Socjologia i antropologia społeczna [2525-s1ETN3L-SIAS]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia i antropologia społeczna [2525-s1ETN3L-SIAS] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Bielska | ||||||||||||||||
Literatura: |
Babbie, Earl. 2005. Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN, tłum. Witold Betkiewicz i in. Bauman, Zygmunt. 1990. Socjologia, Zysk i S-ka, Poznań, tłum. Jerzy Łoziński. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1-2 Zajęcia organizacyjno-zapoznawcze. Zajęcia 3-4 i 5-6 Wprowadzenie do socjologii. Bauman, Zygmunt. 1990. Socjologia, Zysk i S-ka, Poznań, tłum. Jerzy Łoziński. Zajęcia 3-4: rozdziały 1-6 (ss. 1-70), zajęcia 5-6: rozdziały 7-12 (ss. 71-132). Zajęcia 7-8 i 9-10 Wprowadzenie do metodologii badań społecznych. Babbie, Earl. 2005. Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN, tłum. Witold Betkiewicz i in. Zajęcia 7-8: rozdziały 5, 7, zajęcia 9-10: rozdziały 13, 14 i 15. Zajęcia 11-30 Metody i techniki badań socjologicznych A. Ankiety B. Wywiady C. Analiza treści. Obserwacje D. Inne niestandardowe metody badawcze E. Analiza danych socjologicznych F. Pisanie raportów G. Etyka badań socjologicznych |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy (dyskusje wokół tekstów naukowych oraz realizacja praktycznych zadań badawczych). 2. Głos zabieramy dobrowolnie. Nie ma wywoływania do odpowiedzi. 3. Na zajęciach obowiązuje wprowadzony zarządzeniem rektora nakaz noszenia maseczek ochronnych: https://www.umk.pl/koronawirus/ogolne-zasady-dzialania-uniwersytetu/. Zgodnie z zarządzeniem rektora brak maseczki oznacza nieusprawiedliwioną nieobecność na zajęciach. Maseczka, która odsłania nos i/lub usta jest noszona nieprawidłowo. Bardzo proszę o tym pamiętać. Zwalczanie koronawirusa to nasza wspólna odpowiedzialność jako społeczeństwa. Szczepienia i środki ostrożności pozwalają na powrót do edukacji stacjonarnej. Proszę na bieżąco informować mnie o jakichkolwiek szczególnych okolicznościach wpływających na możliwość uczestniczenia w zajęciach. Dotyczy to w szczególności zachorowania na Covid-19 i/lub kwarantanny Państwa lub innych domowników. Każdą taką sytuację będziemy omawiać indywidualnie. 4. Zajęcia odbywać się będą w wyznaczonych w planie godzinach. Ewentualna zmiana terminu następuje zawsze po uzgodnieniu z grupą (musi pasować wszystkim osobom z grupy). 5. Osoby studiujące są odpowiedzialne za samodzielne sporządzanie notatek z zajęć. Osobiście polecam notatki ręczne (nasze mózgi zapamiętują wtedy najwięcej). 6. Dopuszczalne jest używanie telefonów komórkowych i laptopów do pracy na zajęciach (sporządzanie notatek, korzystanie z tekstów etc.). 7. Korzystanie z telefonów komórkowych i/lub komputerów na zajęciach do innych celów co do zasady nie powinno się wydarzać (nieakceptowalne jest na przykład korzystanie z mediów społecznościowych – o ile nie w celach badawczych). Telefony powinny być wyłączone lub wyciszone (bez wibracji itp.). Jeżeli okaże się, że ktoś czeka na jakiś ważny telefon, należy o tym uprzedzić prowadzącą przed zajęciami. 8. Wszystkie teksty mają charakter obligatoryjny. Czytając teksty, należy zwrócić uwagę na: 1) główną tezę tekstu, 2) kluczowe pojęcia w nim zawarte, 3) definicje tych pojęć. 