia zmieniła uczestnictwo w kulturze? Z perspektywy uczestników i organizatorów wydarzeń. Gotowość do podjęcia aktywności kulturalnej po zniesieniu ograniczeń epidemicznych (grudzień 2020), Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury. Kultura w pandemii. Doświadczenie polskich instytucji kultury, Fundacja Centrum Cyfrowe, 2021. 2) Jak w czasie pandemii realizować działania kulturalne? Na przykładzie działalności toruńskich instytucji kultury i festiwali w regionie. W czasie zajęć spotkanie z dyrektorem Centrum Kultury Dwór Artusa w Toruniu. 3) Animacja kultury – podstawowe pojęcia. Zadania, metody i przestrzenie pracy animatorów na wybranych przykładach działań. 4) Rola animatorów w edukacji i kształtowaniu uczestnictwa w kulturze. Dobór metod i form działania do celów projektu i specyfiki danej społeczności. W. Kłosowski, Animacja i edukacja kulturalna, [w:] Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, pod red. Wojciecha Kłosowskiego, Warszawa 2011, s. 53-60. 5) Kultura eventu. W czym, jak i po co uczestniczymy? T. Szlendak, Megaceremoniały. Różowe ogrody, [w:] T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa 2017, s. 113-155. 6) Badania w działaniu. Po co i jak diagnozować? Rola animacji kultury w diagnozowaniu potrzeb kulturalnych. Rozpoczęcie prac nad projektem działania animacyjnego – diagnoza. Diagnoza w kulturze, pod red. Marka Krajewskiego i Agaty Skórzyńskiej, Warszawa, 2017, s. 17-24, 166-170. 7) Zajęcia warsztatowe. Praca nad projektem działania animacyjnego. 8) Animacja kultury jako narzędzie zmiany społecznej. Rola animatorów kultury w procesie rewitalizacji. Przegląd dobrych i złych praktyk. W. Kłosowski, Rewitalizacjo, gromadź animatorów!, [w:] Przestrzeń publiczna+animacja, pod. red. Miriam Kołak, Joanny Krupy, Ireny Madej, Aleksandry Stańczuk, Warszawa 2016, s. 16-18. 9) Animacja dla zmiany. Projekty społeczne. Jak mobilizować odbiorców do działań? Dyskusja na temat filmu Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców, reż. Iza Rutkowska. 10) Programowanie działań animacyjnych. Mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia związane z projektem. Analiza SWOT i prace scenariuszowe. 11) Kultura na peryferiach. Od pomysłu do realizacji na przykładzie Perspektywy – 9 Hills Festival w Chełmnie. Sposoby angażowania społeczności lokalnej w planowanie i organizację działań animacyjnych. T. Kukołowicz, Ukryte zasoby. O tym, co zasłania kategoria peryferyjności, [w]: Kultura na peryferiach, pod red. Małgorzaty Jacyno, Tomasza Kukołowicza i Mikołaja Lewickiego, Warszawa 2018, s. 64-84. 12) Oddziaływanie festiwali na polskie miasta. Raport z projektu badawczego, Poznań 2015. Analiza wybranych festiwali w kontekście oddziaływań na miasto. Podczas zajęć spotkanie z organizatorem wybranego festiwalu w Toruniu. 13) Jak zaplanować działania promocyjne? Zasady promocji w mediach tradycyjnych i formy promocji internetowej (Facebook, Google Ads). W czasie zajęć spotkanie ze specjalistą z zakresu marketingu internetowego. 14) Jak przekonać sponsora do wsparcia naszego projektu? Rodzaje i formy wsparcia oraz zasady efektywnej współpracy. M. Datko, Sponsoring. Klucz nowoczesnego marketingu, Warszawa 2012. 15) Prezentacja projektów. Podsumowanie zajęć i wystawienie ocen. |
Metody dydaktyczne: |
Case study Burza mózgów Analiza tekstów Trening twórczości Metody warsztatowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (maksymalnie dwie nieobecności) Aktywność i przygotowanie do zajęć Opracowanie projektu działania animacyjnego Maksymalna liczba nieobecności na zajęciach to dwa spotkania. W przypadku większej liczby nieobecności należy zaliczyć wszystkie – w zależności od specyfiki danych zajęć – przesłać zadanie warsztatowe wykonywane przez grupę podczas zajęć lub podczas spotkania w uzgodnionym wcześniej dniu zaprezentować wiedzę na temat omawianych zagadnień. |
Uwagi: |
III rok, kulturoznawstwo s1, spec. ogólna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.