Seminarium dyplomowe konserwatorskie z zakresu sztuki nowoczesnej i współczesnej [1402-SDK-SNW-5L-SJ]
Semestr letni 2021/22
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe konserwatorskie z zakresu sztuki nowoczesnej i współczesnej [1402-SDK-SNW-5L-SJ] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak |
Literatura: |
1. Berger G. A., Russell W. H., Conservation of paintings – Research and Innovations, Archetype Publicatons, London 2000 2. Ciabach J., Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Toruń 1998; 3. Ciabach J., Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków. Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Skrypt i teksty pomocnicze. Wydanie drugie poprawione i uzupełnione. Toruń 1997; 4. Konserwacja malowideł na tkaninach bez krosien: materiały z konferencji zorganizowanej przez Akademię Sztuk Pięknych i Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie dnia 9 kwietnia 1984, red. Zofia Demkowska [et al.], ASP, Warszawa 1985; 5. Lempart–Geratowska M., Rozwarstwianie malowideł sztalugowych na podłożu drewnianym, Studia i Materiały Wydz. Konserw. Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t. XI, 2002; 6. Kisielewska J., Markowski D., Atawistyczne zamiłowanie do materii - o malarstwie Bronisława Kierzkowskiego i problematyce konserwatorskiej jego dzieł, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, T. XLIV, z. 414, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013, s. 439-460 7. Markowski D., Czy konserwować sztukę współczesną? Problemy edukacji, [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska, Szreniawa, 5-6 październik 2012, Szreniawa 2013, s. 330-339 8. Markowski D., Konserwacja dwustronnego obrazu Andrzeja Wróblewskiego - pokora i wyzwanie, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, T. XLVI, z. 425, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2015, s. 421-438. 9. Markowski D., Ochrona impastowej warstwy malarskiej obrazów olejnych na płótnie podczas zabiegów konserwatorskich, wyd. UMK, Toruń 2002; 10. Markowski D., „Nowe, bezpieczne sposoby ochrony impastowej warstwy malarskiej obrazów olejnych na płótnie podczas zabiegów konsolidacji i dublażu na stole próżniowym”, w: Problemy dublowania obrazów na płótnie, wydawnictwo UMK, Toruń 2005, s. 9-53 11. Markowski D., Zastosowanie warstw amortyzujących zabezpieczających warstwę malarską na czas trwania niektórych zabiegów konserwatorskich, AUNC, XXII, s. 53-80; 12. Markowski D., „Zastosowanie folii poliamidowej w konserwacji impastowego obrazu XX-wiecznego A. Bodre „Przechodząca przez rzekę”, BIKDzSz, Vol. 8, No. 2(29), 1997, s. 18-23, 13. Markowski D., Kamiński S.A., Wachowiak M., Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, ISBN 978-83-231-2534-1 14. Masschelein-Kleiner L., Les solvants, Cours de conservation, Institut royal du Patrimoine artistique, Bruxelles 1981; 15. Mirowska E., Poksińska M., Rouba B., Wiśniewska I., Identyfikacja podobrazi i spoiw malarskich w zabytkowych dziełach sztuki, Skrypty i materiały pomocnicze UMK, Toruń 1992; 16. Problemy dublowania obrazów na płótnie, praca zbiorowa pod red. M. Roznerskiej i J. Arszyńskiej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005 17. Rouba B. J., Płótna jako podobrazia malarskie, Ochrona Zabytków, z. 3 – 4, 1985, s. 222 – 244; 18. Rouba B. J., Zagadnienie bezpieczeństwa obrazów XIX i XX-wiecznych w procesie ich konserwacji, [w:] Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Materiały ze zjazdu absolwentów UMK w Toruniu, Toruń 14 – 15. XI 1985, BMiOZ seria B, Tom LXXXI, Warszawa 1987, s. 127 – 134; 19. Rouba B. J., Podobrazia płócienne w procesie konserwacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2000; 20. Rouba B. J., Badanie wrażliwości warstw malarskich obrazów na działanie ciepła, Ochrona Zabytków, z. 4, 1991, s. 278 – 284; 21. Ruhemann H., The cleaning of paintings, problems and potentialities, Londyn 1968; 22. Wyszyńska J., Metody dublowania w procesie konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, Kraków : Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych, 2003; 23. Szmelter I., Metody i środki konserwacji rozdarć i ubytków podobrazia płóciennego obrazów, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, T. LXXXI (1986), s.134-146; 24. Szmelter I., Problemy dublowania obrazów na podłożu płóciennym, Zeszyty Naukowe ASP w Warszawie, z..1/32/1992, Warszawa 1992 25. Szmit-Naud E., Przyczyny i mechanizmy zmian wyglądu uzupełnień warstw malarskich w obrazach sztalugowych, Ochrona Zabytków, 2003, nº 1-2, s. 73-87. 26. Szmit-Naud E., Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów, UMK, Toruń, 2006 27. Wolbers R., Cleaning Painted Surfaces: Aqueous Methods, Archetype Publications Ltd, 2003; 28. Wyszyńska J., Metody dublowania w procesie konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, Kraków : Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych, 200 29. Wojciech Kurpik, Konserwator wobec dzieła sztuki. Pięć tekstów o praktyce i teorii konserwatorskiej, Warszawa 2015. Literatura z zakresu konserwacji sztuki nowoczesnej, związana z konserwowanym obiektem, poszerzona o literaturę przedmiotu znajdującą się m. in. w bibliotece Zakładu Konserwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej. |
Zakres tematów: |
- konserwacja sztuki nowoczesnej i współczesnej, - konserwacja malarstwa na nietypowych podłożach, - podłoża zastępcze w konserwacji sztuki współczesnej, - współczesne obrazy wielkoformatowe, - konserwacja powierzchni monochromatycznych, - konserwacja obrazów o niewerniksowanej warstwie malarskiej, - problematyka oczyszczania współczesnych warstw malarskich - budowa, technika i technologia dzieł sztuki współczesnej i nowoczesnej, - badanie dzieł sztuki współczesnej i nowoczesnej, - dzieła techniki w procesie konserwacji, |
Metody dydaktyczne: |
Seminarium prowadzone jest z wykorzystaniem współczesnych technik multimedialnych. Student prezentuje poszczególne etapy realizacji programu prac konserwatorsko-restauratorskich obiektu dyplomowego. Omawia zasadność zastosowanych w praktyce metod i środków, dzieli się też swoimi wątpliwościami. Przedstawia także realizację prac na tle badań budowy technicznej obiektu oraz jego stanu zachowania. Przeprowadzone przez studenta prace, zastosowane rozwiązania i środki oraz zasadność ich wyboru dyskutowane są na tle grupy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na ocenę na koniec każdego z semestrów cyklu dydaktycznego. Student oceniany jest na podstawie zaangażowania w realizowane prace konserwatorsko-restauratorskie, ich zakres i poprawność wykonania, które prezentuje na tle grupy. Oceniane jest również przygotowanie teoretyczne do poszczególnych praktycznie przeprowadzanych zabiegów, które przed ich rozpoczęciem są omawiane. Oceniana jest również obecność studenta na zajęciach. |
Uwagi: |
kir malarstwo |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.