Podstawy neurorehabilitacji [2404-P-5-NP-PN]
Semestr zimowy 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy neurorehabilitacji [2404-P-5-NP-PN] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 16:45 - 18:15
sala S.124 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Psychologii (dawny APL) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Rafał Milner |
Literatura: |
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier. |
Zakres tematów: |
1. Neuroterapia – definicja 2. Neuroterapia – rodzaje metod 3. Neurofeedback jako metoda neuroterapii a. historyczne źródła neurofeedbacku b. historia i pierwsze badania z wykorzystaniem neurofeedbacku c. ogólna zasada działania metody d. neurofeedback a teorie uczenia się e. wykorzystanie mechanizmów uczenia się i pamięci w neurofeedbacku 4. Podstawy genereacji sygnału bioelektycznego mózgu a. neuron i jego budowa b. potencjał spoczynkowy neuronu c. pobudzający i hamujący potencjał postsynaptyczny d. zjawisko sumowania czasowego i przestrzennego e. potencjał czynnościowy f. budowa kory mózgowej i tworzenie się dipola elektrycznego g. połączenia funkcjonalne w obrębie kory mózgowej h. wpływ projekcji różnego typu do warstw kory mózgowej na znak rejestrowanej aktywności bioelektycznej mózgu i. struktury odpowiedzialne za rytmiczną aktywność bioelektryczną mózgu 5. Rejestracja i analiza sygnału bioelektrycznego mózgu a. rejestracja EEG – historia b. podstawowe składowe systemu do rejestracji EEG i. sensory/elektrody EEG i materiały do montażu elektrod • elektroda aktywna • elektroda referencyjna • impedancja elektrod i czynnnik mające na nią wpływ • system 10-20 ii. wzmacniacz różnicowy i zasada jego działania iii. próbkowanie, cyfryzacja, konwerter analogowo-cyfrowy iv. system rejesrtujący, prezentujący i analizujących sygnał EEG • czułość rejestracji EEG • przesuw sygnału c. sygnał EEG i jego składowe i. szum w sygnale EEG ii. artefakty w sygnale EEG ich podział i przykłady iii. przygotowanie sygnału EEG do analizy • filtrowanie sygnału EEG • filtry i ich podział d. analiza ilościowa sygnału EEG - QEEG i. transformacja Fouriera ii. parametry sygnału EEG: częstotliwość, amplituda, faza sygnału iii. widmo sygnału EEG iv. pasma sygnału EEG v. fale mózgowe i ich funkcjonalne znaczenie vi. metody analizy ilościowej sygnału EEG • brainmaping • parametry sygnału w analizie ilościowej EEG a. moc i amplituda pasm częstotliwości b. współczynniki spektralne • metody lokalizacji źródła sygnału EEG • analiza koherencyjna • bazy normatywne w QEEG • analizy z-score 6. Neurofeedback pasmowy a. diagnostyka przed treningiem neurofeedback i. zasady ogólne ii. kwalifikacja do treningów – zastosowanie metody iii. badanie psychofizjologiczne – profil stresu psychofizjologicznego iv. wywiad i karta pacjenta/klienta v. testy behawioralne, kwestionariusze, testy komputerowe vi. badania obiektywne różnych funkcji mózgowych – metoda potencjałów wywołanych/potencjałów związanych ze zdarzeniem vii. diagnostyka EEG/QEEG przed treningiem neurofeedback • diagnostyka jednokanałowa (referencyjna, sekwencyjna) • diagnostyka dwukanałowa • mini QEEG • diagnostyka pełnoczepkowa • przebieg i wykonanie badania QEEG (diagnostyki pełnoczepkowej) • parametry oceny sygnału – diagnostyka jednokanałowa a. współczynnik Theta/Beta b. przykłady klinicznej oceny – diagnostyka jednokanałowa • parametry oceny sygnału – diagnostyka dwukanałowa a. asymetria międzypółkulowa b. przykłady klinicznej oceny – diagnostyka dwukanałowa • parametry oceny sygnału – diagnostyka pełnoczepkowa /wielokanałowa a. ADHD – etiologia mózgowa zaburzenia b. nieprawidłowe wzorce aktywności bioelektycznej EEG/QEEG w ADHD c. podtypy ADHD d. zaburzenia lękowe i. nieprawidłowe wzorce aktywności bioelektrycznej EEG/QEEG w zabrzeniach lękowych ii. zmiany w aktywności EEG w strukturach mózgowych iii. zmiany w połączeniach/sieciach neuronalnych e. depresja i. nieprawidłowe wzorce aktywności bioelektrycznej EEG/QEEG viii. neurofeedback pasmowy – zasada działania ix. neurofeedback pasmowy – panel terapeuty i pacjenta • próg nagradzania i próg hamowania • progi w treningach pasmowych z-score 7. Neurofeedback Wolnych Potencjałów Korowych a. wolne potencjały korowe – definicja, rodzaje, przykłady b. paradygmaty wykorzystywnane do rejestracji wolnych potencjałów korowych c. mechanizmy generacji na poziomie mikro (kory mózgowej) i makro (globalnie cały mózgu) wolnych potencjałów korowych d. fala oczekiwania – CNV – zastosowanie e. neurofeedback wolnych potencjałow korowych -zasada działania f. neurofeedback wolnych potencjałów korowych – praktyczne wykonanie treningów g. neurofeedback wolnych potencjałów korowych – zastosowanie 8. Przezczaszkowa stymulacja prądem (ang. transcranial current stimulation,tCS) a. definicja tCS b. podział metod tCS i ich krótka charakterystyka: tDCS, tRNS, tACS c. charakterystyka metody tDCS d. historia metody tDCS e. mechanizm działania metody tDCS f. efekty działania stymulacji tDCS na poziomie mózgowym g. praktyczne wykonanie terapii tDCS h. efekty działania tDCS na poziomie mózgowym i. elektryczne ii. neuroplastyczne iii. chemiczne i metaboliczne i. nowoczesne warianty metody tDCS j. zastosowanie metody tDCS k. efekty uboczne metody tDCS |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny Metody poszukujące: - ćwiczeniowa - analiza danych Metody eksponujące - pokaz |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby zaliczyć kurs należy zdać egzamin pisemny. Egzamin: test wielokrotnego wyboru + pytania opisowe z minimalnym 50% progiem koniecznym na zaliczenie. Kryteria oceniania: ndst < 10 pkt dst - 10-12 pkt dst plus - 12.5-14 pkt db - 14.5-16 pkt db plus - 16.5-18 pkt bdb - 18.5-20 pkt |
Uwagi: |
psychologia V rok sj- spec. neuropsychologia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.