Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej [1402-DPKM-5Z-SJ]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej [1402-DPKM-5Z-SJ] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Adam Adamski, Teresa Łękawa-Wysłouch, Jacek Stachera, Kinga Szczepińska, Elżbieta Szmit-Naud |
Literatura: |
- Rouba B. J., Budowa techniczna obrazów XIX-wiecznych malowanych na handlowych podobraziach płóciennych i problematyka ich konserwacji, UMK-rozprawy, Toruń 1988; - Maria Roznerska, Hanna Wójt, Ekstrakcja mas woskowo-żywicznych z obrazów zabytkowych będących w ponownej konserwacji, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Tom 32 (344) (2002) s. 127-171; - Krupska Aleksandra, Konserwacja rokokowych relikwiarzy skrzynkowych z kościoła przyklasztornego w Kartuzach, Ochrona Zabytków 50 ( 3), 1997, s. 195-205; |
Zakres tematów: |
Opracowanie zagadnień konserwatorskich i realizacja prac konserwatorskich przy następujących obiektach: - "Portret kobiety", autor nieznany, II poł. XVIII w., olej na płótnie, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, nr inw. KK-RMiRP 1714; - "Portret Króla Pruskiego Fryderyka Wilhelma IV", XIX w., olej na płótnie, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, c 1686; - "Portret młodej kobiety", olej na płótnie, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, nr inw. KK-RMiRP 1713; - Madonna z Dzieciątkiem, obraz olejny na płótnie, na sztywnym podłożu z desek, pocz.XVIII w.(?), własność prywatna, nr inw. KK-RMiRP 1781; - Dwa Relikwiarze ZNr 1840 Wys.: 32 cm, szer.: 30 cm, gł.: 9 cm oraz ZNr 1839 Wys.: 32 cm, szer.: 30 cm, gł.: 9 cm, Muzeum Ziemi Przemyskiej w Przemyśłu, nr inw. KKR-MiRP ; - "Portret epitafijny pastora Jana Sartoriusa (1743)", Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, nr inw. KK-RMiRZP 1715. - usuwanie elementów wtórnych, - usuwanie mas woskowo-żywicznych, - usuwanie werniksów i przemalowań, - prostowanie podobrazia płóciennego, - uzupełnianie ubytków podłoża płóciennego - reperacje lokalne płótna. |
Metody dydaktyczne: |
Omówienie zagadnień związanych z konserwacją i restauracją obrazów na płótnie oraz obiektów na podłożu drewnianym. Przeprowadzanie testów metod i środków stosowanych do usuwania wtórnych nawarstwień, uzupełniania ubytków płótna / drewna, zapraw, złoceń, polichromii w celu wybrania optymalnych rozwiązań dla danego obiektu. Zagadnienia estetyki i ekspozycji obiektu zabytkowego po zakończeniu prac. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest na podstawie zaangażowania w realizowane prace, jakości ich wykonania, umiejętności stawiania i rozwiązywania napotkanych problemów konserwatorskich i restauratorskich. Istotnym kryterium oceny jest również regularna obecność na zajęciach oraz postęp w redakcji dokumentacji konserwatorskiej obiektu poddawanego pracom. |
Uwagi: |
kir rzeźba polichromowana |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.