9. Każda osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności (nieobecności przez dwa dni kalendarzowe), bez uzasadnień. Gdy się źle czujemy, lepiej zostać w domu. Trzecia nieobecność wymaga odrobienia (wykonanie zadania związanego z zajęciami). Większa liczba nieobecności wiąże się z negocjacjami z prowadzącą (większe zadania powiązane z zainteresowaniami badawczymi prowadzącej). Każda osoba sama pilnuje limitu nieobecności i odpowiada za konsekwencje przekroczenia tego limitu. 10. Ze względu na ochronę danych osobowych proszę o nieprzedstawianie mi zwolnień lekarskich ani jakichkolwiek innych dokumentów medycznych (dane medyczne to dane szczególnie wrażliwe). Ewentualne przeziębienie powinno się zmieścić w limicie nieobecności. 11. Polecane metody efektywnej nauki do wykorzystania w pracy własnej to: robienie notatek (np. przepisywanie w domu w czytelny sposób); pozytywne nastawienie do tematu; wykorzystywanie podkreśleń/kolorów, by zaznaczyć najważniejsze zagadnienia; tworzenie skojarzenia (mnemotechniki); rozplanowanie materiału, podział na części; odznaczanie tego, co już się umie; porządkowanie materiału do nauki; robienie fiszek (z działami materiału); przekładanie materiału na swój język; tłumaczenie komuś; przewietrzony pokój, picie wody lub energetyka; żucie gumy; technika Pomodoro, (zob. aplikacja „Drzewko”); oglądanie video na youtubie/w aplikacji, na których ktoś inny się uczy i robi notatki; uczenie się z kimś na żywo przez aplikację; wspólna nauka, też np. na Skypie; powtarzanie na głos; zrobienie zaplanowanych rzeczy nienaukowych przed nauką; porządkowanie przestrzeni; samotne uczenie się; spokój i cisza, np. w nocy; słuchanie muzyki w czasie uczenia się, playlisty do nauki (ograniczona melodyka; dźwięki lasu/deszczu); nagradzanie się/siebie. 12. Szanujemy swój czas i siebie nawzajem. Akceptowalne jest spóźnienie się na zajęcia w przypadku np. problemów z dojazdem. Takie sytuacje powinny być jak najrzadsze. O spóźnieniu należy uprzedzić prowadzącą i/lub kogoś z grupy. 13. Na zajęciach można spożywać napoje. 14. Na zajęciach nie spożywamy posiłków, zostawiamy sobie tę przyjemność na czas przerwy. 15. Osoby, które zorientują się w czasie zajęć, że szybko się uczą i zajęcia im problemu nie sprawiają, zachęcam do kontaktu ze mną. Znajdziemy dla Państwa dodatkowe zadania, by nauczyć się więcej. Te dodatkowe zadania nie wpłyną na ocenę z zajęć ani nie będą oceniane (będą za to sprawdzane). Służą wyłącznie samorozwojowi. 16. Na tych zajęciach – tak jak na wszystkich innych – obowiązuje zasada uczciwości. Jeżeli coś trzeba wykonać samodzielnie, to należy to zrobić bez pomocy innych. Jeśli w danej grupie, to w tej grupie. Jeśli bez notatek i jakichkolwiek innych pomocy dydaktycznych, to właśnie w takiej formie (nieściąganie i nieplagiatowanie). |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA Oceny zostaną wystawione na podstawie raportu badawczego z pracy z całego semestru, a następnie roku. Raport zawierać będzie wszystkie wykonane na zajęciach zadania badawcze (pytania badawcze, narzędzia, pliki nagrań, notatki badawcze, analizy i raporty). Raporty przygotowywanie będą w parach, ewentualnie w grupach trzyosobowych. Kryteria oceny raportu zostaną przedstawione w trakcie zajęć. Do zaliczenia zajęć wymagane jest uzyskanie 60% punktów. Skala ocen: niedostateczny 0-59% punktów dostateczny 60-74% punktów dostateczny plus 75-79% punktów dobry 80-84% punktów dobry plus 85-89% punktów bardzo dobry 90-100% punktów |
||||||||||||||||
Uwagi: |
III rok, etnologia-antropologia kulturowa s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.