Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Animacja kultury [2555-s1KUL3Z-AK] Semestr zimowy 2021/22
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Animacja kultury [2555-s1KUL3Z-AK]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 18:30 - 20:00
sala 406
Wydział Humanistyczny (Collegium Maius) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Klaudia Peplińska
Literatura:

Uwzględniona w zakresie tematów.

Zakres tematów:

Animacja kultury – program zajęć

Rok akademicki 2021/2022

1) Zajęcia organizacyjne (omówienie programu, formy realizacji i zaliczenia zajęć). Kultura w czasach zarazy. Jak pandemia zmieniła uczestnictwo w kulturze? Z perspektywy uczestników i organizatorów wydarzeń.

Gotowość do podjęcia aktywności kulturalnej po zniesieniu ograniczeń epidemicznych (grudzień 2020), Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury.

Kultura w pandemii. Doświadczenie polskich instytucji kultury, Fundacja Centrum Cyfrowe, 2021.

2) Jak w czasie pandemii realizować działania kulturalne? Na przykładzie działalności toruńskich instytucji kultury i festiwali w regionie.

W czasie zajęć spotkanie z dyrektorem Centrum Kultury Dwór Artusa w Toruniu.

3) Animacja kultury – podstawowe pojęcia. Zadania, metody i przestrzenie pracy animatorów na wybranych przykładach działań.

4) Rola animatorów w edukacji i kształtowaniu uczestnictwa w kulturze. Dobór metod i form działania do celów projektu i specyfiki danej społeczności.

W. Kłosowski, Animacja i edukacja kulturalna, [w:] Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, pod red. Wojciecha Kłosowskiego, Warszawa 2011, s. 53-60.

5) Kultura eventu. W czym, jak i po co uczestniczymy?

T. Szlendak, Megaceremoniały. Różowe ogrody, [w:] T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa 2017, s. 113-155.

6) Badania w działaniu. Po co i jak diagnozować? Rola animacji kultury w diagnozowaniu potrzeb kulturalnych. Rozpoczęcie prac nad projektem działania animacyjnego – diagnoza.

Diagnoza w kulturze, pod red. Marka Krajewskiego i Agaty Skórzyńskiej, Warszawa, 2017, s. 17-24, 166-170.

7) Zajęcia warsztatowe. Praca nad projektem działania animacyjnego.

8) Animacja kultury jako narzędzie zmiany społecznej. Rola animatorów kultury w procesie rewitalizacji. Przegląd dobrych i złych praktyk.

W. Kłosowski, Rewitalizacjo, gromadź animatorów!, [w:] Przestrzeń publiczna+animacja, pod. red. Miriam Kołak, Joanny Krupy, Ireny Madej, Aleksandry Stańczuk, Warszawa 2016, s. 16-18.

9) Animacja dla zmiany. Projekty społeczne. Jak mobilizować odbiorców do działań? Dyskusja na temat filmu Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców, reż. Iza Rutkowska.

10) Programowanie działań animacyjnych. Mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia związane z projektem. Analiza SWOT i prace scenariuszowe.

11) Kultura na peryferiach. Od pomysłu do realizacji na przykładzie Perspektywy – 9 Hills Festival w Chełmnie. Sposoby angażowania społeczności lokalnej w planowanie i organizację działań animacyjnych.

T. Kukołowicz, Ukryte zasoby. O tym, co zasłania kategoria peryferyjności, [w]: Kultura na peryferiach, pod red. Małgorzaty Jacyno, Tomasza Kukołowicza i Mikołaja Lewickiego, Warszawa 2018, s. 64-84.

12) Oddziaływanie festiwali na polskie miasta. Raport z projektu badawczego, Poznań 2015. Analiza wybranych festiwali w kontekście oddziaływań na miasto.

Podczas zajęć spotkanie z organizatorem wybranego festiwalu w Toruniu.

13) Jak zaplanować działania promocyjne? Zasady promocji w mediach tradycyjnych i formy promocji internetowej (Facebook, Google Ads). W czasie zajęć spotkanie ze specjalistą z zakresu marketingu internetowego.

14) Jak przekonać sponsora do wsparcia naszego projektu? Rodzaje i formy wsparcia oraz zasady efektywnej współpracy.

M. Datko, Sponsoring. Klucz nowoczesnego marketingu, Warszawa 2012.

15) Prezentacja projektów. Podsumowanie zajęć i wystawienie ocen.

Metody dydaktyczne:

Case study

Burza mózgów

Analiza tekstów

Trening twórczości

Metody warsztatowe

Metody i kryteria oceniania:

Obecność (maksymalnie dwie nieobecności)

Aktywność i przygotowanie do zajęć

Opracowanie projektu działania animacyjnego

Maksymalna liczba nieobecności na zajęciach to dwa spotkania. W przypadku większej liczby nieobecności należy zaliczyć wszystkie – w zależności od specyfiki danych zajęć – przesłać zadanie warsztatowe wykonywane przez grupę podczas zajęć lub podczas spotkania w uzgodnionym wcześniej dniu zaprezentować wiedzę na temat omawianych zagadnień.

Uwagi:

III rok, kulturoznawstwo s1, spec. ogólna

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)