Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej [1402-DPKM-5L-SJ]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej [1402-DPKM-5L-SJ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Andrzejewska, Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1.Ars Longa - Vita Brvis. Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Toruń, 2003 2.Buck R.D., Stabilizacja wymiarowa podobrazi, BMiOZ, seria B, 1970 3.Ciabach J., Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, wyd. UMK Toruń, 1997 4.Maniakowska A. M., Metody konserwacji malarstwa sztalugowego na ziemiach polskich w latach 1800 - 1918, Toruń 2006 5.Markowski D., Ochrona impastowej warstwy malarskiej obrazów olejnych na płótnie podczas zabiegów konserwatorskich, wyd. UMK Toruń, 2002 6.Markowski D., Porównanie metod dublowania obrazów metodą próżniową i niskociśnieniową. Ich wpływ na strukturę warstwy malarskiej oraz siłę spoiny klejowej, AUNC, XXVI, Toruń 7.Markowski D., Zastosowanie folii poliamidowej w konserwacji impastowego obrazu XX-wiecznego A. Bodre „Przechodząca przez rzekę, Biuletyn Inf. Kons. Dzieł Sztuki, Vol. 8, No. 2(29), 1997, s. 18-23 8.Markowski D., Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego, Toruń 2002 9.Markowski D., Smagłowski S., Tajemnicze losy joannickich tablic herbowych ze Słońska oraz ich problematyka konserwatorska, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo T. XXXVIII, z. 394, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2010, s. 89-126 10.Markowski D., Szmelter-Fausek B., Badania właściwości i skuteczności środków do podklejania odspojonej warstwy malarskiej do szkła, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo T.XL, z. 397, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2011 11.Nicolaus K., Handbuch der Gemälderestaurierung, Köln, 1998 12.Od badań do konserwacji Materiały z konferencji 23-24 października 1998, Toruń, 2002, 13.Peres C., Hoyle M., van Tilborgh L. (red.), A Closer Look. Technical and Art-Historical Studies on Works by Van Gogh and Gauguin, Amsterdam, 1991 14.Problemy dublowania obrazów na płótnie, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005 15.Rouba B. J., Budowa techniczna obrazów XIX-wiecznych malowanych na handlowych podobraziach płóciennych i problematyka ich konserwacji, UMK-rozprawy, Toruń 1988 16.Roznerska M., Malinowska T., Retusze w malarstwie sztalugowym, UMK Toruń, 1995 17.Roznerska M., Markowski D., Opracowanie metod rozwarstwiania dwustronnie malowanych kwater tryptyku z Sątop - woj. olsztyńskie, Ochrona Zabytków, Warszawa, 1995, s. 181-188 18.Roznerska M., Rouba B. J., Konserwacja obrazu na płótnie skurczonego wskutek zamoczenia wodą, AUNC, - Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Tom XXI, 1994, s. 73 - 85, ISBN 83-231-1373-4 19.Slansky B. Technika malarstwa, t. I Materiały do malarstwa i konserwacji, Arkady, Warszawa 1960 oraz Slansky B., Technika malarstwa, tom II Badanie i konserwowanie obrazów, Arkady, Warszawa 1965 20.Strzelczyk A., Skibiński A. (red.), Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialne, Toruń, 1993 21.Szmelter I., Problemy dublowania obrazów na podłożu płóciennym, skrypt Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992 22.Szmit-Naud E., Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów, UMK, Toruń, 2006 23.Ślesiński Wł., Dawne metody i środki chemiczne stosowane przy konserwacji malarstwa sztalugowego, Ochrona Zabytków 1/1984, s. 25-27 Zbiory artykułów w czasopismach o tematyce konserwatorskiej i materiały pokonferencyjne: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń, Ochrona Zabytków - Warszawa, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia), Restauro (Niemcy), akta konferencji IIC (triennial meetings), dokumentacje prac wykonanych w ramach zajęć dydaktycznych i dyplomowych oraz prac magisterskich wykonanych przez studentów Zakładu Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej oraz Zakładu Konsewrwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej UMK. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- konserwacja sztuki nowoczesnej i współczesnej, - konserwacja malarstwa na nietypowych podłożach, - podłoża zastępcze w konserwacji sztuki współczesnej, - współczesne obrazy wielkoformatowe, - konserwacja powierzchni monochromatycznych, - konserwacja obrazów o niewerniksowanej warstwie malarskiej, - problematyka oczyszczania współczesnych warstw malarskich |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prace konserwatorsko-restauratorskie na wybranym obiekcie. Badania historyczne, technologiczne i konserwatorskie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na ocenę na koniec każdego z trzech semestrów cyklu dydaktycznego. Student oceniany jest na podstawie zaangażowania w realizowane prace oraz ich postęp, oceniana jest jakości ich wykonania, umiejętności stawiania i rozwiązywania napotkanych problemów konserwatorskich i restauratorskich. Ważną składową jest również ocena zasadności zaproponowanych przez studenta rozwiązań w toku postępu prac konserwatorsko-restauratorskich, zaawansowanie dokumentacji prac (opisowej i fotograficznej). Pod uwagę brana jest również obecność na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
kir rzeźba polichromowana |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.