Muzyka popularna [2555-s2KUL1L-MP-AK]
Semestr letni 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Muzyka popularna [2555-s2KUL1L-MP-AK] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Artur Duda |
Literatura: |
Zob. niżej |
Zakres tematów: |
1) Zajęcia organizacyjne (prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć) Beats of Freedom – Zew wolności, reż. Leszek Gnoiński, Wojciech Słota (2009) 2) Od big beatu do rocka artystycznego – Czesław Niemen - słuchają wszyscy: płyta Enigmatic (1970) – warstwa muzyczna, warstwa performatywna (cechy wykonania, wizerunek artysty – wygląd, kostium, rekwizyty, elementy autokreacji, przynależność do subkultury), warstwa tekstowa (odniesienia do świata aktualnego, uniwersalność, strategia komunikacyjna – wprost, aluzyjność, bogactwo czy oszczędność środków wyrazu artystycznego) - czytają wszyscy: Piotr Chlebowski, Ziarna pomysłu, gadające bębny i żałobne panny, czyli krótka historia „Enigmatycznego Niemena” (wkładka do płyty CD Enigmatic) - referat: Czesław Niemen i jego twórczość – prezentacja multimedialna 3) Film Wszystko, co kocham (reż. Jacek Borcuch, 2010) jako opowieść o muzyce, PRL i subkulturach młodzieżowych - wszyscy oglądają: film Wszystko, co kocham - wszyscy czytają: Robert Brylewski, Kryzys w Babilonie. Autobiografia, rozmawiał Rafał Księżyk, Kraków 2012 [rozdział 4 – Pięćdziesiąt agrafek, s. 58-79] 4) Hardcore punk – Dezerter - wszyscy słuchają: płyta Kolaboracja (1987) - wszyscy czytają: Krzysztof Grabowski, Dezerter – poroniona generacja?, Warszawa 2010 [rozdz. 2 – Raz, dwa, trzy, cztery, s. 12-15, rozdz. 3 – Elektryczne psy, s. 16-20 i rozdz. 4 – No future, s. 21-29, rozdz. 5 – Ku przyszłości, s. 30-57. 5) Armia – od punk rocka do rocka gnostyckiego/chrześcijańskiego - wszyscy słuchają: płyta Legenda (1991) - wszyscy czytają: Tomasz Budzyński: Soul Side Story, Poznań 2011 [Rozdział – Podróż na Wschód, s. 115-123 oraz Pokochaj mnie!, s. 221-225] - referat: Muzyczne twarze Tomasza Budzyńskiego – prezentacja multimedialna 6) Dwa polskie zespoły rockowe – wybrane przez studentów. Zajęcia prowadzone przez studentów Zespół 1 – ? Zespół 2 – ? 7) Lech Janerka i Klaus Mittfoch – rockowa poezja a polityka - wszyscy słuchają płyty zespołu Klaus Mittfoch Klaus Mittfoch (1979) 8) Od nowej fali do mainstreamu – Kazik Staszewski i Kult - wszyscy słuchają: płyta Spokojnie (1988) - wszyscy czytają: Wiesław Weiss, Kult. Biała księga, czyli wszystko o wszystkich piosenkach, Warszawa 2009 [Rozdz. 4 – Spokojnie, s. 130-161] - referat: Muzyczne twarze Kazika Staszewskiego – prezentacja multimedialna 9) Od nowej fali do rocka artystycznego – Grzegorz Ciechowski i Republika - wszyscy słuchają: płyta Nowe sytuacje (1983) - wszyscy czytają: Leszek Gnoiński, Republika. Nieustanne tango, Warszawa 2016 [Moja krew, s. 5-7 oraz Nowe sytuacje, s. 54-101] - referat: Muzyczne twarze Grzegorza Ciechowskiego – prezentacja multimedialna 10) Film Skazany na bluesa jako opowieść o polskim Jimie Morrisonie, czyli Ryszardzie Riedlu - wszyscy oglądają: film Skazany na bluesa, w reż. Jana Kidawy-Błońskiego (2005) 11) Dwa polskie zespoły rockowe – wybrane przez studentów. Zajęcia prowadzone przez studentów Zespół 1 – ? Zespół 2 – ? 12) Rock błazeński – Big Cyc - płyta Z partyjnym pozdrowieniem. 12 hitów w stylu lambada hardcore (1990) - referat: (zupełnie niespodziewanie) Paweł Kukiz i Piersi jako reprezentanci rocka błazeńskiego 13) „Satanistyczny” heavy metal – Kat - płyta Oddech wymarłych światów (1988) - wszyscy czytają: Organizacja i przebieg Festiwalu Muzyków Rockowych Jarocin’86, [w:] Krzysztof Lesiakowski, Paweł Perzyna, Tomasz Toborek Jarocin w obiektywie bezpieki, s. 153-164] - referat: Behemoth jako zespół „satanistyczny” – prezentacja multimedialna 14) (Crossover) thrash metal – Acid Drinkers - płyta Infernal Connections (1994) - wszyscy czytają: Leszek Gnoiński, Raport o Acid Drinkers, Konin 1996, e-book, https://www.acid-drinkers.com/zespol/raport-o-acid-drinkers (fragmenty) 15) Wystawienie zaliczeń |
Uwagi: |
I rok, kulturoznawstwo s2, spec. Animacja kultury |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.